Grund & Markarbeten
första_huset: Tack för kommentarerna. Var ner i dag igen i grunden och avfuktaren har gått 648 av 672 h sedan förra gången jag var ner. Det fanns inte längre någon vattenpöl där nere, men sanden var rejält blöt på sina ställen, och det kom upp vatten i en grop som jag grävde. Är därför inne på att både fixa dränering för att minska vattentrycket (som "hempularen" skrev) OCH göra enligt
EndZone: Har du ingen lövsamlare på stupröret, sätt i så fall dit en mer eller mindre omgående. Sedan tror jag säkert att det kan fungera med isoleringsskivor eller möjligen platon utefter den del av väggen där det är som värst. Detta är väl lite av konstgjord andning kanske, men om man inte känner för att ta hand om hela källarväggen bara för en relativt liten skada, då tror jag nog
Dusty_Roads: Nu tänkte jag leda bort vattnet från hängrännorna och ska gräva ner markrör, när jag tagit två små spadtag stötte jag på dräneringsröret och undre kanten på grundbalken som huset står på. http://imageshack.us/photo/my-images/72/dsc0439io.jpg/ Jag kan ingenting om vilket djup dräneringsrör ska ligga på osv. Jag skulle bara tycka att det va skönt om någon kunnig kunde säga om
mr_bygg: [citat] Det låter helt vansinnigt om det stämmer och det skulle i så fall öppna för helt lagliga upplägg där exempelvis elektriker skänker bort material och istället tar en högre timpenning och vips så sponsar staten en stor del av en kostsam installation där kanske själva arbetskostnaden är en mindre del. Jag hoppas att det i det här fallet rör sig om rent förbrukningsmateriel
Abrahamsson: Jag är maskinare utan erfarenhet av betong men böjtröghetsmomentet integreras ju fram över tvärsnittet (se t.ex http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6jtr%C3%B6ghetsmoment) så jag skulle nog isåfall försöka räkna på järnen för sig och betongen för sig. Det svåra blir ju att betong har så stor skillnad på tryck- och draghållfastheten... Är intresserad själv av hur man gör så
martinradbo: Gräsmatta med berg under, behöver ta reda på hur djupt det är på ett antal ställen innan vi påbörjar grävning/schaktning. Kan så klart ta dit en geotekniker med svindyra instrument men vill göra det enkelt för mig. En järnpinne som jag slår ner med spett (kanske 1½ meter behövs) funkar tills man ska få upp den igen. Vill göra en 20-30 mätningar. Cramo har förr hyrt ut en
studiomannen: Ja, Ludwig, alla sidor verkar vara omgjorda vid något tillfälle. Jag känner som du, vänta och se och hålla koll till att börja med.
jakobf: Ja, jag har 300mm eps. Tack för svar. Har hjälp mig i beslutet som det lutade mest åt. Ingen plast.
KnockOnWood: Tjäle i Bohuslän? Om det är lite fruset i ytjorden tar nog grävaren lätt bort det. Här i Halland gjöt de betongplattan för ett grannhus i februari förra året.
covet: Tror inte leca-balkar är någon lyckad grundkonstruktion. Du måste nog gräva ur och fylla med bärlager/dränerande lager i samma omfattnings som vid platta. Annars finns risk för tjällyftning mm. Jag skulle satsa på plintar. Om du däremot redan har en schaktad grundläggning kanske det skulle fungera. En granne har gjort så.
anaitis: Jag brukar rekommendera ett billigt tvåkomponent spackel, tex Biltemas polyesterspackel. Enkelt att jobba med och fäster bra.
Varulf: Det har väl varit lite si och så med mina hängrännor stuprör... Så det är därför en del betonghålstenar inte mår så bra... Ajjabajja på mig. Inte underskatta vikten av hängrännor/stuprör...
norrbottenstorpet: För isolerad platta minimum 100 mm gärna lite till.
Matti_75: Syllpappen är där för att du ska kunna skumma/ driva igen springan utan att få fuktproblem.
Maxpayne: Hej kolla denna länk här ser du några bilder http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/196257-volym-pa-betongblandare-3.html
bonnier: Om inget exceptionellt har hänt i omgivningen (vägbyggen, sprängningar, dikesgrävningar etc) så skulle jag personligen inte bli speciellt oroad över ett par sprickor i ett så pass gammalt hus.
s37632: Tack för alla tips , problemet är att jag inte fått nyckeln än :-) men vill gärna vet hur stora problem det blir att dränera eller gräva under huset. Vågar ej göra dessa jobb själv utan vill anlita proffs , och det kommer kosta beroende av vad det är för mark förhållanden. Berg = dyrt , lera =inte lika dyrt.
Fisch: Jag ska också bredda min uppfart och har precis samma förutsättningar som dig. Jag gör enligt följande: Schaktar bort matjord 0,3m under nivån på asfalten. Packar terrassen (om vädret tillåter). Rullar ut en fiberduk klass N3. Lägger ut 0,23m bärlager 0-40 (färdigpackat). Packar med 700kg padda. Lägger ut 0,02m väggrus 0-18. Packar. Nu kan jag välja om jag vill ha asfalt eller
larsbj: Om du ska göra grunden själv är en krypgrund klart billigast , ska du leja till grundbyggnaden är det mer jämt i kostnad men oftast blir krypgrunden billigare. Sen beror det ju också på om huset kostar olika om det är anpassat för platt vs krypgrund.
Mats: Man behöver ju 10-20 cm under planerad boten på plattan för att få plats med dränering osv så berg på 30-40 cm djup är kalas. En millt sagt stenhård grund som inte rör sig
Hubertus: Tack för hjälpen! Fixade fallet med två st horisontella reglar, en på vardera sidan om rännan, som jag sedan drog av med en bräda mellan reglarna på höjd 9 cm, fick då en justeringsmöjlighet på 1 cm. Det blev jättebra och sedan är det bara att gå vidare i morgon. Tack och hej!
Jadda: Jag kommer att köra med grovbetong,mkt smidigare & jag är ochså lat:D
Arlington: Om du gör källarväggen så här: INSIDA 150 mm betong Cellplast (se nedan) Makadam JORD Finns cellplastskivor som har fiberduk, dräneringsspår och isolering i ett. T.ex PERIMATE DI-A(N) är en sådan produkt. Kombinera det med forcerad ventilation (och korrekt dränering så klart) enligt tidigare kommentarer så blir det riktigt bra!
AndersS: [citat] Har inget med TS problem att göra tyvärr. Kabeln har frilagts vid dräneringen och efter man gjort återfyllnad kan detta uppstå om jordmassor under kabel inte blivit tillräckligt komprimerade. TS kan kan göra en framställan till grävfirman om att de betalar för dina extrakostnader, men om de nekar så är beloppet för litet att gå vidare med. Tyvärr är det i många fall
ZeroX66: Tacksam för all hjälp. Får ta tag i detta när man bor där ute. Känner mig lite lugnare nu :)
Bence: Letar murstenar av ölandskalksten. Var kan jag hitta det. Bor Södertörn. I trädgården har vi gångar, trappor, rabattkanter av ölandskalksten. Behöver mura en odlingsbänk och be höver eyy mindre antal murstenar av röd Ölandskalksten. Jag har dock inte hitta det på nätet. Var finns det att köpa??
Fredrik Å: Kör med Nivell eller Granab istället. Det är en bätttre konstruktion. Fredrik
thomasx: Distanserna är 50 och 40mm, så det räcker inte riktigt. Det är klart att man skulle ju kunnat lagt lite tunnare cellplast där också, men det är ju än jobbigare just nu. Har bara ett lager i två fyrkanter där jag vill ha 20 cm betong för att kunna montera tvåpelarlyft framöver. Plattan är 120 kvm totalt. Ett alternativ skulle kunna vara att lägga slangen under enbart där det blir