Hej,
husbygget har börjat och jag tror vi ganska snabbt har fått lite problem.
Entreprenören verkar haft lite för bråttom med markarbetena och missbedömt husets placering (trots en tyldig grovutstakning av huset långt innan byggstart).
Ett av hushörnen hänger i luften och slänten ut är så brant att materialet rasar ner. Det går inte att gå utanför den gaveln och slänten är betydligt kraftigare än ritningarna visar.
Jag är orolig för att ett ordentligt hällregn spolar bort mer av slänten och underminerar grunden med sprickor och sättningar som följd. Ovanpå kommer vi ställa en tung stomme som ger ännu mer tryck.
Under grunden finns sprängsten och berg. Platten inte gjuten än.
Jag känner inte att det här är rätt utfört. Får det vara så?
Som en extra bonus har dom också lyckats stamfylla 2 fina ekar som skulle bevaras och skyddas (inskrivet i kontrakt). Det måste rättas till...
Precisionen eller "finishen" på övriga sprängstenslänter är inte speciellt bra. En novis maskinist?
husbygget har börjat och jag tror vi ganska snabbt har fått lite problem.
Entreprenören verkar haft lite för bråttom med markarbetena och missbedömt husets placering (trots en tyldig grovutstakning av huset långt innan byggstart).
Ett av hushörnen hänger i luften och slänten ut är så brant att materialet rasar ner. Det går inte att gå utanför den gaveln och slänten är betydligt kraftigare än ritningarna visar.
Jag är orolig för att ett ordentligt hällregn spolar bort mer av slänten och underminerar grunden med sprickor och sättningar som följd. Ovanpå kommer vi ställa en tung stomme som ger ännu mer tryck.
Under grunden finns sprängsten och berg. Platten inte gjuten än.
Jag känner inte att det här är rätt utfört. Får det vara så?
Som en extra bonus har dom också lyckats stamfylla 2 fina ekar som skulle bevaras och skyddas (inskrivet i kontrakt). Det måste rättas till...
Precisionen eller "finishen" på övriga sprängstenslänter är inte speciellt bra. En novis maskinist?
Men någonting måste ju ha blivit fel med höjden på huset och dess placering om det var tänkt att inte bygga en sockel till huset. Om massorna rasar som det är nu så måste man få stopp på det som du beskriver annars kommer det bli kraftiga sättningar i huset. Det ser väldigt konstigt ut med höjden på huset i jämförelse med marken om man hade tänkt att göra som det är nu.
Det finns inga frågetecken kring höjderna, så jag gissar att detta antingen är ett sätt att försöka ta en genväg alt. att dom inte anser sig klara.
Ville främst bekräfta mina farhågor om att man inte ska göra på detta sätt för att ta en diskussion med byggaren på måndag morgon.
Rätt sätt borde vara att ta bort sockelelementen vid gaveln och mura upp en stödmur mot berget och så börja om. Då behövs inte slänten på detta sätt.
Ville främst bekräfta mina farhågor om att man inte ska göra på detta sätt för att ta en diskussion med byggaren på måndag morgon.
Rätt sätt borde vara att ta bort sockelelementen vid gaveln och mura upp en stödmur mot berget och så börja om. Då behövs inte slänten på detta sätt.
Du har absolut rätt. Det ser inte alls bra ut. Den som projekterat har missat en hel del med höjderna. Man kan inte ha så kraftig lutning. Att dessutom lovat att spara träden tyder på att man verkligen kraftigt missbedömt höjderna. Konstigt !
Jag har fått lära mej att man skall ha max lutning 1:2 vid grundkonstruktioner. Här ser den nästan ut som 1:1 Fast bilden kan ju vara missvisande.
Du bör verkligen ifrågasätta deras grundläggning.
Jag har fått lära mej att man skall ha max lutning 1:2 vid grundkonstruktioner. Här ser den nästan ut som 1:1 Fast bilden kan ju vara missvisande.
Du bör verkligen ifrågasätta deras grundläggning.
Du kan absolut inte ha så där kraftig lutning så nära huset.
Det där kommer resultera i en ren katastrof. :O
Bra att det inte är gjutet än, för då går det fortfarande att rätta till relativt lätt och få det hela bra.
Låt dom inte heller fuska, utan kantelementen flera meter från sluttningen ska tas bord och hela ytan där ska paddas om när fyllningen och släntningen är färdig. För just nu har du en annan packningsgrad närmast slänten iom att materialet rört sig.
Hur djupt är fyllet under huset?
Är dom såpass klåpiga kan man misstänka att dom ev fuskat med maximalt packdjup också.
Det går inte att padda mer än ca 40cm djupt material med en 450kg padda!
Träden är verkligen frågan om dom går att rädda?
Jag ser mörkt på deras existens.
Det där kommer resultera i en ren katastrof. :O
Bra att det inte är gjutet än, för då går det fortfarande att rätta till relativt lätt och få det hela bra.
Låt dom inte heller fuska, utan kantelementen flera meter från sluttningen ska tas bord och hela ytan där ska paddas om när fyllningen och släntningen är färdig. För just nu har du en annan packningsgrad närmast slänten iom att materialet rört sig.
Hur djupt är fyllet under huset?
Är dom såpass klåpiga kan man misstänka att dom ev fuskat med maximalt packdjup också.
Det går inte att padda mer än ca 40cm djupt material med en 450kg padda!
Träden är verkligen frågan om dom går att rädda?
Jag ser mörkt på deras existens.
Bra. Misstänkte att det skulle kunna bli katastrofvarning. Då ska vi helt enkelt börja med att be att få ta del av deras egenkontroller av packningen, för att ta det vidare därifrån.
Ska lägga upp några bilder till på hur sprängstenen är placerad på infarten så fort digitalkameran laddat lite. Ser rätt slarvigt ut.
Ska lägga upp några bilder till på hur sprängstenen är placerad på infarten så fort digitalkameran laddat lite. Ser rätt slarvigt ut.
Nej! Såhär får det absolut inte se ut! 2 oberoende besiktningsmän har dömt ut arbetet och menar, precis som jag att man antingen skulle ha plansprängt eller byggt en "lådgrund", dvs murat mot berg i framkant och sidor.
Slänger upp en bild på hur det såg ut innan det blev en katastrof... Jag hade förväntat mig en liknande grund som den som redan står där...
:@
Slänger upp en bild på hur det såg ut innan det blev en katastrof... Jag hade förväntat mig en liknande grund som den som redan står där...
:@
Vi kan väl säga att det har varit ett par tråkiga månader. Entreprenören tog sig friheten att gjuta plattan, trots ofärdigt markarbete och trots våra protester.
Jag har nu fått en platta som är helt felaktigt och ej fackmässigt utförd, gjuten på en underminerad mark med rasrisk med flera av plattans ändar och hörn hängande i luften. VA ytligt utan rörgrav och med för stort fall nerför slänten och mycket annat. Bygget blev konsekvent stoppat och vi väntar sedan 1 juli på åtgärdsplan från entreprenören. Besiktningsutlåtandena är bortviftade av denne.
Det var Inte riktigt såhär vårt drömbygge skulle gå till... tyvärr.
Jag har nu fått en platta som är helt felaktigt och ej fackmässigt utförd, gjuten på en underminerad mark med rasrisk med flera av plattans ändar och hörn hängande i luften. VA ytligt utan rörgrav och med för stort fall nerför slänten och mycket annat. Bygget blev konsekvent stoppat och vi väntar sedan 1 juli på åtgärdsplan från entreprenören. Besiktningsutlåtandena är bortviftade av denne.
Det var Inte riktigt såhär vårt drömbygge skulle gå till... tyvärr.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Hur ser avtalen ut? Har du eget avtal med grundentrepenören, eller är det en underentrepenör till husbyggaren för resten av huset?
I princip så borde du ganska snart kunna ta in en annan entrepenör som får åtgärda, kolla med jurist.
I princip så borde du ganska snart kunna ta in en annan entrepenör som får åtgärda, kolla med jurist.
Höjden är på plattan är väl visserligen ok. Men uppsläntningen är det inte. Max lutning får vara 1:2, men vi har nog brantare än 1:1 på vissa ställen och dessutom följer den inte arkitektens detaljerade ritningar.Hemmakatten skrev: