Grund & Markarbeten
thundercat: jag tänkte att ha isolering 100mm under plattan, men inget dom sista 30 cm från kanten, bara för att få en stabil kantvot.. i.o.m att det ska vara ett kallgarage hoppas jag det räcker så. tänker jag fel?
peter.newbranch: Hej Har börjat riva i ett litet torp, skulle ha torparbrund först men har nu bestämt mig för att gjuta en platta igrunden.Idag har jag ingen dränering... Huset ligger på åkermark, massor av jord, 6 meter till berg. Tänkte helt sonika bara ta bort så pass mycket jord att jag få bort alla trärester, spån etc. Ersätter med 5-6 cm sand, fiberduk, 20 cm singel, 20 cm frigolit. Är det ok
Tigersågen: [citat] Jag skulle nog säga att risken är högre för fuktproblem om huset ligger insprängt i berg, för då kan man vara säker på att någon dränering inte finns. Om det finns sprickor i berget kan vatten rinna fram som sedan kan tränga in i huset.
Annelunn: Jag har inspektionsluckor och det kommer att finnas våtskikt som mynnar ut i badrummet... redan tänkt och påläst. Tack !
anaitis: De flesta konsulterande byggingenjörer kan räkna ut hur mkt belastning du skulle få från ditt tänkta enplanshus. Leta i Gula sidorna!
_marcus_: Hej! Var och tittade på ett myresjöhus byggt -91 igår. Det är gjuten platta på mark. I princip runt hela huset så har färgen på betongen släppt plus någon eller några millimeter av betongen trillat bort. Men dom lite värre problemen är i tre av hörnen på huset där det är sprickor. Knackar man på hörnen så låter det nästan som ihåligt. Det är precis som att det brutits loss
plm: Hej! Jag har gjutit en platta till ett vinterbonat uterum med hjälp av L-profiler i frigolit med cement på yttersidan. Mitt problem är att jag inte tänkte på att skära bort frigolit i hörnen och på mitten där limträstolparna ska stå. Som det är nu kommer trycket från stolparna även att ligga på frigolitkanten. Ska använda 140mm stolpar så ca. 8-9 cm vilar på "bra" betong.
corner: tar det att stätta ut kantelement, isolera med cellplast, dra vatten rör i cellplasten, lägga ut golvvärme, armera kantbalk och platta? Detta på en person, förutom vid armeringen och vid golvvärmen, då vi är två. Det som ska göras är hus på 125 kvm (400 mm cellplast) och ett garage på ca 65 kvm (300 cellplast). Dvs allt markarbete är klart, dränering kulvert, avlopp, el/data är
carlbanan: Tror du får svårt att få gratis transport på det.... Men kolla på köp och sälj delen på forumet....Brukar det inte komma upp lite sånt där?
ZNK: Hej Någon som vet om bra firmor som utför asfaltering av villainfarter i stockholm (södra). Ligger nu med priser på ~280 kr/kvm och då är det bara att lägga på, paddat och klart ... PM ok
hheheh: Har hört talas om några som isolerat för att minska risken att tjälen trycker på muren utifrån. Men för mig rimmar det inte riktigt, det är därför jag frågar. Kanske har jag missuppfattat. Det som menas är kanske en isolering som ligger parallellt med backen någon decimeter under markytan. Det skulle ju hindra tjälen att går ner i marken utanför muren. Vad säger ni? Isodrän
jhenrikj: [citat] Får göra en pudel....XD3+XF4 menade jag givetvis.... Krav på XD3 Vct < 0,40 Minsta täckande betongskikt 35mm (L50) XF4 ställer bara krav på ballasten och provning av betongen, sånt sköter leverantören om bara man säger vad man vill ha....
Lymmeln: Vad det gäller kanten skulle jag bara gräva ca 20cm bredare än plattsättningen, isolera ända ut fylla upp bärlager från isoleringskanten och lite snett mot "plattkanten" och se till att själva bärlagerytan är ca 10 cm utanför plattorna på båda sidor. Ingen exakt vetenskap men bärlager är rätt stumt och har du en annan fyllning mot bärlagret som stöttar så "jäser" det inte ut,
gluecifer: [citat] svartöra har rätt, källardelen är "kall källare". Där står vp, en extra frysbox, lite potatisförråd etc. Så där vistas man så lite som möjligt, och ingången till källaren är utifrån. Men Roefv kan ha en poäng ändå med att dra runt radon. Om vi skulle bortse från källardelen just nu, och bara ta krypgrunderna då?
Tjodjuret: En annan tanke... Finns det några bestämmelser för vart ett "boenderum" ligger i förhållande till pannrum? Vet att det måste ha en viss takhöjd och att fönster måste finnas, en finns fler regler?
Sälltorp: Jaha då var det bestämt. Det blir schakt ner till ca 45-50 cm o sedan fiberduk och 0-50 samkross hela vägen upp som får ligga till sig ett år. Sedan blir det stenmjöl på ca 3-5 cm. Stenmjölet pga att jag har precis fått ett lass på ca 2 ton gratis från en bekant som fick det över :).
Peter_K: Beror nog på vad det är för massor. Vi gjorde halva huset för 2 år sedan och det har knappt sjunkit alls, kanske någon cm allra närmast huset och då grävde vi ändå väldigt brett p.g.a av 1kbm dumpad betong bla.
Apbt: Om du menar själva arbetet som utförs så är de inte de. de är ju bara yrkesbevis om man vill kräva de.
Apbt: Tjenare. Du behöver inte göra nånting med formen om du inte ska ha plankorna sen. om du trycker bestämt med fingrarna i betongen där de inte syns sen eller om du ska slipa över de sen så blir de små märken eller inget alls så kan du riva formen direkt om du känner för de. Trät suger inte åt sig så mkt att de torkar ut betongen så fort så de behöver du inte vara orolig för. om
Jan-Å: Jag lägger plattor, vanliga av cement, så har man stöd för ena hjulparet på gräsklipparen och håller vattnet borta från närmast grunden.
hakaner: Skillnaden i ren materialkostnad är försvinnande liten, så kosta på 300mm... Ska du gjuta in golvvärme så rekommenderas detta. Även om du inte skall inreda källaren så är golvvärme billigt att lägga. (Billigare än element?) Tänk även på att radon skydda plattan.
svartöra: Ja och nej, Mer än 70% relativ fuktighet i luften under lång tid kan ge problem (fast det ska nog upp mot 85%). Men den mätaren de har på Cramo mäter fuktkvoten i virke eller andra material och då är det snarare 14% eller något liknande som är gränsen. Enklare sådana mätare går att köpa för 500 kr på clasohlson, jula med flera ställen. Här är lite att läsa:
injonil: Då gör du, som "renoverarn" här på forumet påpekat ett par gånger, en vallgrav runt huset där vatten ständigt kommer samlas. Vattnet ska bort, det är enda lösningen!
DIY_freak: Ja, jag behöver ju inte riktigt så mycket för 1.5 meter. Åkte till Öckerö cementgjuteri och hade med mig några sopsäckar och fyllde bakluckan med grus, så räckte det. Kostade en dryg hundring (köpte 5m2 fiberduk också). Men tack för hjälpen! Uppskattar att ni tog er tid att hjälpa till!
Byggagarage: All matjord skall grävas bort för att få det bra, humus är kass att ha kvar under överbyggnaden. Lera är ok men inte matjord. Sedan är det bara att rulla ut duken och ut med sprängsten/krossmaterial. Sanden är såpass stabil i sig så det behövs inte byggas upp speciellt mycket för att få bärighet i det.
Eld: Varken gräsmatta, stenläggning eller trall (på marken) är bygglovspliktiga så de kan ju knappast påverkas av ett byggstopp som är kopplat till bygglovet.
knife: Hej, Om du i en radonkommun så bör du ägna en tanke åt radonproblematiken. Antigen välventilerad krypgrund och / eller radonsäker tätning till din energibrunn. // Joakim
Hobbit: Frakt var angivet med 675 kr för 2 mil. Sådet är bara elementen som kostar 2.757kr. Tyckte också att det var bra betald.