Grund & Markarbeten
Peter_K: En bekant funderar på att bygga sig ett sluttningshus men känner sig lite osäker vad kostnaderna kan bli. Om man räknar på ca 120kvm isolerad platta med ingjuten golvvärme vaten&avlopp etc samt mura ett våningsplan för att ställa ett trähus på vad kan ett sådant kalas gå på? Bortse från spräng och markarbeten förutom att gräva lite för plattan.
Gabbe1: Min tomt består av sandmark, nu ska jag fylla ut en del mindre sluttningar/ojämnheter för att anlägga en platta på mark. Utfyllnaden planeras att göras med tex. 0-90 kross (är någon annan fraktion mer lämplig kanske?) och jag vill givetvis minimera risken för sättningar under den framtida plattan. Är det nödvändigt eller onödigt att lägga markduk mellan tex 0-90 och sanden/marken
ef98dpa: Jag bumpar denna då jag är i samma sits. Jag har dock aldrig haft reglade innerväggar utan har istället gammal, gammal färg på vägarna som halvt om halvt släppt. Dränerat, ej isolerat(kallasfalt på ytterväggen)
j-o75: Jag skall börja bygga på ett garage som ligger nära huset, och skulle gärna vilja ha vatten och värme indraget. Kan man lägga rör i grunden så att man i framtiden kan trä in ledningarna, eller måste allt göras på en gång?
Malino: Hej alla bättre vetande! Kan man använda eldfast tegel för att bygga en grund åt ett växthus??
Strip: 10 cm makadam kanske? Är konstruktionen identisk med en platta på frigolit?
ErikC304: Jag får nog ta en bild av min frågeställning ikväll, men tills vidare hoppas jag min beskrivning räcker. Frågeställningen gäller om grundmuren håller där bjälke ligger ovanför ett fönster, men först en beskrivning: Vi har ett hus som är byggt 1961 och har förändrat bjälklaget mellan källare och bottenvåning efter att vi tagit bort en öppen spis. Grundmuren är betonghålsten
raveper: Finns säker någon gammal kåkfarare som skulle fixa bort den för ett par plattor bärs.
Huntelaar: Jag ska ge några råd. 1) Inget måste, är du rädd för ogräs så kan jag säga att ogräs kommer ändå. Det kommer uppifrån. 2) Har du en redan hård yta under det du tänkte lägga 0-18 funkar det. Men 0-18 är inte dränerande på långa vägar. 4) Lägg hellre 50 mm 0-8. Flis eller 2-4 som jag kallar det är ett rörligt material och packas aldrig lika bra som 0-8 ex.
Larsa: Men syllen måste väl ligga på ngn betongklack som du kan gjuta mot? Det känns fel att gjuta högre än syllen.
Tigersågen: Ska du bara köra två varv så räcker 15 cm omlott, dessutom använder du armeringsjärn runt om så stadgar dessa upp muren ytterligare.
Vantskruv: Hittat ett jättefint timmerhus till försäljning och undrar lite om någon har koll på det här med krypgrunder. Jag vet att krypgrunder bidrar till risker för fukt och mögel, men det hus jag bara har sett nu på bild så verkar ena siden av muren vara borta, då huset där vilar på splintar. Så varför är det så, är det inte meningen att täcka krypgrunden från alla sidor så att
Steinlager: Hej, Jag hade en liknande fråga till en fuktexpert. Han menade att singel var billigast men Leca fungerade också. Avjämning bör väl helst vara dränerande, kapillärbrytande och tvättad så att fukten inte kan "krypa" upp. Huvudsaken var att det var ett dränerande lager och det är väl LECA. Kolla på http://www.weber.se/uploads/media/leca_lattklinker_egenskr_01.pdf
Matti_75: 1. Ja du måste vibba gruset för att inte få sättningar. Får du inte dit en tung padda får du ta en mindre och fylla i tunnare lager med paddning emellan. 2 Du kan gjuta med laser och vibrostav för att sedan bara sloda av ytan. Det funkar även som du föreslagit med ett rör, annars kan du använda Combiform.
seliass: Tror inte det behövs någon speciell sorts spikplugg. Enda den ska göra är ju att hålla täcklisten på plats. Själv körde jag med spikplugg från Essve för de hade min lokala handlare. Gällande hullingarna så passar det nog med vilka som helst då de också bara ska hålla skivorna på plats tills det är återfyllt (då får de ju lite svårare att flytta på sig...). Så räcker bara
MathiasS: Jag tror verkligen inte att man hade varmare i källaren förut. I pannrummet ja, absolut, i övriga delar icke. Det är ju inte förren på senare år man inreder källare och använder det som boyta. Jag tror vi har helt andra krav på klimatet i källaren idag än för 30 år sedan. Locke, eftersom åtgärden helt styrs av vilka problem man vill råda bot på är det ju helt avgörande att ha
jakob_larsen_se: Hej Har bilat ur golvet i tvättstugan i källaren och strax lagt in cellplast för isolering. Sen skall värmeslingor läggas och gjutas in i 7-8 cm, just det vadå? Jag har läst på alla olika alternativ och fastnat för att köra med slipsats i stället för betong. Lär vara mycket smidigare att jobba med, speciellt då jag skall ha ett litet fall ner mot ena delen av rummet, där mer lokala
noone70: mm, jag vet... vi har tagit hundratals kanske tusentals kort under renoveringen men har av någon anledning lyckats missa just den delen av huset hehe
anaitis: Det borde räcka. Vad jag kan se på på kartan sonm visar djupet till tjälfri grund så är detta i ditt område 2,2 - 2,3 m. Med den isolering du tänkt dig bör huset klara sig.
garet: Jag står inför ett fritidshus-bygge som ska stå på krypgrund och läser därför på lite om detta på nätet. Jag blir förvånad över osäkerheten som råder kring krypgrund som konstruktion. Beroende på vart man läser får man olika bud. Ett exempel: Byggahus.se beskriver i sin serie om krypgrund att plastfolien som läggs på marken ska avslutas ca 30cm från ytterväggarna. Detta
pelpet: Det blir inte det huset. En förutsättning för att göra en sådan omfattande ombyggnad var att man skulle få huset billigt, men någon annan ville betala bättre. Tack för tipsen.
KungAnka: Vad heter Klanten som ställt till det?
Mats: HAr använt vanlig gjuta fin (byggmax) som "spackel" för att täppa igen defekter i ett par trädgårsmurar. Blir inte helt snyggt men det funkar. Har aldrig testat cement plus vatten men ska göra det vid tillfälle
Anna_H: Kan berätta en liten anekdot angående sådana här souteränghus: För ett par år sedan var det en riktigt torr sommar och många vattnade hela kvällarna för att inte gräsmattan skulle gulna. För att underlätta för folk och för att spara ström stängdes bevattningsanläggningen av mellan 22 och 07. Resten av landet hade bevattningsförbud, men vi har Vänern som källa så vi slipper
Larsa: Jag hade en plan, men fick lite ideer gällande EPS som kanske är bättre. Håller på med en utbyggnad till huset (3x4m). Har precis gjutit en grundmur eftersom det är på berg som varierar ungefär 1 m i höjd. OBS: Källarrummet skall inte vara boyta utan verkstad eftersom resten av källaren har naturstenväggar och står direkt på berget. Vi kommer alltså inte inreda källaren pga att
sad_ant: Jag skulle säga öppen dörr luftavfuktare och värme på. Men jag är ingen expert i frågan. Det är bra om luften får vandra så fritt som möjligt en luftavfuktare klarar ganska stora ytor. Det är ju viktigt med ventilation i källaren för att få in fräsch luft, att täppa till alla ventiler är ingen höjdare, även om det kanske bäst löser ditt fuktproblem i kombination med en