D
Detlovsson: Hej! Beställde min kompletta grund(Cellplast,kantelement,armering,golvärme) av omgrund i jönköping. Man e ju lite orolig nu med många som ska ha förbetalning och där fick jag 30 dagar och det var det samt priset som gjorde att jag tog det. Hade dock lite otur när jag skulle lossa det med trucken då jag har grus/sten infart så en av pallarna välte. 2/18 element gick sönder men nästa
22 svar · 7,8k läst
·
G
gaffa: Blir utrymmet över 20 grader är det inte ämnat till matförvaring..... Du kan lika gärna ställa in en kyl där, att kyla ett så dåligt isolerat utrymme skulle dra mycket ström. Men tycker du projektet känns lite roligt så kan du ju börja med att isolera mot varma utrymmen, täta dörren och ventilen sommartid och slå isolering på varma väggar. Ska du göra om någon rördragning i
1 svar · 2,2k läst
R
renoverarn: beror på ,ska du ta enbart hand om ytvatten så räcker det men vill du även torka ut större ytor så ska dränen ligga djupare renoverarn
1 svar · 1,3k läst
X
xelha: Jag tackar alla för era svar. Det lutar åt att vi inte kan göra dräneringen själva då vi inte förstår oss på rörens slutpunkt, alltså brunnen. Ska ta kontakt med någon firma för att få in offert fast jag vet att det kommer att kosta mig mkt mer om en firma gör det istället för att vi gör det. Huset saknar nog dränering över huvudtaget och jag är inte kunnig i form av vilken
6 svar · 1,7k läst
M
Matts Berg: Jag vill med detta inlägg VARNA för en oseriös kille vid namn Rickhard Bockensson som utger sig för att vara markentreprenör/ Proffsbyggare! Han figurera mycket i annonser på Blocket och gör på det sättet att han utger sig för att veta vad han håller på med sedan har han inga krediter över huvudtaget utan vill ha förskott / Utlägg för material direkt samt anlitar även
0 svar · 1,5k läst
A
Abbedabbe: Det behöver inte göras på insidan med den produkten men jag kan inte specifikationerna exakt. Vad jag vet är att det används bla för att täta källarväggar etc. Sedan har just såna produktbeskrivningar en tendens att krydda egenskaperna en smula så hur väl den verkligen fungerar vet jag inte. Det bästa är utan tvekan att dränera. Kanske får plantera en ny snajsig häck på köpet?
9 svar · 1,6k läst
P
hokanp: Använde 70mm jackodrän och det räcker länge. Tror jag gav 7000 för den och det var c:a 90 kvm
10 svar · 13,2k läst
M
Mats: Visst funkar det. Du bryter ju vattenflödet genom marken och ger det en lättare väg genom diket. Hur djupt du behöver gå är en svårare fråga. Det beror mer på marken hos dig osv. Är det ytvatten som kommer eller trycks det upp någonstans.
1 svar · 3,2k läst
A
AndreasEidegren: Låter precis som det projektet vi ska ge oss på, huset är från 28. Vid provgrävning i ett av källarrummen visade sig grundsulan vara ca 20 cm (ovanpå ligger ca 5cm betonggolv) sen är det bara jord under. Det räcker inte på långa vägar till att gräva ur för takhöjd isolering mm mm utan att hamna under grundsulan. Har ni sett hur det ser ut hos er? Har ni hittat någon firma som kan
14 svar · 5,5k läst
N
niklasc77: Jag tycker det ser ut som en ytspricka. Det är inte helt ovanligt och mest ett kosmetiskt problem. Man kanske inte har armerat med tillräckligt finmaskigt nät? Användes vibb-fri betong? Den är lite mer sprickbenägen. Så länge sprickan inte blir flera sprickor som sträcker sig ut mot kantbalken tror jag det är lugnt.
1 svar · 1,9k läst
·
B
Baritz: Hej! Jag kommer troligtvis komma över ett par armeringsnät 8150 tror jag dem heter,samt div. lös järn. Nu undrar jag hur länge man kan ha dem ståendes/liggandes utomhus innan dem rostar "sönder", om dem nu gör det? Har inte tänkt göra min garageplatta än på några år,kanske om 2-3år. Har ingen möjlighet att förvara dem under tak,möjligtvis under en press (om de nu gör nån
0 svar · 2,5k läst
N
niklasc77: Jag är på gång med att projektera att litet uthus på cirka 20kvm. Just nu lurar jag lite på vilken grundläggningsmetod jag ska välja... Huset ska användas som snickarbod/hobbyrum, ska isoleras och värmas upp åtminstone periodvis. Helst vill jag utföra grunden som någon slags modifierad platta på mark med tanke på det oömma golvet. Förutsättningarna är fast lera och en liten
0 svar · 1,4k läst
D
davidbygg: Jag har precis byggt en kallare/garage i Leca block och jag har lite fragor om hur man ska gora ytan fin invandigt. Jag forstar inte riktigt meningen med att lagga pa ett tjockt lager puts nar man kan lagga pa ett tunt lager, typ slammning istallet. Vad blir egentligen skillnaden? Det viktiga ar val att man tacker strukturen pa Leca blocken? Om detta fungerar att gora, vad rekommenderar ni for
0 svar · 1,5k läst
T
tupas: Vi ska gräva ett häckdike 50 cm djupt där vi ska sätta en häck. Utanför häcken ska det stå en spalje 180 cm högt. Nu undrar vi om man sätter plintarna i sidan av häckdiket i matjorden, kommer de att stå stabilt nog?
0 svar · 759 läst
T
Tjodjuret: Har en bit syll på ca 3-4m som behöver bytas. Har kontaktat flera byggfirmor och bett dem hjälpa mig, men de är inte särskilt intresserade. Hinner inte, säger de.. Nu verkar det som att vi helt enkelt får göra det själva, som var tanken från början. Vi startade, men insåg att vi inte hade vare sig kunskapen eller tiden, men, nu får vi lösa det ändå!! Har glidit runt här och
0 svar · 1,5k läst
M
Martin8027: Hej....! har ett hus som är byggt 1936 det är ca 7x8m. källaren är till viss del utgränd närmare bestemt 3/4 delar. tomten är slutande så den sidan som är mest under mark så har vi källare halva huset och den sidan som nästan är helt i mark plan är då helt utgrävd. det jag undrar är hur fasen gör jag där det inte fins någon källare jag måste väl ändå gräva ner till
0 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Exakt när man kan låta bli eller inte har jag ingen koll på. Men jag vet att det är ganska vanligt att man hoppar över dräneringen om marken har bra dränerande egenskaper. Sprängsten är ju onekligen bra som dränering. Men det handlar nog lite om hur det ser ut runtom, hur kan vattnet rinna bort.
6 svar · 941 läst
M
byggare henke: använd gärna primer/ betong lim
6 svar · 3,2k läst
Returia
Returia: :D Detta är en lövutkastare - dock inte i koppar!
3 svar · 3,8k läst
·
B
Bofflan: Hej där, 1. Du behöver inte blästra bort all asfalt och förmodligen inte skrapa bort den heller. Anledningen till att du dränerar om är väl förmodligen att grunden tar in fukt? Kommer den in, kommer den ut =) Sen så brukar jag ändå alltid dra ett sträck eller två med rondellen strax ovanför membranet. 2. Du "kan" inte göra en bra uppbyggnad utav hålkärlet utav membran.. Men
3 svar · 2,0k läst
I
injonil: Jag ser ingen anledning till att leda bort vattnet. Vad skulle det göra för skada? Många med källare har grundvattennivån nära bottensulan. Sålänge vattennivån inte är över den nivå du ska ha dräneringen på borde det inte vara några problem.
2 svar · 2,6k läst
F
Fredha: Vi gjöt igen krypgrunden för två år sedan då bjälklaget i vårt hus från 1870 var helt slut. Hela bottenvåningen på 160 m2 blåste vi ut, körde in 120 ton singel med skottkärra, isolerade 300mm och gjöt med flytbetong. Det blev bra men det var mycket jobb!!
9 svar · 2,4k läst
G
Glitz: Jag letar förfullt efter någonstans att hyra en bandgrävare på minst 10 ton för att kunna gräva upp stubbar och sten på tomten och för dikning. Om någon känner till någon man kan hyra av, så hör gärna av er. MVH G
0 svar · 1,3k läst
B
BigGitt: Att spränga stenar vintertid är baggis. Man bara borrar långa hål och fyller dem med vatten. Kylan gör resten.
11 svar · 11,3k läst
N
nohope: Lånar tråden lite. Har själv tänkt att gjuta en sula som jag sedan ska mura upp med leca till uterum är det tänkt. Hur långt ner måste man gräva för grundsulan? Vad ska man ha för material i botten. Någon som har bra tips eller någon bra sida kanske man kan läsa om detta på? Tack.
8 svar · 9,9k läst
R
RogerC: Tror jag kan ha hittat problemet! :) [bild] En äldre avloppsbrunn som man bara kapat rören till på insidan och fyllt i grus/lera på utsidan! Det var rena lervällingen i röret och efter att ha rensat runt järnröret som syns på bilden, hittade ett till 1dm länre ner! Där de går in i väggen är det hål på ca. tre tegelstenar i storlek! Jag ser det hela som en automatisk bevattning
1 svar · 1,9k läst
T
tigerstierna: Hej, Vi skall bygga ett nytt hus och jag behöver lite hjälp på traven. Vi har fått två svar. Ett från elektriker och ett från han som skall göra grunden. Det gäller hur mycket som skall läggas i grunden. Vår elektriker vill lägga så mycket som möjligt i grunden, men han som skall göra plattan (gjuta grunden) menar att det ka bli instabilt.... Jag litar på båda, och de verkar
0 svar · 997 läst
B
barajag: På sätt och vis. Man kör ner "plintar" till fast mark som får vara ben till plattan.
1 svar · 1,3k läst
E
Eva-Charlotte: Tack för det, då är det bara att räkna på :)
4 svar · 4,4k läst
K
hokanp: Nej ingen fog. Däremot så var det en gammal altan som gick in 2 m i huset så jag fick stöd på 3 kanter från det gamla.
5 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.