Hej,

Jag håller på att riva ett trägolv i källaren som hade en gummimatta över sig. Verkar vara stenmjöl, byggrester och allmänn skit under golvet som de bara slängt dit. Kolla in Rödspritsflaskan...även den låg där. Under allt "byggskräp" finns betongplattan. Bifogar två bilder på materialet så får någon kunnig här stoppa mig om det är farligt att skyffla bort det.

golv1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
golv2.jpg
Skapa konto

Det är nog inte farligare än att det räcker med ett enkelt andningsskydd så slipper du snyta ut grått gegg när du är klar.

Tror att de kallar det där för "snickarblandning", allsköns bråte som blev över fick tjäna som "isolering". Men ett rejält andningsskydd behövs!

Ja, snickarblandning låter passande. Det är verkligen en blandning av allt möjligt; tegel, sten, metall, glas, burkar, bruk etc. Jag hittade en fällkniv och en majblomma nyss:screwy:

Nu när jag tagit bort lite av skiten så kan jag se att det verkar vara någon slags material över betonggrunden närmast väggen. En slags svart material ca 1cm tjockt. Jag knackade bort lite ned till grunden så att ni kan se hur det ser ut och tjockleken (Se bifogad bild). Kan det vara något slags fuktskydd?

Andra delar av betonggrunden saknar detta material/hinna och är bara betong (Se bild på gammalt fotavtryck i betonggrunden).

fuktskydd.jpg
Skapa konto
betonggrund.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Asfalt?

Riggen skrev:
Asfalt?
Vet inte. Finns det någon fördel med att använda det vid väggen?

På yttervägg är det ju inte helt ovanligt även om det kanske inte brukar vara så tjockt. Men innervägg vete tusan... Är det fuktigt bakom?

Riggen skrev:
På yttervägg är det ju inte helt ovanligt även om det kanske inte brukar vara så tjockt. Men innervägg vete tusan... Är det fuktigt bakom?
Vill bara tillägga att det är på golvet och inte på väggen. Jag kunde inte se någon fukt under den lilla yta jag knackade loss. Däremot kan man ana att fukt har trängt upp längs väggarna på vissa ställen. En del trä som jag plockat bort var kexaktig. Visserligen torr nu, men bevisligen har det varit fukt där.

Man borde väl kunna asfaltera golvet inne också men det kan nog mycket väl vara så att fukten inte tar sig igenom och letar sig ut i väggarna istället. Jag tampas just nu med samma problem i min källare men där var det plast och ingjutna syllar för innerväggarna istället, ingen asfalt hos mig. Är du orolig så får du väl lämna in ett materialprov och få det analyserat innan du fortsätter riva det svarta.

Tanken är att jag ska klinka golvet och putsa till och vitmåla väggarna. Då borde ju fukten kunna vandra som den själv vill utan att fastna i trä eller annat material.

Du menar analysera det svarta materialet? Var gör jag det?

Ja, det verkar ju som att det kanske vore idé att ta bort, men jag är ingen expert. Kan tänka mig att det är bättre att du får fram råa betongytor som kan andas. Kakel och silikat känns som ett säkert kort sen. Själv ska jag bygga undertrycksgolv på Granab-reglar.

Sök lite på nätet. Jag vet inte vilka firmor som finns hos dig, man kanske vill veta så det inte finns asbest i grejerna man river ut...

Man kanske kan låta det vara kvar. Jag behöver troligtvis slänga på något för att göra ytan lite jämnare hur som helst inför klinkningen. Jag kommer iofs anlita en firma för att ta bort eternitskivor från en vägg så jag kanske kan be dem slänga ett getöga på materialet.

Låter vettigt. Jag tror absolut att du ska försöka bli av med det, men som sagt, vad vet jag :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.