BiFuel
BiFuel: Det blev en Alcro grundolja med linolja i och som innehåller mögel- och röthämmande medel. Blir säkert bra. Kan man slänga på en skvätt halvolja utanpå eller är det dumt att blanda? Alternativt linoljefärg/grundfärg från Gysinge?
17 svar · 9,2k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Det är ca 30 cm på grundaste stället.Det djupaste blir som det blir beroende på hur långt man ska gräva.Fall på minst 2cm/meter. Fredrik
3 svar · 6,1k läst
·
K
kiixx: Att det inte är äkta, och ser ut som dom amerikanska fuskt sten fasaderna, som vissa skriver, det tycker jag du skall skita i, det ser bra ut, och är billigt att göra, vem som helst kan göra det utan att spendera hur många tusen kronor. jag ser hellre sådant än att alla hus är lika gråa och trista på grunden. :thumbup:
14 svar · 3,8k läst
·
K
kiixx: Låt det vara uppbrutit nu över vintern och en bit in på nästa sommar, så bör ni kunna se om där kommer in fukt, för även där du bor bör du få ta del av snösmältningen och ett eller flera rejäla skyfall senast sommaren 2013, då vet ni mer exakt vad som behövs göras.
3 svar · 5,2k läst
·
R
Riggen: Låter vettigt. Jag tror absolut att du ska försöka bli av med det, men som sagt, vad vet jag :)
12 svar · 2,5k läst
·
P
pekk@13: hyr en minigrävare roligt och man sparar pengar :), men gräv inte där huset ska stå och hör vad det blir för pris om du gör gropar själv
2 svar · 5,3k läst
J
Julin: Tack David för dina erfarenheter Jag skrev fel (vet inte vad jag tänkte), betongplattan vilar på fyra betongpelare, ett i vardera hörn. Det är en glipa på ca 10 till husfasaden, men balkongen är också förankrad med tunna arberingsrör vid husväggen på några ställen. Men visst borde det på något sätt som du beskriver gå att staga upp betongskivan provisoriskt medan man gräver
3 svar · 15,0k läst
J
jonaslatt: Såg att byggmax hade någon billigare modell av platonmatta. Den heter fuktisolermatta funkar detta lika bra? Om jag förstår allt rätt. Så ska väggar och golv helt rena från allt. Sen lägger man ut tex platon matta. Hur gör man vid skarvning? Sen ska mattan gå upp lite på väggarna.? Sedan byggfolie. Sen direkt på detta valfritt golv sen flytta ut listerna några mm. Funkar detta?mvh
5 svar · 9,2k läst
U
Uffe Puffe: Jag tycker du resonerar bra ned dig själv.. Det låter logiskt att det blir så.
7 svar · 3,9k läst
Daveo
Daveo: Hej där! hoppas innerligt att du inte behövde betala för denna cirkus. Det låter som att säljaren själv har ställt till det här. Men men, jag tänkte bara tipsa dig om att det finns små smidiga släpkärrepumpar som lätt kan utföra det jobb du vill ha utfört, utan några krav på stödbensbelastingar. Vad jag har förstått så finns det ett antal firmor som har dessa i sin arsenal,
4 svar · 3,1k läst
M
manner: be om en offert från entreprenadfirmor så får du en bra bild av vad som bör göras och vad det kan kosta. Om du anlitar proffs så vet de om det behövs en geoteknisk undersökning eller inte. De kan säga det pga av deras lokalkännedom samt yrkeserfarenhet hur och vad som kan behövas. Men markarbeten med allt som kommer till är inte billigt....
1 svar · 1,2k läst
S
Stavmixer: Hej! Nu har det kommit till projektet att bygga en mur på tomten och jag har lite funderingar. Jag har schaktat bort massor från tomten, för att skapa en större yta för barnen att leka på (ska lägga upp bild senare så man enklare förstår vad jag menar). Det är en tomt i 3 etage och jag har schaktat bort massor från mellanplatån. På den nedre delen framför platån vill vi ha en mur
0 svar · 1,7k läst
L
Lars K: Har nu varit och tittat på ett hus med varmgrund där man har värmekällan i den isolerade krypgrunden och ingen bjälklagsisolering samt springor i golvet längs väggarna och ventilerade socklar. Värmekällan i huset jag kollade på var 1 st 6kw fläktkonvektor kopplad till en vedspis (via acctank) samt en st värmepump från Jula. Enbart värmepumpen klara inte att hålla värmen vid minus
19 svar · 10,7k läst
S
smurfen72: Frigolit ska väl funka bra ovan mark i alla fall ? Man brukar ju ha frigolit under en betongplatta så fattar inte varför man inte kan ha det på en källarvägg borde bli mera fukt under en platta.
8 svar · 7,3k läst
V
Volatyle: Hej, Vi asver att bygga hus på en stor tomt (6000kvm) - tidigare en åker. Säljaren vi valt att gå mot bor bara några hundra meter från tomten och påstår sig känna till markerna, varvid han säger att en geoteknisk undersökning är bortkastade pengar. Det bör vara ungefär 30-40cm matjord och sedan nån form av "pinjelera" (vet inte om jag hörde rätt?) men det ska tydligen vara bra
0 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det här ser ut som värsta sortens bondfångeri! Allt som står på fukt1's hemsida verkar vara rent trams.
10 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: Om du inte tror att du fixar detta med skopan på en minigrävare, ta hjälp med detta lilla moment och lägg istället eget krut på att finplanera med jord när du ska så gräs istället. Du kommer då undan med en kompaktlastare typ den Slacker använde eller en Avant 5xx. Schaktbladet....skulle kanske funka men jag lovar dig att du kommer tröttna börja peta med stickan istället. Dessutom
30 svar · 25,5k läst
·
V
Volatyle: Tack för ditt svar. Självklart förstår jag att jag skulle få stå för dränering av övrig tomt. Jag menade mer, kommer det vara en förutsättning för att jag ska kunna bygga överhuvudtaget eller är det något jag kan göra senare? Vad kostar det att dränera en åkermark rent schablonmässigt? Vol
2 svar · 2,2k läst
J
jgg: Jag har platta på mark med fuktproblem. I juni provgrävde jag för att undersöka fuktmängden i marken (kompakt sand/moränjord). Först grävde jag ett 50 cm djupt hål några meter från grunden. Jorden kändes fuktig men inte direkt blöt. Avrinningen var dålig när man fyllde på mer vatten (tog flera timmar att sjunka någon decimeter). Efter ett regn som fyllde gropen tog det ett dygn
0 svar · 1,3k läst
S
saiter: Gör det enkelt för dig, (och billigt) skippa isolering. Beror på markförhållanderna, men schakta bort matjord, fyll med kross, typ 16/32. Räcker med 10cm betong i plattan, gör kantbalk på plattan som är 30cm x 30cm. Duger med vanlig armeringsmatta. Ev. kan du behöva tjälisolera utanför plattan, kolla med dina byggkillar, brukar känna till de lokala förhållandena. //AA
8 svar · 23,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är väl en smaksak. Eller kanske modesak. Men efter att ha travat omkring på fabriksgolv halva livet är det knappast något man drömmer våta drömmar om. Vet också att det är svårstädat och dammande, om det inte ytbehandlas på något sätt. Samt väldigt hårt att gå och stå på. Men det är ju klinker också förstås. Har en känsla att det mest är kultur- och mediafolk
12 svar · 7,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag fick av en händelse just reklam för "Vädra" luftrenare, se här http://www.byggahus.se/forum/ventilation/112625-vadra-luftrenare.html och här http://www.oxysol.com/index.php?id=home&lang=sv Den renar med hjälp av ozon, fast de kallar det aktivt syre, tycker väl att det låter fräsigare. Motsvarande teknik används av saneringsproffs, men då förmodligen med större aggregat.
5 svar · 5,9k läst
M
Mats: Jag skulle gjuta mig en klack att ställa lecan på. Sen kan man ju köra trappstegsvarianten där man gör ett trappsteg så fort man når ett lecablocks höjd.
1 svar · 5,7k läst
·
Consensus
Consensus: Exakt, den där grunden ser ju finfin ut. Du kan ju ändå överväga att bila upp golvet för att sätta en lucka.
2 svar · 4,0k läst
·
P
PerfectStranger: Någon som vet hur man ansluter till dagvattenbrunn. Markrännor är ca 12 cm breda, och dagvattenbrunnen är bredare än så. Något glapp däremellan vill jag inte ha, med risk att få ner något annant än vatten. Det jag kan läsa mig till, är anslutning till typ kloakbrunn. Finns det någon anslutning till dagvattenbrunn? Någon som vet?
0 svar · 2,4k läst
M
Mats: Storlek på plintrör handlar ju mer om marktrycket och ytan du ska sprida vikten på. Har du bra precicion när du sätter plinten så ska det ju räcka med 200X200
1 svar · 2,8k läst
B
Blaklader: Gjorde som följer Grävde ca 50cm djupt Placerade markduk i botten Fyllde 0-32 kross ca 15 - 20cm (marken lutade lite så balanserade upp) Plattade med padda Isolerade med cellplast ca 10cm tjock Ny markduk på cellplasten 0-8 kross (stenmjöl) ca 10cm Toppade översta lagret tunt med 0-4 Hade lagt ner 2 långa plankor för att kunna jämna ut krosset Använde en 3:e planka för att skrapa ut
1 svar · 2,2k läst
P
Pärran: Isoleringen är nog en randisolering som är till för att förhindra tjälen att tränga in under plattan. Mattias
1 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.