2 189 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Bygga på en bit åkermark, dränering?
Hej
Vi avser att bygga nyckelfärdigt hus på en bit åkermark. I avtalet står det att det ingår grovplanering, dränering och anläggning av platta. Vad innebär detta egentligen? Var och kikade på tomten idag och noterade några ställen där det samlats lite vatten. Även typ något vassliknande gräs på sina ställen. Hur mycket av detta innebär problem för mig? Kommer jag behöva stå för dränering av hela åkern för att kunna bygga? Det är ca 6000kvm.
Vol
Vi avser att bygga nyckelfärdigt hus på en bit åkermark. I avtalet står det att det ingår grovplanering, dränering och anläggning av platta. Vad innebär detta egentligen? Var och kikade på tomten idag och noterade några ställen där det samlats lite vatten. Även typ något vassliknande gräs på sina ställen. Hur mycket av detta innebär problem för mig? Kommer jag behöva stå för dränering av hela åkern för att kunna bygga? Det är ca 6000kvm.
Vol
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Dränering i avtalet med husleverantören innebär väl just dränering av husgrunden med dränerande grus, och dräneringsslang runt grunden.Volatyle skrev:Hej
Vol
Om tomten i övrigt är sank, som det låter med öppna pölar och vass, får du nog bekosta ev. dränering själv, ja.
Vem skulle annars stå för detta? Det är ju din tomt.
Dränering av husgrunden görs normalt med avrinning antingen till kommunalt dagvattensystem eller till stenkista på tomten.
Om tomten är så sank att det inte går att få undan dräneringsvattnet (och vatten från taket) tillkommer det nog kostnader för detta, som ligger utanför husbyggarens åtagande.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Tack för ditt svar. Självklart förstår jag att jag skulle få stå för dränering av övrig tomt. Jag menade mer, kommer det vara en förutsättning för att jag ska kunna bygga överhuvudtaget eller är det något jag kan göra senare?
Vad kostar det att dränera en åkermark rent schablonmässigt?
Vol
Vad kostar det att dränera en åkermark rent schablonmässigt?
Vol
Klicka här för att svara