Jag ska bygga ett större fristående villagarage och skulle vilja ha lite åsikter och tips om mina tankar angående platta på mark. Marken är fast och underlaget består av grus och byggplatsen var delvis ett litet litet grustag till för 50 år sedan.
Garaget kommer bli 10mx12m och muras upp i Leca med 3500mm höga sidoväggar. Garaget kommer användas till personbilar och mekande samt övrigt hobbyarbete och det är alltså ingen maskinhall för stora tyngre fordon.

Lite frågor jag har:
  • Behöver man verkligen använda tvättad singel när man har cellplast under sulan?
  • Hur tjock behöver den platsgjutna betongsträngen under väggen vara?
  • Behöver man lägga asfaltspapp mellan plattan och väggen vid start av murningasarbetet (grundisoleringspapp)?
  • Finns det behov av extra kantarmering och en liten kantförstyvning vid ytterväggarna?
  • Vilken tråddiameter och maskstorlek är lämplig i armeringsmattan om man planerar gjuta sulan 100mm tjock och med ett nät?
796201075510P6af8.jpg

Åsikterna går isär men jag använder vanlig 8-16 drängrus på 10-15 cm tjocklek till mina plattor.

Jag hade slopat de två understa skiften med lecasten, gjutit plattan hela vägen ut under väggen och avslutat den som en armerad kantbalk. På detta papp och sen lecasten som du ritat.

• Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
Det går åt en hel del mer betong och armering om man gjuter sulan ända ut, det äter upp kostnaden för de två lecaskiften i kanten. Du får även en del isolering till grunden av "kant-lecan" tänkte jag, samt att man använder den andra stenen som höjdmått att skrapa av emot när man gjuter plattan.

Det kändes smidigt och bra i min tanke, men jag är ingen byggnadsarbetare och suger i mej av era åsikter och ideér allt jag kan.
Bara fyll på tråden med era åsikter och tankar !! d^_^b

• Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
C
Du får troligen gräva ut mer under, det ska inte vara nån matjord under plattan helst.

Men jag är byggnadsarbetare och jag säger att du får en enormt mycket starkare grund om du gjuter den ända ut, dessutom är det inte särskilt svårt att forma upp plattan med tex plank, så du kan använda kanten att dra av mot

• Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
H
Tycker din ritning ser vettig ut men varför inte sätta grundblock och gjuta mot dessa?
Mer isolering och kanske S200 om de ska belasta mer än med en personbil. Dränering??

cheetah1:
Det är ingen matjord under sulan, det är bara grus under singlen. Tror du det är mer okej då eller behöver man gräva djupare ändå trots att det inte är någon matjord?

Jan-L:
Tack Jan-L ! Jag köper ditt argument med en starkare grundsula direkt. En av de saker som väckte intresset för den konstruktionen var den bifogade bilden nedan som jag fick mailad till mej. Om den konstruktionen ska fungera tillfredställande, hur kraftig (läs stor) behöver man göra kantförstyvningsdelen innanför lecablocken anser du? Och hur mycket bör den armeras? Jag uppskattar att du tog dej tiden att påpeka bristen !! :)

hokanp:
Helt krasst är det nog en kostnadsfråga. Har du något tips på vem säljer kantelementen till rätt pris? Jag har tidigare tittat på Finjas (utförande enligt bild nedan) men upplevde dom som ruskigt dyra. Men kan man få dom till rätt pengar så kan det vara värt att räkna på.
Dräneringsfrågan runt grunden har jag fått förklarat av en bekant bör räcka med 300mm singel runt om utvändigt och 100mm djupare än lägsta gjutna punkt. Han ansåg att det borde räcka med tanke på att det bara är grus i backen och ingen jord (gammalt grustag).

9882010101330ec67.jpg

Finja Sockelelement.
sockelelement__01t.jpg

Om vi går tillbaks till din första bild så tror jag att betongsträngen/sulan under lecablocken behöver vara såpass mycket kraftigare dimensionerad att du lika gärna kan gjuta den i ett stycke med plattan i övrigt. Då "sparar" du två skift leca och får en stark grund att mura väggarna på. Byggnaden kommer ju att väga en hel del så jag tror inte att det kommer att hålla med en separat sula under väggarna och en platta innanför. Det ställer enorma krav på underarbetet om väggarna inte skall sjunka efteråt, och då skapa sprickor mellan golv och vägg. Sen undrar jag hur viktigt det är med isoleringen, jag förstår att ni tänker värma garaget ibland, eftersom du skriver att det ska mekas där, men isoleringen du ritat i översta bilden är inte mycket att hurra för om man tänker sig att ha garaget uppvärmt jämt och ständigt. Därför menar jag att man kanske inte ska stirra sig blind på de isolerande egenskaperna som lecan har, och överväga om inte fördelarna med en helgjuten platta med kantbalk är större ändå. Man kan ju också fästa vanlig cellplast utanpå grunden och putsa på den för att få samma utseende som den övriga lecaväggen. Exakt hur kantbalken i plattan skall dimensioneras kan jag inte säga, jag är inte nån konstruktör, men det säkert folk på bygghandeln där du skall köpa materialet som kan hjälpa dig med det. (Om du inte handlar på tex byggmax eller liknande, dom har bra priser och materialet är det heller inget fel på, men kunskaperna kanske inte alltid är dom bästa) Om jag skall gissa lite(observera att jag gissar nu, du kommer alldeles säkert att få bättre råd senare i tråden) så skulle jag göra själva kantbalken 350 mm bred och 250 mm djup och lägga 3 st 12mm järn i botten och kanske 2 st uppepå nätet. Du kanske till och med bör göra en regelrätt balkarmering med korgar för att det ska hålla. Jag har ju den fördelen att jag alltid har färdiga ritningar på jobbet som det bara är att följa.... :)
Din bekants åsikter om dräneringen kan du lungt följa, det kommer att fungera utmärkt.

Ps. Hittade en bra länk på Finjas sida, dom har valt bara två järn i kantbalken, så det går väl bra antar jag, dessutom har dom inte några järn uppe på mattorna vad jag kan se, det skulle jag inte pruta bort....men......personligen gör jag hellre lite extra än för lite.... :)
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4011-1.pdf

Redigerat:
H
Hoss min handlare tar de 70:-/st och det är 600*400*200 mm. Har använt detta vid 2 olika grunder. Dränering bör du ha oavsett, är ingen stor kostnad att lägga ner lite rör, kostar c:a 20:-/m.

hokanp:
Vem är "din handlare" och vad är det för block du använt, modell o fabrikat ?

H
Det är Finja betong, Lecablock. Notera att den är helt vanliga Lecablock modell större. Ingen isolering utan den har jag lagt i efteråt. Jag har använt cellplast S200, köpte det billigt direkt på fabriken. Finsats för att sätta blocken i kan du nog blanda själv men jag fick det färdigt hemkört.
Handlaren finns på www.gsbyggvaror.se

Redigerat av moderator:
Tack för länken, bra priser på GS-byggvaror. Är det bra folk att handla med? Jag tycker mej se mestadels kända fabrikat vilket känns bra.

H
De är mycket bra att handla av. Köper allt mitt material hos dem. Dekör även ut till en vettig kostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.