V
Västerhaninge 17: Har sett den nya torpargrunden till Hjältevadshus och tycker det ser mycket smart ut Hela utrymmet i grunden fylls med frigolitplattor plus en röd gummiduk överst ,smart. Men i bjälklaget isoleras det ej ! Detta är då Hjältevadshus.
1 svar · 2,9k läst
P
Plupp 107806: Hallå, Ska bygga ett trädäck på plintar men oroas hela tiden av allt snack om tjälen. Här i Stockholm ska tjäldjupet enligt många inlägg i detta forum vara 1,5-1,6 m. Min fråga är om det går att gräva hål på ca 1,7 m och fylla med makadam eller liknande till hälften och på detta placera plintarna? Blir det en enorm skillnad i stabilitet mot att gjuta ända ner? Min
0 svar · 1,4k läst
V
Västerhaninge 17: Om tak/fönsterhöjder blir OK ser jag inga problem med din konstruktion ,tycker konstruktionen blir som att gjuta platta på backen.
1 svar · 981 läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Du behöver stå med en stenborrmaskin och göra lite hål för det först. Men en maskin kan du hyra för ca 500kr per dag + kostnad för borrar. Elda och kasta vatten klarar de flesta. Borra och snigeldynamita kanske blir lite mer att tänka på.
8 svar · 8,6k läst
·
H
holnic: Det var inte berg. Har hackat med spett idag och det är cement/bruk och under är det blandat med stora stenbumlingar. Har börjat hacka bort stenbumlingarna som är en bit utanför väggen för att komma ner djupare med dränrören. Ska forfarande gjuta en avjämningsklack intill väggen så att ev. vatten rinner från huset. Sätter sen dubbla isodrän längst ned. Vad tror ni om att lägga en
14 svar · 3,8k läst
·
yxet
yxet: gungiga?om du menar att det är blött så är det väl en bra ide med dräneringen men just för grundläggningen kan jag inte förstå varför man vill ner till leran,skulle det bli stadigare än sanden då?för jag antar att det handlar om en platta som ska gjutas.
2 svar · 1,5k läst
H
Hillma: Hej Jag har tänkt att tilläggsisolera taket på våran husbåt. Det är en 20 cm hög luftficka mellan innertaket och lastluckorna på ca 40m2. Tänkte först spruta lösull av stenull, eftersom det är ganska fukttåligt med tanke på viss kondensrisk på stål båt. stenullen skulle bli ganska tung på vårat innertak och då kom jag att tänka på frigolitkulor eller emballagechips som man
0 svar · 1,8k läst
F
FredrikoKarl: Men hur exakt är själva kartan man får? Den ska väl inte diffa upp mot 2 meter? Låter ju väldigt konstigt. Tänkte bara om det är nån vits att jag fortsätter mäta upp.
3 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Vattnet har nu sjunkit undan helt (sen länge faktiskt). Så nu vet jag inte vilken höjd det står på, men säkert flera dm lägre ner med tanke på att ett surhål i närheten som är ytterligare en halvmeter djupare nu också är helt torrt. Men vatten 0,9 meter under cellplasten, dvs 70-80 cm under schaktbotten, precis under vårfloden efter den snöigaste vintern på mannaminne... Du har
2 svar · 1,4k läst
Suhagg
Suhagg: Tack Glömde lägga till att det finns inget runt i kring att ta hänsyn till. Inga byggnader, elledningar.
2 svar · 1,1k läst
Apprentice
Apprentice: Vi gjorde samma procedur för ett år sen och vips blev källaren torr och mögelfri, så visst är det värt det.
37 svar · 8,5k läst
·
Suhagg
Suhagg: Tack. Om jag spränger och fixar hur är det att ha dränering rinna via huset vidare ut från tomten? Vattnet kommer ju rinna i samma "kulvert" som jag kommer ha vatten/avlopp samt värmekulvert till garaget. Via husets grund.
3 svar · 1,3k läst
P
pärzon: Extra överfarter med paddan? Armering? Gabionburar? Val av fraktioner? Dubba fast betongbalk i bergväggen pådrängraven som extra stöd? Orolig i onödan? Enligt den grund o markentreprenör jag pratat med går allt. Vill nog bara komma igång och göra jobbet.
3 svar · 783 läst
B
bränski: så, nu är det dags att börja fila och fundera på hur jag ska ställa grunden då jag vill flytta stugan. Grunden är redan inhandlad från leif tjällden, http://www.tjallden.se/BizPart.aspx?tabId=46 och där står ju tydlig instruktioner om hur grunden skall läggas. men det jag har mest funderingar över är om man måste ha mackadam i botten? området där detta ligger är i en sandskog,
0 svar · 908 läst
Quist
Quist: Väcker liv i denna tråd då jag själv går i liknande tankar för en utbyggnad till mitt hus (med stengrund). Jag tänker ha en gjuten platta men vill utåt att det ska se ut som en murad stengrund för att det ska gå i stil med resten av huset. Antingen gjuter man först och murar sedan upp stenarna eller så murar man först och gjuter sedan inuti. Vet inte vilket som är att föredra. Kan
2 svar · 2,5k läst
L
loppan76: Vi tänker köpa huset. Det är ett tegelhus från 61 och byggt på en betongplatta, med krypgrund under. I förra veckan fick vi tag på en byggnadskonstruktör som gjorde en undersökning. Vi måste knacka loss den lösa betongen, rostskydda arberingsjärnen och slå upp en stålbalk för hållfastigheten. Så nu är vi i det läget att vi ska förhandla om priset, idag... och hitta någon som
3 svar · 2,6k läst
P
Peter_K: kanske inte så snyggt men det funkar.
5 svar · 3,5k läst
·
H
Holpers: Jag är lite sugen på att sätta in ett fönster i källaren. Det är en öppen trapp ner till källardörren. Finns inga fönster i källaren. För att få in lite ljus skall jag byta dörren mot en med ett fönster i. Är även sugen på att såga upp ett hål i vägen bredvid dörren och sätta in ett fönster. Gärna så stort som möjligt. Frågan är om det är möjligt eller om det blir
0 svar · 1,7k läst
L
Lasse Nilsson: Jag har vattenstående i krypgrunden på gammalt hus från 1948, huset ligger sjönära (5 meter), Vid extremt högvatten så är vattnet bara 40 cm under färdigt golv. Otroligt nog har bjälklaget och trossbotten klarat detta, det var bättre än jag kom ihåg från1999, då jag kröp under och skruvade upp frigolit för att trossbottnen rasat på något ställe samt att vi skulle bo permanent
0 svar · 758 läst
Mikael_L
Mikael_L: Då kan man väl fundera på armeringsbyglarna i nästa steg då ... :) Vad för uppgift har dom? Är det inte att ta upp vridande moment om väggen ovanpå kantbalken inte är centriskt placerad på voten? Vilket ofta är fallet om man har L-element, 300mm bred vot och normaltjock vägg, ca 250mm. Själv misstänker jag att fiberarmeringen inte heller ersätter byglar. Men å andra sidan är det
12 svar · 3,2k läst
M
miry: kolla i en tabell jag hitta och där sätter man R till 1 för lera(dränerad sand/grus) för den ytersta metern och 3,4 för marken mellan 1-6m från kanten och 4,4 för mer än 6m från kant och 0,7/2,2/2,7 för silt/morän som ej är dränerad så har man en platta på 10x15m och använder 300mm isolering under hela (även kantbalken) så blir det nått i stil med (15x10)-(13x8)=46kvm
55 svar · 13,7k läst
P
pleqtiz: Hej alla! har ett litet dilemma som jag tänkte rådfråga om... det är nämligen så att jag ska gjuta ett golv nu till sommaren och grunden just nu består av blötlera.. runt en halvmeter ner till pinmo, nu är min fråga hur jag ska gräva bort detta,då det är inuti en ladugård?..har satt en garageport mot den ena väggen och detta utrymme ska fungera som förvaring för
0 svar · 1,1k läst
M
Mysebo II: puffar lite :-) Det jag funderar på är för och nackdelar oxå. Finns säkert någonstans här, men jag är inte riktigt överens med sökverktyget, tipsa gärna.
1 svar · 1,5k läst
C
_chrille_: Jag hade höjt upp. Även om det kanske blir en mer kostnad men jag tror att du har igen det i längden.
2 svar · 872 läst
D
dosken: vet inte heller hur vanligt det är men i min stuga från ca -69 var det likadant, plastfilm direkt mot källarväggen. Har börjat byta mot byggmax-"platon" nu, känns som att det är lite bättre iaf...
1 svar · 953 läst
H
hakaner: 20.000:- extra för ett varv till??? Ockerpris... Hälften är väl mer rimligt? -Ska du ha golvvärme? (Om ja, välj 300mm!) -Allt beror ju på hur mycket energi du vill köpa till huset & hur tror du att energikostnaden kommer utvecklas de närmaste 10-20åren?
1 svar · 805 läst
C
covet: Nej då vet jag inte. Går det inte bara att borsta bort? Ring den som gjutit för att höra om han vet.
3 svar · 4,2k läst
·
v-g
v-g: Givetvis duger det inte om man bygger på myr eller liknande men då har man å andra sidan gjort något man inte ska (även om det numera är rätt vanligt att bygga hus där det är minst sagt obra).
41 svar · 13,6k läst
Tigersågen
Tigersågen: Det låter som min sten som jag lät en firma spränga i höstas. Själva sprängningen kostar inte så mycket, det som tillkommer är grävmaskin som lyfta en sprängmatta som ska täcka stenen. Sprängmattan väger ett ton. Sedan måste stenbitarna forslas bort med hjälp av både grävmaskin och dumper. Problemet kan vara att hitta en sprängare som vill göra ett så litet jobb som att
4 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.