Sommartorparn
Sommartorparn: Börja med att läsa den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/178466-draenering-och-hela-huset-rasar-hur-vanligt-aer-det.html Jag skulle avstå från att dränera ett sådant hus. Däremot om du har en vattensjuk gräsmatta så är det en god idé att dränera den, dvs i gräsmattan gräva ner tegelrör som leder vattnet bort från huset.
1 svar · 1,7k läst
M
MMR: Ja, optimalt scenario är att han lyckats att gräva till tomtgräns och satt platonmatta och att jag lyckas gräva hela vägen dit, då kan man nog som sagt få till en snygg skarv därmellan. Han bör rimligen ha ett liknande problem redan nu då han borde få fukt som kryper från min sida in bakom hans platon om han inte spärrat den skarven på något sätt. Men well well, det är väl som
7 svar · 2,0k läst
·
P
Professor Plommon: Tack så jättemycket för svaren! Nu blev magen lite lugnare.
4 svar · 3,4k läst
J
Johan2010: Hej Vi har ett hus med torpargrund byggt 1939. Vi har börjat renovera köket och har tagit bort köksgolvet, isolering och blindbotten så man ser marken. När vi gjort det såg ser vi att marken har sjunkit där vattenledningen går in. Det har gjort att grundmuren över detta område (ca 1,5 m) har spruckit och sjunkit ned, och det har blivit ett mellanrum mellan grundmuren och syllen (10 cm
0 svar · 1,4k läst
M
Mats: Den funkar om du inte packar så tjocka lager. HAr för mig att det finns en tabell på det någonstans men tar du 10 cm lager och kör över det en fem-sex gånger i varierande riktningar så lär det bli stadigt nog.
7 svar · 6,1k läst
B
Bence: Stuga vid Bottenviken byggd i slutet av 80-talet som ligger på en halvö med egen hjortronmyr 150 meter längre upp mot åsen och relativt krafig lutning ner mot egna stranden vattnet. Marken är ändmorän med sten pimmo och tack och lov sand vid stranden. :cool: Även en del berg i dagen och relativt nära marken på olika ställen. När man ser skogen känns det som väldigt torrt men nere i
0 svar · 7,4k läst
MathiasS
MathiasS: Ja det är bara plast. Köper man dom riktiga produkterna så kan dom ju dimensioneras för för att tåla last (tex om dom ligger i garageuppfarten) och någon garanterar hur mycket vatten dom sprider i en viss typ av jord. Det finns ju dock inget magiskt i dessa plastbackar som gör att vattnet försvinner snabbare, detta handlar ju bara om att öka ytan mot omgivande jord. Hmmm.....jag börjar
8 svar · 7,5k läst
B
bjorou: hej, Jag håller på med ett källarprojekt där vi gräver ur för att vinna takhöjd och för att få ett värmegolv. Det har alltid varit en del sprickor i tak och väggar som jag även ser att den förra ägaren har putsat, men dessa har medans vi bott i huset spruckit upp igen, så uppenbarligen finns det rörelser i huset. Nu när jag gräver så känns det som att sprickorna blivit fler
0 svar · 1,1k läst
B
byggarätt: Om fukthalten i krypgrunden oroar så använd en luftavfuktare men kontrollera så att du inte får in fuktig luft utifrån i onödan i krypgrunden. En okänd fråga på 1870 talet var markradon så mät vad du har för halter... Håller med tidigare skribenter om du inte har sett fukt så finns ingen anledning att dränera en så gammal och bra konstruktion...
12 svar · 2,5k läst
L
Lellesunk: Nackdel med frigolit är att den inte dränerar något. Typ Pordrän-skivor är ju avsedda att isolera husgrunder under mark. Om/när vatten tränger in i dom rinner det neråt och tas om hand av dräneringsrören. Dessa kan nog funka bättre än frigolit. Hur har du tänkt montera isoleringen? Hur ska du sen få en putsad yta? Det finns ju färdiga skivor att montera utanpå en gammal ful grund,
4 svar · 5,0k läst
·
H
Helioz: Okej för båda sprickorna skulle jag då först huggit bort allt löst material och sedan fasat kanterna för att få en V-form på sprickan. Sedan hade jag tvättat allt med högtryck och försökt få bort färg 10-20 cm runt sprickan för att kunna filta ut bruken för att få en osynlig lagning. Betongsprickan hade jag lagat med Lagningsbruk alternativt husfix om det är mycket bruk som
5 svar · 22,6k läst
B
byggarätt: Om du inte har dränering klart att du ska lägga sådan när du ändå gräver .. Dräneringen ska ligga djupare än grund och markavlopp som ska ligga utanför dräneringsrören.. Sedan lägger du ett vattenledande skickt från husvägg ut till dräneringen.. Lämpligen .. Marduk och grus med jord ovanpå..plattor etc...
1 svar · 4,5k läst
B
BigGitt: [citat] Kan stämma. Men källare ska ha iaf 2m. Den som jag minns hade 75cm. I källaren har man massvis med skit. I denna var det helt tomt. Har även sett ideer att fylla en krypgrund med uppblåsbar "ballong". Som skulle täta mot golv, vägg samt tak (trosbotten). Men det skulle vara för dyrt. Ju längre jag lever, desto säkrare är jag att krypgrund är bättre. Och då spelar det ingen
11 svar · 5,9k läst
J
jävla_hus: 1. Takmassan går lika bra. 2. Om dom gamla rören ligger tillräckligt djupt kan dom nya ligga likadant. 3. Kan variera men för oss var det bäst med rören först för då slipper man (som vi) klampa runt i blöt lera när man sätter isodränen.
3 svar · 5,0k läst
marikard
marikard: Om grundvattnet kommer nerifrån upp mot sulan, var tycker ni då rören skall ligga.? Just det... :wow: Jag la mina ca 10-15cm under sulan där de gamla låg. Mitt hus e byggt -54
52 svar · 12,6k läst
·
Raskus
Raskus: Uppföljning tack, hur gick det?
25 svar · 7,8k läst
·
H
Hemmafixaren309: Några frågor till om golvet: Vilken kvalité ska det på cellplast för att kunna lägga träparkett direkt? duger det med S80? Läste någonstans att det kan fungera med S200 direkt under laminat, stämmer det??
5 svar · 6,6k läst
pinebar
pinebar: Vi har gjort precis som du vill göra, fast vår matkällare är en liten utbyggnad under vår entrétrappa. En bit ner på den här sidan finns bilder på detta.
3 svar · 2,0k läst
B
BigGitt: [citat] Kan du blåsa in torr, varmare luft. Bör det fungera. Själv har vi en LLVP som är på dygnet runt. Vintertid på värme.Sommartid kyla eller avfuktning. Och det är just denna luft vi suger in mellan golv och platta. När killen från Anticimex var på bes efter 2 år, frågade jag honom om just möjligheten att torka/ta vara på odören från mindre grunder. Då sa han att det ska
5 svar · 1,6k läst
A
Anders_Nilsson: Jättebra, då blir det till att hitta en regelbit och dra lite franska skruv så går det väl som en dans. /Anders
3 svar · 7,3k läst
A
Anders_Nilsson: Mera macho att blanda själv...:P. Seriöst så kommer jag att 1) Shanghaja en kompis som hjälper till och 2) bygga en ränna av träpanel så man man tippa betongen rakt ner i formen. Annars får man ändå bygga en ränna för skottkärran. Åtkomligheten för personer utan fordon runt de ställen som friggan kan placeras på (exakt placering tänkte jag bestämma i samråd med grävaren) är
7 svar · 3,7k läst
T
thomasx: Stor risk för en viss inblandnig av lerjord här är jag rädd. Får nog ta och undersöka saken lite närmare.
5 svar · 1,8k läst
K
Kiro: Tack för det tipset. ska kolla upp det lite extra!
9 svar · 1,6k läst
L
Lovney: Läste ett inlägg i annat forum att ngn ström?? Som man åtgärdat med. Hängde inte med på vilket sätt detta görs. Du har rätt, huset har ju stått i snart 100 år :)
2 svar · 1,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Måste försöka täta en slarvig gjord kabelgenomföring i ett hörn i en källare med obefintlig dränering. Tänkte att det skulle gå genom att bygga en lagom stor kubisk form (det finns inga krav på det estetiska) och sen fylla med något lämpligt. Någon som har tips på fogskum / bruk som funkar bra på fuktiga ytor? Att få det helt torrt är nog helt omöjligt, vill ju inte värma för
0 svar · 3,2k läst
·
G
gti8v: Vi har en gråstensgrund som rör sig, har fått en rejäl sättning på ena sidan av huset. Huset står på staplad/lavad grå sten med kalkbruk mellan stenen, och allt detta står på lergrund. Marken är rejält mättad med vatten vilket bör ha orsakat sättningen då leran blivit elastisk. Vad ska vi göra gräva ut och gjuta en sockel/plata av betong runt huset eller ska vi försöka sänka
0 svar · 2,2k läst
S
SverreK: Hej Har en tomt jag planerar bygga ett enplanshus 170 kvm med integrerat enkelgarage i. Kommunen har genomfört geoundersökning för området i stort och geologerna rekommenderar om jag tolkar deras dokument rätt antingen skruvpålar med förstärkt platta alternativt markribbdäck med lastkompensation av lättklinker (30% överkomp) För mig som lekman begriper jag inte mycket av alla
0 svar · 1,6k läst
Huntelaar
Huntelaar: Låt asfaltsläggarna bereda ytan. Det går fortare än om du ska pilla i det. Sen undrar jag om du menar att det ligger sand ovanför jorden?
2 svar · 1,6k läst
D
dyhane: Ska göra en utbyggnad av köket och undrar hur djupt man ska gräva bort och vilka matrial man ska använda och hur tjockt av varje sort samt hurt mkt som ska paddas. Ska vara en isolerad platta och isolerad kantbalk. Tacksam för svar/D
0 svar · 1,6k läst
ronolo
ronolo: Riv bort gipsen, putsa och bredspackla och måla med silikatfärg så har du en vägg som ser ut som en gipsvägg men med bästa möjliga förutsättningar att hantera fukten.
10 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.