Grund & Markarbeten
JanneNevala: Som du har tänkt med kross och sen sättlager är helt rätt.. Vad gäller sanden så blir sand oerhört välpackat med tiden, dock om den är orörd. Börjar du gräva i den luckras den upp och blir flytigare. Även om det regnar blir sand väldigt klaffsigt. tvärtom om det är torrt då dammar den bara. Så summan av kontentan. Använd det gamla materialet och ha koll på vädret. Lite
SaraMaria80: Vi ska täta mellan befintliga betongringar i vår brunn, samt skarva på med en extra ring. Dock vet vi inte vart vi ska vända oss för att hitta betongring + packningar till dessa. Någon i tråden nämnde ett lokalt byggvaruhus, men det kanske är något man kan hitta på de vanliga större varuhusen också?
fsn: [citat] "Helt irrelevant att diskutera cellplastpriser när man inte diskuterar cellplastkvaliteer" Är du på riktigt? I princip varje inlägg beskriver vilken tryckklass det handlar om. Det som inte framgår är isoleringsvärde. Det gör det inte på den sidan du länkar till heller. Sidan du länkar till har även valt att inte ha med vissa leverantörer, anledning till det?
omix: Japp, ska fixa det imorgon. Nu är det lite väl mörkt ute. Ber om ursäkt på kass uppdatering, bygger på huset och har en liten bebis som tar en hel del tid. Men ska absolut försöka få till foton imorgon.
Skaune: Tackar.. känns skönt att höra era kommentra. Fast det såg rätt läskligt ut när jag krypte runt för att kollas. och därmed är drygt 80-90 cm höjd vilken utmärk tycker jag att man kommer lätt att krypa in. :)
Fredrik Å: Om man någongång har spolat vatten på en Isodränskiva vet man att det är bull. Jag gjorde på kul ett test med en spillbit lutad mot garageporten. Jag tog vattenslangen och spolade en bra stund på skivan.Porten var fortfarande torr när jag tog bort skivan.... Vattnet tappar all fart och åker raka vägen ner i dränröret. Det finns väldigt många som har åsikter om fukt och hur man
larsbj: Kan starkt rekommendera den här boken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153433076 Håller inte med om att uteluftsventilerad krypgrund skulle va fel, jag byggt många dom senaste 25 åren och rätt utförd så funkar det bra och inget krångel med avfuktare som drar energi. Jag tycker man ska använda byggplast och inte markduk som fuktspärr mot marken.
MathiasS: När du leder ner takvatten till stenkistor etc ska du ha en lövsil innan du går under mark. http://www.lindab.com/se/private/products/Pages/SLS.aspx Denna passar direkt på 110mm avloppsrör. Använd sedan en övergång från 4" till 3" (antar att du har rör som är 75mm och inte 70).
Consensus: Får man gissa? Nedlagt? En uteluftventilerad krypgrund är en riskkonstruktion. Det vet vilken besiktningsman som helst. Det går aldrig att hävda att "borttvättat mögel" skulle vara juridiskt bärande i en tvist. Man skall kallt räkna med att det växer friskt med mögel i våra riskkonstruktioner Krypgrund, Kallvind, Enstegstätad fasad, mfl.
Mats: Har bara gjort två egna plattor men gör man som b8q säger så är det inga problem. Jag körde skb på sista plattan och lät då den rinna ut mitt på och sen fick den glida utåt
Gotfred: Har provat Simplex, mycket nöjd!! Sprängde ut ett rum i källaren på en dag ca en halvmeter berg. Finns olika stora laddningar, 30 var lagom inomhus! Efter bortforsling av all sprängsten hyrde jag den kraftigaste Hilti bilmaskinen jag hittade och knackade snart ner resterande "ryggar" och kanter in till mur där jag inte vågade spränga.
Anders_Nilsson: Kollade på huset i söndags. Såg ut som något som går att fixa men jag tvekar ändå. Elsystem från helvetet (dubbla elmätare:wow:, klippta sladdar, mer utanpåliggande än infällt), går ej att inspektera vinden pga ligger en massa isolering över vindsluckan, gräsmattan extremt sank och hittade mögel på källar golvet bredvid oljetanken. Troligen läcka i oljetanken för masoniten som
Joakimo: Fokus vid köp borde ligga på att åtgärda orsaken till möglet, inte bara möglet i sig. Dvs ventilation, isolering, och/eller dränering är olika delar av en potentiell lösning.
Robban66: Det är i garaget, men det kanske går att lägga först lite cellplast och sedan gjuta upp? Så blir det lite billigare också?
axis-12: Vi har 100 cm krypgrund på landet. Inga fuktproblem. Vi har isolerad krypgrundselement (tjäldens tror jag de heter). Eftersom de är isolerade och då får man mindre problem med fukt.
axis-12: En fiberduk skadar trots allt inte. Kostar inte någon förmögenhet heller. Förstår din oro.
Bygga igen: Hej! Är det någon som vet om det finns nackdelar med att bygga på ett gammalt betongvalv. Nuvarande byggnad är av surterrängtyp och jag vill riva huskroppen och bygga upp nytt på det gamla betongvalvet, samtidigt som jag utvidgar ytan. Byggnaden är ca 40år gammal. Hälsar Bygga igen
johanlundberg: Jag får väl svara lite själv ;-) Har varit i kontakt med Weber och kostnaden för lös leca i storleken 12-20 borde hamna på ca 450-550 :-/m3 skulle jag tro. Jag fick samma rekommendation från Weber angående konstruktion, d.v.s. tätning med membran mellan vägg och platta samt där efter fiberduk och leca-kulor. Om ingen opponerar sig tänkte jag köra på detta..
svebbe: Vet inte hur det riktigt ser ut hos dig men går det inte att täta med fogskum? Sen när skummet har härdat så skulle jag skära av överflödigt skum på utsidan och lägga på kallasfalt för att få ett tätt membran.
svebbe: Tror du måste slänga ut lite bilder här för att få lite mer svar. Jag är ingen expert men jag bor i ett timmerhus byggt ca 1890 med torpargrund. 3 våningar och varje plan är 160kvm. Det huset står på en mur av slaggsten som är 15cm tjock och 20cm hög utan problem. Tror allt har med om marken rör sig mycket och det finns risk för att den sjunker. Så länge huset står stilla på
Raven001: Så långt har jag inte kommit. Tänkte mest att nu skall jag låta det vara öppet över vinter vår så får jag se om det blir fukt vid snösmältningen.
Swiftlyandwithstyle: Varför hyr du inte en betongfräs. Funkar skitbra att slipa bort färg med den. Har gjort det på mitt källargolv. Har sett på blocket en anonns att man har halva priset på uthyrning av betongfräs i Klagstorp utanför Trelleborg. Men du kanske bor långt i från Södra Sverige. Eller du kanske har någon annan uthyrningsdepo närmare. Men prova en sådan maskin. Det blev kanonfint hos mig!!
anteleaf: Vad trött man kan bli på sig själv. Efter att ha planerat att bygga pool i trädgården i ett år ungefär så är vi nu igång och plattan är plats. Det tog väl knappt en vecka efter det att betongbilen varit här innan jag började fundera på om det inte skulle var bättre om poolen placerades ytterligare 50-70 centimeter från huset. Suck och stön och pust... Jag skulle alltså behöva
Stringfellow Hawke: Svårt att få rätt när man blandar själv, dessutom är det väldigt jobbigt att blanda ens 0,5 kubik... Problemet med vattentryck mot en grund brukar annars vara gjutskarvarna, det finns lite olika tekniker för att täta dom men den säkraste är det som bilden visar, bränna asfaltsmatta på skarvarna. http://dl.dropbox.com/u/14503002/Photo%202011-09-29%2007%2029%2012.jpg
torparn2: Har ett förråd som sitter i ansultning till huset, och nu är det så att dom innan har gjutit väldigt illa så det lutar väldigt mycket. För tanken är att vi ska göra om detta rum till vårat sovrum då väggar och tak redan är isolerade. Frågan är nu om jag bara kan bila bort betongen om den inte sitter för hårt. Och bara räta upp marken med grus och sedan lägga cellplast ca 100mm
Mats: Det kommer definitvt att hjälpa till. Du kan ju alltid lägga två slang brevid varandra för att öka förmågan. Sen skulle jag dra minst en slang under infarten också så att du kan få bort vatten på båda sidorna
Kobolt: Det låter rimligt, jag ska också försöka undvika en nivåskillnad mellan cellplasten och muren med hjälp av putsen så då bör det inte bli någon springa. Tack för tipset!
Mako: Vi bor i en gammal Skånelänga från början av 1900 talet med stenväggar som totalrenoverades 1965 och fick då gjutna golv. Vi har en utgrävd källare under ena hörnet på huset (3*2,5m) som huserar vår pelletspanna. Problemet är att det är fukt i ena vägghörnet i köket. Det är bara i hörnet som är direkt ovanför en stor cementpelare i källaren som stöttar upp husets hörn (ca
anaitis: Pinnmo ger mkt sällan radon i farliga mängder. Undergrund är just det som ligger under grunden, dvs beteckningen säger inte ngt om golvet i källaren.