Skall lägga/byta marksten framför entré till huset och ute terrassen. Vill bolla mina planer och funderingar med forumet om jag tänker rätt. Önskar råd och tips hur jag kan skapar bästa förutsättningarna av underlaget innan läggning av markstenen. Har läst olika förslag på forumet, instruktioner från stentillverkare mm och blivit villrådig vilken väg jag skall välja.
Har tänkt göra så här…

1) Lägga fiberduk
2) Fyll på med bärlager, dränerande fyllnadsmaterial, typ samkross 0/18 upp till önskad nivå (minus sättsand och sten höjden).
3) Padda (enl. paddlingsrådet på forumet)
4) Lägg en 3 cm lager av sättsand typ stenflis 2-6 (alt 2-5)
5) Padda igen.
6) Dra av till jämn yta med ett fall av 2-3 cm/m från huset
7) Lägga ut markstenen enl. önskat mönster
8) Fylla i fogarna med fogsand 0-2
9) Padda igen (lägga en yta av sand ovan markstenen)
10) Komplettera med ytterligare fogsand 0-2

Frågor och funderingar,
1) Är det bättre att använda sig av stenmjöl som sättsand än flis som alla stenföretag rekommenderar i sina instruktioner?
2) Skall man lägga ytterligare ett dubbel lager av fiberduk mellan sättsanden och markstenen för att motverka ogräs och liknande?
3) Om man padda på markstenen på slutet, hur mycket kommer markstenen att tryckas ned i sättsanden, skall man lägga till x cm?
4) Har jag missat något

Tar tacksamt emot råd och tips

Jag ska ge några råd.

1) Inget måste, är du rädd för ogräs så kan jag säga att ogräs kommer ändå. Det kommer uppifrån.

2) Har du en redan hård yta under det du tänkte lägga 0-18 funkar det. Men 0-18 är inte dränerande på långa vägar.

4) Lägg hellre 50 mm 0-8. Flis eller 2-4 som jag kallar det är ett rörligt material och packas aldrig lika bra som 0-8 ex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.