7 509 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Sundolitt vs Isodrän
Sida 1 av 2
hej,
nu har dräneringsarbetet startat. Första källarsidan är uppgräven och jag tänkte beställa materialet.
Hos de lokala trävaruhusen har jag fått två förslag. Sundolitt för 144 kvm och Isodrän för 183 kr kvm. Isodrän ska ju vara bra med hur är det med Sundolitt, någon som vet?
Enligt försäljaren är de likvärdiga men det kanske bara är försäljarsnack..
Sen såg jag när jag grävde första sidan att dräneringsrören (gamla hederliga tegelrör) går under en utbyggnad som jag inte kan gräva under. Hur skarvar man nya dräneringsrör på de gamla tegelrören, eller är det bara att sätta dem emot och lägga lite markduk runt så det inte fylls med jord?!
Tacksam för svar så jag tänkte beställa så fort som möjligt. Sundolitt fanns förresten hemma men på isodrän var det ett par dagars leveranstid.
mvh
/Mattias
nu har dräneringsarbetet startat. Första källarsidan är uppgräven och jag tänkte beställa materialet.
Hos de lokala trävaruhusen har jag fått två förslag. Sundolitt för 144 kvm och Isodrän för 183 kr kvm. Isodrän ska ju vara bra med hur är det med Sundolitt, någon som vet?
Enligt försäljaren är de likvärdiga men det kanske bara är försäljarsnack..
Sen såg jag när jag grävde första sidan att dräneringsrören (gamla hederliga tegelrör) går under en utbyggnad som jag inte kan gräva under. Hur skarvar man nya dräneringsrör på de gamla tegelrören, eller är det bara att sätta dem emot och lägga lite markduk runt så det inte fylls med jord?!
Tacksam för svar så jag tänkte beställa så fort som möjligt. Sundolitt fanns förresten hemma men på isodrän var det ett par dagars leveranstid.
mvh
/Mattias
Verktygstokig
· Rosersberg
· 89 inlägg
Hej,
Hade också gamla tegelrör som ursprungsdränering men de låg mycket högre upp, i ovannivå på källargolvet??? Andra tankar då antar jag....
Bara så att du kollar det innan tankar på skarvning går för långt.
Hade också gamla tegelrör som ursprungsdränering men de låg mycket högre upp, i ovannivå på källargolvet??? Andra tankar då antar jag....
Bara så att du kollar det innan tankar på skarvning går för långt.
Bump! Någon som har erfarenhet av Sundolitt dräneringsskiva?!
Har fått offert på 125kr/m2 inkl moms vilket är myyycket billigare än pordrän, isodrän, jackodräm mfl. jag fått pris på!
Har fått offert på 125kr/m2 inkl moms vilket är myyycket billigare än pordrän, isodrän, jackodräm mfl. jag fått pris på!
Sundolitt/Jackodrän är oskyddad cellplast = de håller vatten i cellerna.
Isodrän(kopian)/Pordrän har skyddande lim kring cellerna och håller inget vatten.
Såldes borde du få en torrare vägg om du använder Iso-/Pordrän.
Isodrän(kopian)/Pordrän har skyddande lim kring cellerna och håller inget vatten.
Såldes borde du få en torrare vägg om du använder Iso-/Pordrän.
Är du helt säker på detta?davidgp skrev:
Frågade nämligen en av "monteringskillarna" på sundolitt om detta och de sa att skivan inte absorberar fukt.
Sundolitt blev det i vilket fall, men det är nog rätt lugnt för min del. Grävarn var här idag och trots RIKLIGT med regn sista månaden så var marken snustorr hela vägen ner till under plattan, väldigt sandig mark där jag bor!
Japp.
Min far kör firma i branschen och de har många gånger fått ta upp gammal Sundolitt/Jackodrän pga detta.
Varje gång har skivorna vägt flera gånger sin originalvikt.
Exempel finns på pordränskiva som legat i mark i över 20 år som i princip ser ut som ny.
Men, Sundolitt kan ju ha utvecklat sin skiva.
Min far kör firma i branschen och de har många gånger fått ta upp gammal Sundolitt/Jackodrän pga detta.
Varje gång har skivorna vägt flera gånger sin originalvikt.
Exempel finns på pordränskiva som legat i mark i över 20 år som i princip ser ut som ny.
Men, Sundolitt kan ju ha utvecklat sin skiva.
Yup, ringde dem igen och fick halvt dra ur dem att visst är det så att om man har väldigt fuktiga förhållanden så tränger vatten in i skivan. Men sundolitt menar att man bör se till att fylla igen närmast väggen med dränerande material just för att undvika att tvinga skivorna från att stå i vatten för jämnan.
Japp, använder man vanlig cellplast så kan man göra ett schakt (10-20cm brett) med makadam mellan cellplasten och marken.
Det blir då i princip samma konstruktion som en modern platta på mark.
Det blir då i princip samma konstruktion som en modern platta på mark.
Då faller ju hela idén med en dränerande och isolerande skiva i ett. Det är precis detta jag hävdat hela tiden. Isolera med en isolerande skiva och dränera med dränerande massor. Varför envisas med en dålig kompromiss?Gangsingen skrev:Yup, ringde dem igen och fick halvt dra ur dem att visst är det så att om man har väldigt fuktiga förhållanden så tränger vatten in i skivan. Men sundolitt menar att man bör se till att fylla igen närmast väggen med dränerande material just för att undvika att tvinga skivorna från att stå i vatten för jämnan.
De tekniska bitarna har diskuterats ad nasium i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/170894-isolering-vid-dranering-100-eller-200-a-5.html
Jag tror att det finns flera anledningar men mest hänger det väl ihop med att vi har börjat isolera källarväggarna nu - detta är ju i sin tur en direkt följd av effektivare uppvärmningsmetoder. Förr hade man en panna som stod och brann i källaren året om, oljan var billig och klimatet där nere var kanon. Sen började man hänga på varmvattenberedare som gick på el. Då eldades det helt plötsligt bara på vintern. Sen kom luftvärmepumparna och de gamla pannorna såldes som skrot. Helt plötsligt hade vi under 10 grader i källaren. Ungefär samtidigt hade dräneringen som lades för flera decennier sedan slammat igen. Källaren började lukta källare och i vissa fall började banankartongerna där nere mögla.raveper skrev:
För att slippa värma upp det där utrymmet onödigt mycket är det många som passar på att isolera källarväggen samtidigt som de gör om dräneringen. Av olika anledningar isolerar man helst en källarvägg utvändigt. Vad man i praktiken gör är då att flytta temperaturfallet ut utanför väggen.
Då förändras helt plötsligt de egenskapskrav man har på källarväggen och det är i vissa fall inte längre fördelaktigt med en fuktspärr utanpå väggen.
Jag tror att det är därför man inte tjärar hela väggarna längre (system Platon rekommenderar fortfarande sin fuktspärr längst med mot sulan).