Hej!

Nu har det kommit till projektet att bygga en mur på tomten och jag har lite funderingar.

Jag har schaktat bort massor från tomten, för att skapa en större yta för barnen att leka på (ska lägga upp bild senare så man enklare förstår vad jag menar). Det är en tomt i 3 etage och jag har schaktat bort massor från mellanplatån.

På den nedre delen framför platån vill vi ha en mur med trappa i mitten som ska gå upp till den övre platån. Nu är det så att det är massvis med sprängsten i marken samt berg och på vissa ställen jord och småsten. Som det ser ut nu finns det berg/sten där man kan förankra grunden genom att borra ner armering (på vänstra sidan om trappan). På höger sida är det mindre sånt och mer lös sten/jord och den sidan är även lägre än vänstra. Här vet jag inte om man kan fästa armering i marken än och behöver kanske ta till nån annan lösning. Sopa undan jorden vet jag inte om jag "kan", ej heller gräva så djupt (>30 cm) som man bör om man ska gjuta en stödmur. Då marken lutar åt höger måste jag först göra en typ av form och sen gjuta en grundplatta med armering. Sedan skulle jag behöva fixera den högra sidan i marken på något sätt, men hur? Kan man använda sig av finbetong till grunden eller är det ett måste med grovbetong?

Tips på hur man enkelt bygger en form för grunden? Formplyfa eller vad för trä? Notera att muren kommer bli lite svängd..

Muren är tänkt bli av "Boke Country" (http://www.bygghemma.se/utomhus/mur-och-marksten/mursten/mur-boke-country/p-171108#moreproductinfo) med låsklack, dvs inget behov av mer gjutning/murning. Någon som har erfarenhet av murbygge sen tidigare och som kanske har lite tips?

Tacksam för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.