Jag får nog ta en bild av min frågeställning ikväll, men tills vidare hoppas jag min beskrivning räcker. Frågeställningen gäller om grundmuren håller där bjälke ligger ovanför ett fönster, men först en beskrivning:

Vi har ett hus som är byggt 1961 och har förändrat bjälklaget mellan källare och bottenvåning efter att vi tagit bort en öppen spis. Grundmuren är betonghålsten och resten av huset i trä. Spisen stod på en platsgjuten betongplatta ovanpå grundmuren i ena hörnet av huset och bars av en mellanvägg (också i betonghålsten) i det rum vi nu gör om till badrum i källaren. Tittar man ovanifrån så var väggarna i rummet tidigare som ett E där mittenstrecket i E:et var hälften så långt som strecken uppe och nere. Rummet är ca 360x360cm och mellanväggen gick ut i rummet 180cm.

En byggnadskonstruktör visade hur vi skulle förlänga och förstärka bjälklaget efter att plattan tagits bort, så bjälklaget är jag inte orolig för nu när mellanväggen är nertagen.

Istället upptäckte jag häromdan att jag glömt att en av bjälkarna vilar på en del av yttermuren där det är ett fönster monterat. Har konstruktionen varit sådan och hållit i femtio år borde den ju inte vara nån fara med, men nu har vi ju ökat lasten ganska rejält på den delen av muren och det är alltså det som frågan gäller:

Är detta felaktigt ombyggt?

Väggmuren är ca 30 cm djup, men troligen är betonghålstenen ca 20 av dem då det är gammal tegelfasad kvar så här långt ner - resten är tilläggsisolerad träfasad. Ovanför fönstret är det två varv block och en klack på ca fem centimeter betong gjuten uppepå muren där bjälklaget vilar. Fönstret är 110brett och 50 högt. Bjälken ligger inte riktigt i mitten lodrätt fönstret, utan kanske 30-40cm från kant.

Följdfråga blir i sammanhanget hur man i så fall förstärker fönsterhålet innan det nya fönstret monteras (jag kom på detta nu när jag ska sätta i ett nytt fönster där). Innan jag sågar sönder det gamla fönstret kan jag lätta på trycket av bjälklaget genom att sätta en domkraft och lasta av mot golvet.

Är det nån som har kunskaper i ämnet vore jag ytterligt tacksam för hjälp. Mvh Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.