H
hempularen: Det får vara en väldigt tydlig utfästelse om det skall hålla. kan också mycket väl vara så att det fanns något kapilärbrytande från början, men om vi antar att detta byggdes på 70 talet (låter som en sådan konstruktion) så använde man oftast inte (aldrig?) fiberduk, dvs finare matrial kommer att "infiltrera" för eller senare.
19 svar · 13,3k läst
B
BigGitt: [citat] Tvärt om. Fördjupning i mitten. Ett kryss/snitt i plasten så att vatten kan rinna ner i grunden.
9 svar · 1,9k läst
G
gunnar blomkvist: Vet någon om man kan omvandla en krypgrund som i delar av huset är mycket låg till en fastare grund genom att fylla upp med tex leca eller singel till lämplig höjd sedan lägga cellplast därefter en kaka betong och sist värmegolv med beläggning av klinker. Iden gäller bara 2 rum som ligger mest illa till ur fuktsynpunkt och kryphöjd. Det är alltså nästan omöjligt att komma in under.
0 svar · 747 läst
L
Lennart skrattis: Hur gick det? Fick du något råd angående denna ränna? Du kanske har gjort allt färdigt för länge sedan, men jag såg detta inlägg idag och då jag arbetar med denna typ av produkter tänkte jag att du kunde få lite råd om du fortfarande skulle vara intresserad. mvh Lennart
1 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: Att ha Leca som källarvägg är ju inte raketforskning och håller man sig bara till dimensioneringsguidlines så är det ju inget problem. Det är ju en väl beprövad standardlösning så att generellt avråda från det verkar konstigt.
21 svar · 44,4k läst
H
huggan: Låter klokt.
1 svar · 2,0k läst
G
gunnar blomkvist: Undersidan på ett betongbjälklag skall isoleras med cellplast, betongen är gjuten mot en form av gammal råspont så ytan är ganska ojämn. Hur fäster jag bäst upp cellplasten. Det blir 2 lager om 100 mm inalles 200 mm. Inget virke för att hålla upp det hela får användas annat än under montagetiden. Ytan är bara 10 kvm Skruva, vilken skruv, limma funkar det på ojämnt underlag? I så
0 svar · 874 läst
Steinlager
Steinlager: Hej, Jag har liknande saltutfällningar i garagegolv och i en oanvänd källare. Det vita luddet som kommer är ett resultat av fukt i cement/murbruk. Cementgolvet och väggen är relativt gammal byggt ca 1944 resp 1955. Under sommaren när det är varmare torkar garagegolvet ut och man kan bara sopa bort det vita dammet som är kvar. Fukt är nog huvudproblemet och sen får du nog fundera på
5 svar · 2,8k läst
Steinlager
Steinlager: Hej, håller på designa rasskydd i en krypgrund (pålade kantbalkar) och behöver tips på lämpligt material. Marken som huset står på är gammal sjöbotten så jag räknar med sättningar på ca 5mm per år. Jag har tänkt att plasta krypgrunden samtidigt och drar upp plasten på utsidan av kantbalken ca 10 cm limmar den någon häftig modell av dubbelhäftande tejp samt spikar raskydden i
0 svar · 5,0k läst
S
svartakatten: [citat] http://www.viacon.se/default.aspx?pg=f6ab096c-40cf-4ec3-af6b-f9ade3606928
14 svar · 11,0k läst
M
meke: Precis vad jag ville höra :) Tack för snabba svar! /Magnus
3 svar · 996 läst
C
Click: Hej! Hur långt ner under källargolv behövs en isolering på utsidan egentligen? På bilden har jag ritat ett rött sträck på ungefärlig golvnivå på källargolv när det är klart. Är det "overkill" att lägga isolering som hamnar bra bit under källargolv? Man rekommenderar även 200mm isolering utanför, hur går det på ett sådan här relativt smalt ställe där man har en dörr. Det
0 svar · 3,0k läst
·
H
Hoppehare: Inressant information, jag läser krypgrund, antar att samma resonemang fungerar för källare....
12 svar · 15,0k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Kommer inte fönster mm på konstig höjd om man skulle sänka golvet? Med andra ord blir nog detta jobb större än att riva och bygga nytt eller leta efter ett hus utan källare om man inte vill ha den.
1 svar · 3,1k läst
Y
Yeti 550: [citat] Börjar man riva i gamla rör leder det nästan alltid till att allt måste bytas, att enbart byta golvbrunnar så kan det bli problem med läckage när man ansluter plast till gamla rör så det bör du beakta innan beslut:cool:. Allt eller inget är således mitt tips.
13 svar · 2,4k läst
R
RtZ: Jag har grävt ur och grävt ner ca 70cm för min nya friggebo på 20kvm. Men jag oroar mig lite för själva botten och vissa delar är inte så fasta. Botten består delsvis av fast sten, men också rester av en gammal björk som stått på platsen samt mjukar delar med jord. Jag hade tänkt mig en isolerad platta på mark, enl följande princip; Golvbeläggning Betongplatta Värmeisolering
0 svar · 1,6k läst
S
Siouxsic: Har nu varit ner och själva radhuset är inte med betongplatta, men det är däremot garaget. (huset däremot ligger på grova betongreglar) Jag tror att krypgrunden skall vara sluten, dvs inga hål. för så är det just förutom där det lyckats bli på 3-4 ställen och jag tippar att det är katter/möss som gjort det. Får ta o gå ner nån dag och fylla igen alla hål både från insidan o
10 svar · 10,5k läst
·
H
HenrikHuslöse: Jodå, det är inga som helst problem. Vi har haft en pall med cementsäckar ståendes ute under en presenning i en månad utan problem. Att man man inte kan lägga säckarna ute i regnet utan att täcka över dem förstår alla utom personalen på Byggmax. Tala om att lära sig den hårda vägen.
6 svar · 8,9k läst
S
sysifos: Jag har en bilplats som jag på grund av asfalteringsarbete i området vill asfaltera. bilplatser har varit där sedan urminnes tiden .dvs innan jag flyttade in och bestod av packad gråsand/ stenmjöl och singeln. Jag fyllde på under åren med grus/singel. På delen där det inte används växer det en del ogräs men på delen där bilen står är det hårdpackad ganska djup i maken. jag tycker
0 svar · 1,4k läst
·
NetNut
NetNut: Hej! Behöver lite råd om golvläggning i källare. Har idag en bostadsrätt där jag håller på att göra om ett oanvänd utrymme till hobbyrum. Skall måla väggar och fixa till, och funderar även på att lägga golv. Idag är ren betong, utan färg och grov yta. Huset byggdes c:a 1948. Finns inga tecken på fukt i golv eller väggar, dränering runt huset funkar fint. Vet ej om jag skall
0 svar · 1,8k läst
T
tnt: Ventilen kan du ta en bit frigolit och skära till så att den går i lite lagom tajt, om inte inspektionsluckan är allt för stor så kanske det funkar där med.
1 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Håller med. Jag har ett lätt besvärande svaj i mitt bjälklag med 145x45 och 2,4 meter spännvidd. :) Skulle definitivt inte varit godkänt i en permanentbostad.
5 svar · 40,6k läst
lexus
lexus: Som rubriken anger så ska vi lägga plattor på en relativt stor yta, ca 80 kvm. Plattorna är i fyra olika storlekar där den minsta är 21x21 och den största 63x42.Nu när jag håller på och går igenom plattläggningen i mitt huvud så inser jag att jag kommer att få problem med de olika fallhöjderna. Å ena sidan så faller hela plattytan rakt ut från huset med 2 cm per meter. Till
0 svar · 7,0k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Har du använt en självgående gräsklippare så klarar du en padda. Se till att nöta mycket på ytan. Inte bara fram och tillbaka utan även diagonalt.
5 svar · 4,9k läst
Consensus
Consensus: Plast och leca låter klokt. Viktigt är att vika upp plasten mot grundmurarna så att det inte rinner ut vatten ovanpå plasten. Helst vill man ha plast utan skarvar, så att fukt inte tränger upp genom dessa. Vad gäller avfuktaren så verkar AceTec fungera väldigt bra i krypgrunder. Enkel att installera. Hur mycket avfuktaren behöver gå beror på fuktbelastning och på vilken typ av
1 svar · 6,3k läst
T
trojlee: Vi gjöt in en ACO-drain ränna. Har för mig att den kostade ~500:-/m och vi gjorde ett lokalt fall över hela ytan där bilen står på ~4cm mha dragbanor. Blev riktigt bra och det är inte en droppe vatten på övriga golvet samt att den tål att köras över. Det finns oljeavskiljare till systemet med om man vill/måste ha det. Det jag ångrar är att jag inte gjorde rännan längre men det
11 svar · 22,1k läst
F
freddeh: lyfter denna tråd enbart för att berätta hur nöjd jag blev med Lagström Service AB i Älvsjö som gjorde omdräneringen, vet ju själv hur svårt det var att hitta nån. Trevliga och flexibla, körde efter pordräns metod, vilken jag hade satt mig in i ganska ordentligt eftersom jag övervägt att göra det själv. Såvitt jag kunde bedöma har de följt anvisningar hela tiden och jag fick
11 svar · 3,8k läst
E
Eva__: Hej! Jag slapp bygglov när jag också rev ner hela farstun. Förre ägaren hade satt WC och dusch i och dragit gardenaslangar från köket.... Gå in på ditt byggnadskontor i kommunen och hör med dem vad som gäller, ligger det utanför detaljplan är det fritt fram - mitt låg på gränsen och det berodde på vem av inspektörerna jag snackade med!?! Men jag gav mig inte och tillslut så fick
2 svar · 1,1k läst
ronolo
ronolo: finns även pulver att köpa som gör att den bränner även när det är kallare.
2 svar · 2,5k läst
S
sepani: Hej, jag har ett hus där en del av källaren är lite åt suterränghus hållet med ganska stora fönster in till det som är "gillestuga". Min tanke är att frilägga hela källarväggen och göra en uteplats utanför gillestugan. De funderingar jag har är dels bärighet och rasrisk men det har jag hört ska inte vara något problem? dels är det dränering men den bör väll ligga under
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.