7 313 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
isolera källare med frigolit
Har planer på att gräva upp runt mitt sutteränghus dränera källaren samt isolera med frigolit funkar det eller måste man använda riktiga markskivor typ pordrän eller liknande. Anledningen till frigolit är att den finns i alla tjocklekar samt att jag kommer att isolera ändå upp mot träfasaden som sticker ut ca 1 dm och det vore smidigt med samma isolering hela vägen ända upp. Tänkte skruva tryckt 22*95 utanpå och montera steni terra skivor. Har ingen fukt i källaren i dag men den är inte inredd och kommer inte att bli det heller endast målade väggar. Huset är tydligen dränerat för ca 25 år sen men det är ingen ordning på vattnet från stuprören så det finns lite förbättringar att göra och jag tror det ligger sand runt källarväggarna. Håller det med s80 isolering eller måste det vara hårdare isolering.
Det är onödigt att ta risker... Lägg dit dränerande isolering, typ pordrän, när du ändå gör jobbet!
Jag såg någon som lagt platonmatta mot väggen och sen frigolit på det men då är man ju i princip uppe i samma kostnad som för isodrän eller pordrän redan...
//Anders
Jag såg någon som lagt platonmatta mot väggen och sen frigolit på det men då är man ju i princip uppe i samma kostnad som för isodrän eller pordrän redan...
//Anders
Priset är inte det viktiga det ska bli bra. Hur gör jag i skarven mellan tex 100mm pordrän när jag sedan endast får dit 70mm frigolit ovan mark den skarven kommer ju att bli lutande eftersom det är ett sutteränghus om jag tex slutar med pordrän 1 dm under mark. platonmatta och frigolit kan inte funka bra för jag kommer ju isolera över luftningen eftersom jag ska isolera hela vägen upp.
Jag är ingen expert, men jag hade satt listen ändå. Känns dumt att skippa den. Den förhibdrar ju att smuts trillar ner mellan vägg och platonmatta och håller dessutom fast platonmattan. Ska du sätta frigolit mot yttervägg finns det nog regler att följa.
Klicka här för att svara