P
Pärran: Isoleringen är nog en randisolering som är till för att förhindra tjälen att tränga in under plattan. Mattias
1 svar · 1,7k läst
Locke
Locke: [citat] Rätt utförd kan dräneringen ge en lokal grundvattensänkning runt huset. Det är steg ett - man vill inte ha hydrostatiskt tryck mot konstruktionen - det är inte alla som lider av det men det finns hus som ligger under grundvattennivån. Steg två är att hindra kapillär inträngning - det gör man med grovkornigt material som har låg kapillär stighöjd. Steg tre är att göra
4 svar · 4,7k läst
P
pekk@13: Visst finns det mycket pengar att spara på att göra det själv tex avtäcka matjorden där huset ska stå, nån billigare som sätter ut huset och ger kordinater (Luleå komun kräver det i allafall) mark dränering+ duk,ev sten kista för dag vatten, och fylla igen skiten sen tillkommer ,sand ,plast och grundgrävaren vill gräva sista biten själv under huset. Men det är ganska kul och fick
16 svar · 2,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nu har jag försökt läsa på lite. Moränmark är ju lite lurigt, kan vara allt från ej tjälskjutande till mycket tjälskjutande. Det beror bara på om det finns siltigt finmaterial eller inte, med kornstorlek under 0,2 mm. Jaja, det är nog snabbare och billigare att lägga ut randisolering än att ta hit en geotekniker.
3 svar · 3,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Den tekniska skillnaden mellan plintgrund och platta-på-mark-grund är naturligtvis att du vid plintgrund måste ha ett bjälklag som bär upp golven i huset. Dvs i stället för 300 mm cellplast och 100 mm armerad betong behövs trossbottenskiva, golvbjälkar och isolering samt ev. undergolv, förutom golvbeläggningen, som är lika i båda alternativen. Priset för en plintgrund torde vara
1 svar · 2,2k läst
Byggahem
Byggahem: Hej Husbyggare! Har precis haft ett möte med en husleverantör där man erbjuder en totalentreprenad men där man inte vill inkludera sprängning och schakt. Istället vill de överlämna detta till kunden. Kan man kalla detta en totalentreprenad? Eller är det en del/generalentreprenad och de tillhörande risker som det kan innebära? Skriver man inte då minst två eller tre avtal? dvs. ett
0 svar · 1,3k läst
mexitegel
mexitegel: Japp, det stämmer bra
1 svar · 1,6k läst
M
mikaelbe: Läste nånstans att det kan hålla på med kalkutfällningar upp till 18 mån. Då vet jag det, det är inte så störande ;).
1 svar · 1,1k läst
B
Blomqvist78: Hej! Den nya hallen jag håller på att bygga ansluts mot huset till befintlig bärlina och vilar i ytterkant på plintar. Jag grävde ur rätt ordentligt under huset och lade markduk och sedan makadam på det med fall bort från huset. Det jag nu funderar på är följande: -det är ju ett mellanrum från marken upp till bärlinorna och golvreglarna, och även om jag naturligtvis kommer ordna
0 svar · 876 läst
mexitegel
mexitegel: Precis, i en ren källare är det inte farligt med fukten. Men tänker ni er inreda den så ska ni tilläggsisolera källarväggarna ordentligt på utsidan med tex. isodrän. Prisnivå 2-3000 kr/löpmeter.
2 svar · 908 läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Den plattan kommer bli stark som brännvin :)
5 svar · 8,1k läst
T
thomasx: Hej Har fått offererat två olika dimensioner på armeringsnät till garageplattan på 120kvm. I ena fallet 6150 och i det andra 5150. Det var inte förrän jag fick hem 5150 som jag insåg att det faktiskt var skillnad på de två offerterna på denna punkten. Jag har insett att dimensioneringen av armeringen är avhängingt av både plattans storlek och betongkvalite. Men, som det nu är så
0 svar · 1,6k läst
P
pinussen: TS kallar det ju för liten sjö/tjärn :) EU har faktiskt ganska hårda bestämmelser för våtmarker eftersom det försvinner så många. Men som sagt, borde väl vara nämnt i detaljplan om det finns någon.
7 svar · 2,3k läst
D
Daniel_78: Kan gå men blir inte så snyggt tycker jag :) Skulle vilja ha en vanlig böj men lite längre bara :)
2 svar · 4,9k läst
K
Kasch: OK, det låter ju betryggande iallafall. Då kanske jag vågar mig på det? Det är ju ingen djupgrävning direkt och jag fyller ju på med nytt material ganska omgående. Vad tror ni om att lägga markstenen direkt i 0:8-grus? På platsen fanns en uteplats med sjöstensplattor för flera år sedan (innan tomten schaktades/sänktes i samband med tillbygge) och den verkade vara lagd direkt i
2 svar · 1,4k läst
hahalj
hahalj: Har köpt ett 30-talshus med naturstensgrund, naturligt otät. Källaren ser ut ungefär som bifogad skiss: [bild] Förra ägarna har haft två enkla kondensavfuktare i källaren för att tvätten ska torka. Nu finns det ett visst fuktgenomslag i det ouppvärmda utrymmet, den blå fläcken, inte mycket, men en fuktig fläck i betonggolvet. I den uppvärmda tvättstugan har insidan av grunden
0 svar · 2,0k läst
·
A
Aseejj: Har sökt en hel del i forumet men inte kunnat hitta någon tråd angående hur man bäst förstärker takplattan i källaren. Lite historik: Huset är byggt i början av 1900-talet och har sedan byggts ut/renoverats en hel del genom åren. Huset är en gammal affär och har ett tillbyggt lager samt en källare under halva huset, resten är krypgrund. Huset har varit i min familjs ägo de senaste
0 svar · 1,1k läst
H
HenrikHuslöse: Jag har haft en gammal sparsam gubbe som hjälpt mig med gjutningar. Han påstod att man kan använda natursten ("procenta" som han sade) och naturgrus under vissa förutsättningar: rena stenar och tillräckligt med cement i blandningen. Jordiga stenar, mycket stora stenar och snålt med cement gör att betongen blir svag. Har inte provat själv.
5 svar · 18,2k läst
J
jimppa: Ok, det låter rimligt.
2 svar · 4,8k läst
F
Fred vom Jupiter: Använde ett annat fabrikat men de bredaste fogarna är fortfarande gummiaktigt mjuka efter en vecka, så det är nog bara att vänta. På något ställe har det kommit lite korn ovanpå stenarna och det har bränt fast ordentligt.
2 svar · 4,6k läst
V
vagabondo: har exakt samma problem, har dock inte byggt nåt runt brunnen och vet inte när sprickan har uppstått. Sitter iofs ovan vattenivån och inkommande rör men behöver nog fixas ändå. kanske lite vanlig betong eller sån där typ som man använder till äldre skorstenan?
1 svar · 2,0k läst
·
H
Helioz: Det kommer alltid spricka där även om du lagar med putsnät och glasfiberarmerad puts tyvärr. Detta både pga plintens rörelser samt att den är av betong. Vad du kan göra är att kapa vertikala rörelsefogar runt plinten som du sedan fyller med byggfog, plinten kan du sedan spackla med betongspackel. Överväg också att klä in grunden med fasadskivor av fibercement istället så slipper
2 svar · 2,1k läst
·
K
Kromo: Hur gick det?
6 svar · 5,3k läst
B
bjyrne: Hej. Har en gillestuga i vårat suterränghus. Den delen av huset är endast en platta direkt på mark så fukt är ett bekymmer. Det är förvisso ett tag kvar tills jag sätter igång och renoverar där, men har börjat konstruera upp det i huvudet. Jag tänkte riva ut allt, rengöra plattan och börja om på nytt. Platonmatta med mekanisk ventilation (ut ur huset) -> cellplastskivor på det ->
0 svar · 2,0k läst
L
larsson r: Skippa macadammen o fyll hela hålet med stenmjöl
1 svar · 3,1k läst
N
niklas77: Hej! Tack för svaret. Bygghöjden är 5.5 m från markens medelnivå kring huset vid sutteräng. Utan sutteräng är bygghöjden 4.5 m. / Niklas
3 svar · 2,8k läst
E
efji: Jag har tre "gluggar" som ska gjutas igen i uthuset. Tanken är att fylla ut tre gluggar som finns i befintlig platta och jag har lite funderingar på om jag räknat rätt på åtgång och sen på någon bra betongare som kan tänkas köra till 805 91 området, några mil söder om Gävle. 1. Åtgång, klistra in mitt Excel blad med uträkningarna. Ser detta rätt ut. Tjocklock Längd Bredd Kubik
0 svar · 1,2k läst
Raskus
Raskus: Stenkista eller i lämpligt dike, du skall dra separata rör för dagvatten och dränering, ej göra en sniklösning och koppla ihop dem som kanske kan vara lockande. Du riskerar att fylla dräneringen med skitigt dagvatten annars.
1 svar · 2,5k läst
dannedd
dannedd: Någon som testat måla med denna Byggmax-färgen? http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/gjuta-mura-putsa/sockelfarg-betongfarg/19731/sockelfarg-skiffer Bilder?
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.