Hej.
Jag är lite intresserad av ett 60-tals sutterränghus. Felet med huset var dock att det inte riktigt passar en barnfamilj eftersom det ligger nära vägen i en sluttning. Det finns ingen plats att ställa cyklar eller en eventuell andra bil på, och huvudingången ligger på baksidan så man måste släpa barnvagnen upp för en slänt med trappa (vita räcket nedan) och sen uppför trappan och in i huset. Idag är garageporten och vänstra sidan av garaget det enda som är frilagt av grunden/sutterängplanets yttervägg idag.
Nuläget visas på bild 1-4 nedan.
Min idé var att gräva ut en stor del av den befintliga tomten framför huset, frilägga väggen på hela sidan mot vägen där det idag är jordfyllt, anlägga en uteplats där, göra om det stora rummet till en rejäl hall med massor av förvaring och barnvagnsparkering, förse den nya hallen med minst ett rejält fönster mot uteplatsen och eventuellt göra om den lilla klädkammaren och matkällarna till ett extra rum.
MIn idé visas på bild 5 nedan.
Min fundering är bara om det här är en bra idé, eller kan det ha negativa konsekvenser på huset? Och hur gör man med isolering mm på den del av grunden som friläggs? Det är omdränerat så sent som 2008, men visst borde dräningsslangarna liggna under golvnivån i den nya hallen? Och vad kan det kosta, det kanske handlar om 100 m3 jord och massor som ska bort.
Jag är lite intresserad av ett 60-tals sutterränghus. Felet med huset var dock att det inte riktigt passar en barnfamilj eftersom det ligger nära vägen i en sluttning. Det finns ingen plats att ställa cyklar eller en eventuell andra bil på, och huvudingången ligger på baksidan så man måste släpa barnvagnen upp för en slänt med trappa (vita räcket nedan) och sen uppför trappan och in i huset. Idag är garageporten och vänstra sidan av garaget det enda som är frilagt av grunden/sutterängplanets yttervägg idag.
Nuläget visas på bild 1-4 nedan.
Min idé var att gräva ut en stor del av den befintliga tomten framför huset, frilägga väggen på hela sidan mot vägen där det idag är jordfyllt, anlägga en uteplats där, göra om det stora rummet till en rejäl hall med massor av förvaring och barnvagnsparkering, förse den nya hallen med minst ett rejält fönster mot uteplatsen och eventuellt göra om den lilla klädkammaren och matkällarna till ett extra rum.
MIn idé visas på bild 5 nedan.
Min fundering är bara om det här är en bra idé, eller kan det ha negativa konsekvenser på huset? Och hur gör man med isolering mm på den del av grunden som friläggs? Det är omdränerat så sent som 2008, men visst borde dräningsslangarna liggna under golvnivån i den nya hallen? Och vad kan det kosta, det kanske handlar om 100 m3 jord och massor som ska bort.
Vad händer med bärigheten i husväggen när man tar bort stödet från jordmassorna?
Klicka här för att svara




