hempularen skrev:
Hur ser avtalen ut? Har du eget avtal med grundentrepenören, eller är det en underentrepenör till husbyggaren för resten av huset?

I princip så borde du ganska snart kunna ta in en annan entrepenör som får åtgärda, kolla med jurist.
Återkommer i frågan...

Dags för en kort uppdatering:

Bygget har stått still i nästan 2 månader innan vi fick till att komma vidare med en ny entreprenör.

Förutom en lista med 20-30 fel låg även grunden 1 meter för högt. Ca 500 kbm fyllning har körts ut på tomten. Kan nog inte hitta något som gjorts rätt i mark och grund.

Nu är vi närmare 5 mån försenade och gasar på för att komma under tak innan det blir alldeles för kallt.

Fasiken vad jag lider med er :(

Mitt inlägg bidrar inget alls, men får kalla kårar och vill ändå på något sätt försöka ge en uppmuntrande klapp i ryggen....

Mikael_L
Ja hur som helst måste du försöka se det positiva i att ni nu stoppat arbetet och avbrutit samarbetet med de odugliga entreprenörerna. Så här ville ni naturligtvis inte att det skulle bli, men att allt stoppades innan det gick för långt var ju trots allt lite bra.

Ja, jag lider mer er, hoppas det går bra i fortsättningen nu.

Hur har det löst sig ekonomiskt? Tar den förra firman ansvar för sina missar eller får ni stå för det samt att ni också drabbats av extra försening av bygget?

Mikael_L
Ja, jag både antar och hoppas att dom inte får ett öre, utan får sätta detta på lärokontot.

Tack ska ni ha!

Naturligtvis har det har varit en tuff och tråkig sommar och stämningen inte speciellt bra emellanåt samt att all vår planering raserats. Var bl a själv tjänstledig för att leda allt invändigt arbete som skulle bli rätt drägligt att utföra under sommarn, men istället har vi tvingats lösa problem, knacka betong och sätta in oss ordentligt i juridiken. Allt detta har ju medfört en olust att tänka framåt och ta kreativa beslut så backloggen nu när vi sätter igång igen är väääldigt lång.

Nu är vi iallafall i ett läge där vi är glada att vi satte stopp i tid. Ett situation där vi även hade haft en stomme i betong på fuskgrunden hade varit många gånger värre, för att inte tala om vad som skulle kunna hänt efter en vinter i huset...

Entreprenören är en usel odåga och skojare till människa som varken lämnat någon dokumentation på arbetena, vägrat medverka på besiktningar (där besiktningsmännen sagt saker som att "det här var det värsta jag sett") och inte besvarat vår reklamation. Han har helt enkelt bara skitit i det.

Ju mer vi har grävt och efterforskat både i vårt eget bygge, hos underleverantörer och andra kunder har vi bara hittat skit. Den här killen tar alla genvägar som finns och ska inte komma i närheten av husbyggen. Jag är ledsen för dem som lever i tron om att saker är rätt utförda i deras hus, för med största sannolikhet finns det fel som inte syns och kommer ge sig tillkänna med tiden. Tyvärr är det mycket troligt att företaget inte finns kvar i slutet av detta år utan det fuskas vidare med andra nystartade företag med liknande namn,

Eftersom vi avtalat enligt ABS09 med betalning efter av besiktningsman godkänt arbete har vi såklart inte betalat ett öre då allt varit fel. Dock är kostnaden för att åtgärda är inte direkt liten...

Vi hoppas verkligen kunna skratta lite åt detta längre fram i livet, men just nu är vi mest förbannade.

Funderar på att starta en ny tråd eller blogg där bygget kan följas, mest för vår egen skull. Tror det skulle kunna vara ett litet sätt att få känna positiv progress. :)

Lider med er. Ett vanligt husbygge är påfrestande nog, krånglar det på detta viset vill man bara ge upp. Vi sprang på entreprenören idag, han bad om ursäkt för allt krångel med vårt bygge och ville gräva ner stridsyxan. Skulle kännas skönt att få se framåt o börja njuta utav vårt nya hus istället för att prata med advokater och vänta på kravbrev. Hoppas det löser sig för er oxå, men det dröjer nog många år innan man kan skratta åt eländet.:|

Vad heter Klanten som ställt till det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.