Hej.
Jag är lite intresserad av ett 60-tals sutterränghus. Felet med huset var dock att det inte riktigt passar en barnfamilj eftersom det ligger nära vägen i en sluttning. Det finns ingen plats att ställa cyklar eller en eventuell andra bil på, och huvudingången ligger på baksidan så man måste släpa barnvagnen upp för en slänt med trappa (vita räcket nedan) och sen uppför trappan och in i huset. Idag är garageporten och vänstra sidan av garaget det enda som är frilagt av grunden/sutterängplanets yttervägg idag.

Nuläget visas på bild 1-4 nedan.

Min idé var att gräva ut en stor del av den befintliga tomten framför huset, frilägga väggen på hela sidan mot vägen där det idag är jordfyllt, anlägga en uteplats där, göra om det stora rummet till en rejäl hall med massor av förvaring och barnvagnsparkering, förse den nya hallen med minst ett rejält fönster mot uteplatsen och eventuellt göra om den lilla klädkammaren och matkällarna till ett extra rum.

MIn idé visas på bild 5 nedan.

Min fundering är bara om det här är en bra idé, eller kan det ha negativa konsekvenser på huset? Och hur gör man med isolering mm på den del av grunden som friläggs? Det är omdränerat så sent som 2008, men visst borde dräningsslangarna liggna under golvnivån i den nya hallen? Och vad kan det kosta, det kanske handlar om 100 m3 jord och massor som ska bort.

• h1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • h2.jpg
    Skapa konto
  • h3.jpg
    Skapa konto
  • h4-2.jpg
    Skapa konto
  • h5.jpg
    Skapa konto
En sak jag funderar på är isoleringen. Hur påverkas isoleringen av en källarvägg som blir fristående. Ska man ta bort cellplastskivor och eventuell platonmatta?

Vad händer med bärigheten i husväggen när man tar bort stödet från jordmassorna?

pelpet skrev:
Felet med huset var dock att det inte riktigt passar en barnfamilj eftersom det ligger nära vägen i en sluttning. Det finns ingen plats att ställa cyklar eller en eventuell andra bil på,.
Riskfylld projekt ....skulle leta vidare efter mer passande hus
gaia

Det blir inte det huset. En förutsättning för att göra en sådan omfattande ombyggnad var att man skulle få huset billigt, men någon annan ville betala bättre.

Tack för tipsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.