Hej,
Vi asver att bygga hus på en stor tomt (6000kvm) - tidigare en åker. Säljaren vi valt att gå mot bor bara några hundra meter från tomten och påstår sig känna till markerna, varvid han säger att en geoteknisk undersökning är bortkastade pengar. Det bör vara ungefär 30-40cm matjord och sedan nån form av "pinjelera" (vet inte om jag hörde rätt?) men det ska tydligen vara bra att bygga på.
Vi har mer eller mindre bestämt oss men inget är underskrivet ännu och jag våndas dag och natt just nu om dessa markarbeten och jag oroar mig något vansinnigt för detta. Jag får för mig att det kommer dra iväg uta tusan, och att dom 160ton makadam som ingår inte på något sätt kommer räcka. Ett annat orosmoment jag har är att i och med att vi har totalentrepenad har vi ingen kontroll över kostnader utan det kan innebära mer eller mindre att vi får ett samtal där dom säger "vi måste lägga mer makadam" och sen betalar vi ett hutlöst pris med sanslösa marginaler för detta makadam och det kommer få vår produktionskostnadkalkyl att dra iväg!
Han har sagt att "visst kan det behövas lite mer makadam än vad om ingår, det är inte så ovanligt."
Då ställde jag frågan "om vi ser till den produktionskostnadskalkyl vi gjort, vad räknar du med att det kan röra sig"
"plus minus 50000 på markarbetet, i övrigt ska det inte röra sig..."
Vi har räknat högt på VA och sånt (enskilt) så det kan ju till och med bli lägre än vad vi räknar med, men just markarbetet oroar mig otroligt mycket. Jag ser framför mig hur lastbil efter lastbil får komma med stenkross och att vi får samtal om och om igen där dom säger "det behövedes visst lite till, vi lägger på lite på kalkylen"....
Hur lugnar jag mina nerver?
Vol