Byggahus.se

Hur konstruerar jag min varmgrund?

1. L
    Medlem · Uppsala · 286 inlägg

Lars K

Medlem
    Ska bygga till huset på en krypgrund som jag har byggt med Dorocellblock som har en kärna av 15 cm betong med 10 cm frigolit på var sida. Mot marken lägger jag 200 mm cellplast samt att jag kommer att isolera mot befintlig källare/krygrund. Därefter bygger jag ett vanligt träbjälklag ovanpå. Efter isolering kommer kryputrymmet bli ca 65 cm.

Den här grunden vill jag utföra som en varmgrund och jag undrar vad man bör tänka på nu när jag gör den "från början" och inte konverterar en gammal krypgrund.

Den info jag har fått fram hittills är följande:
    Vad jag har förstått isolerar man endast bjälklaget med ca 50 mm samt att man även tar upp några hål där inomhusluften kan sugas ner. För att få drag neråt bör man ha ett spirorör el dyl som ventilerar kryputrymmet likt en skorsten. På så vis kommer inte ev lukt eller radon in i huset utan ventileras bort. Inga uteluftsventiler installeras i grunden som görs tät (hur tät?) Vissa pratar om att provtrycka den... Den varma grunden fungerar ju i princip som en källarvåning. Tempskillnaden mellan grund och inneluft får mara max 3 grader.

Mycket tacksam för kommentarer, gärna från någon som har gjort något liknande.

2. KnockOnWood
    Lägenhetsboende · Halland · 27 298 inlägg

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Är det här en allmänt accepterad grundkonstruktion?

Vill minnas att "varmgrund" fanns som begrepp på åttiotalet, men sedan försvann.

Enkel fråga: Vad händer med fukten i inneluften, som du skall dra ner i grunden, när temperaturen på frånluften sänks?
    Blir det inte kondens/utfällningar på bjälklagets undersida?

Ställer mig tveksam utan dokumentation från byggtekniskt kompetens.

3. Locke
    Medlem · Västra Götaland · 1 311 inlägg

Locke

Medlem
    Har du kikat på ecogrund.se? Är en bekant till mig som utvecklade det konceptet. Finns ett demohus att kika på i Stockholmstrakten. Så hade nog jag byggt om jag byggt nytt.

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 2 839 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
  5. I
    Medlem · 321 inlägg

Indus

Medlem
  6. L

Lars K

Medlem
    knockOnWood: Jag har inte hittat så mycket info om den grundläggningstypen, varför jag förstår att den inte är så vanlig. Kanske finns det en anledning eller så gör man vanlig krypgrund för att det ska vara billigt, och vill man ha varma golv gör man platta på mark... Om grunden är kall kommer naturligtvis fukten i inneluften att kondensera när den dras ner i grunden, men om grunden håller samma temp som huset i övrigt funderar ju den som en "extra" våning, eller en källare. Lite större yta/volym att värma upp, ja men det kanske det är värt om man får varma golv och (förhoppningsvis) slipper ev fuktproblem som i en vanlig krypgrund. Eller är jag ute och cyklar tankemässigt?

Locke - jag har kikat på Ecogrund och var först inne på något liknande, men att dra ner returvärmen från elementen och ev sätta ett eller ett par element i grunden för att iallafall höja temperaturen lite.

7. KnockOnWood

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Lars

Ljungby Fuktkontroll har lite info om "varmgrund"
    http://www.lfs-web.se/krypgrund-varmgrund.htm

Men jag ser det ändå som en lite speciell lösning.
    OBS att de inte nämner att föra ned frånluften för att värma bottenbjälklaget.

En sak som oroar mig är att de skriver
    "Golvbrunn bör finnas för möjlighet att evakuera vatten via rör som anslutes till de i höjdnivå lägre liggande dräneringsrören"
    Det liknar lite att bygga källare.
    Det är något som skall undvikas tycker jag.
    Grundvattennivå, dagvattenflöden och förändrat nederbördsmönster tycker jag talar helt emot att bygga med källare.

För övrigt är jag rätt gammaldags (och teknikfientlig).
    Golven behöver inte vara så varma för att man skall trivas.
    Tycker man att golven är kalla kan ett par tofflor eller raggsockar ordna den saken till mycket lägre kostnad. än värmeslingor och värmepumpar.

8. I
    Medlem · 321 inlägg

Indus

Medlem
    Hur har det gått Lars K ? Bestämt hur du ska göra ?

9. L

Lars K

Medlem
    Indus, jag tänker isolera grunden och på något sätt försöka värma upp den, inte helt klart hur det blir. Skulle vilja komma i kontakt med fler som gjort inneluftsventilerade grunder. Det jag nu ser som det största problemet är hur jag ska få upp den åldersbeständiga plasten genom bjälklaget på ett vettigt sätt. (som ska sammanfogas med vöggarnas plast som jag förstår det) Blir väl till att tejpa runt varenda golvbjälke...

10. I
    Medlem · 321 inlägg

Indus

Medlem
    Är det för comfortens skull som du vill värma grunden?
    Vad för nytta gör plasten? Ska den täcka både väggar och golv i grunden?

Ska själv göra något liknande den närmaste tiden. Vi har en liknande lösning i halva huset nu och det fungerar bra så hade tänkt fortsätta på den linjen.

11. L

Lars K

Medlem
    Grunden är redan isolerad så då tyckte jag att jag kunde spara in på bjälklagsisolering, få varma golv och (förhoppningsvis) slippa klassiska krypgrundsproblem, då utbyggnadens grund inte kommer att värmas av någon murstock. Vad jag förstår ska plasten hindra den varma luften att kondensera, liknande som i vanliga väggar, men den kanske inr behövs när grunden är isolerad med frigolit, är den diffusionstät?

Indus, berätta mer om din befintliga lösning och dina planer!

12. H
    Medlem · Västra Götalands län · 57 inlägg

hsandstrom

Medlem
    Hej!
    Hoppar på detta ämne eftersom jag precis köpt ett hus från -81 med varmgrund. Det här är mitt första inlägg på detta eminenta forum som jag tjuvläst en längre tid :D
    Vår grund är av betong och bjälklaget är också betong. Den är inneluftsventilerad. Vid överlåtelsebesiktningen visade fuktmätningen att den relativa fuktigheten i grunden är för hög.
    Grunden är konstruerad så att det ligger en plast på "golvet" och sedan har man isolerat längs med väggarna med glasullsisolering. Denna har tyvärr blivit riktigt blöt nu och håller fukten så jag planerar att riva ut den och ersätta med cellplast.
    Troligtvis lägger jag cellplast som golv i hela grunden, det är ca 90 m3. Vet inte riktigt om isoleringen skall ligga under eller ovanpå plasten.
    Jag kommer också att sätta i en avfuktare men har inte bestämt om jag skall prova en billigare variant typ woods först eller om jag skall gå på dyrvarianten direkt.

Är lite sugen att köpa en luftsolfångare också för att ytterligare få upp temperaturen i grunden.

13. KnockOnWood

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Det var lite grand detta jag misstänkte.
    Man blåser ner varm fuktmättad luft i krypgrunden, luften kyls av och relativa fuktigheten ökar.

Hsandström, har du några siffror du kan dela med dig av?
    Vad var RH-värdet?
    Temperaturen?
    Datum för mätningen?

Verkar som en kringelkrokig väg att först blåsa ner fukten i grunden för att sedan torka upp den med en avfuktare.
    Borde finnas vettigare sätt att hantera värme/ventilation på.

14. H
    Medlem · Västra Götalands län · 57 inlägg

hsandstrom

Medlem
    Hej! Vid besiktningen var fuktigheten 82% antar det var relativt värde han menade. Det var 19 grader nere i grunden och 25 grader ute med 65 % fuktighet. En riktigt varm fuktig dag i juli.
    Jag tror på konstruktionen men man måste isolera bra så att man får upp temperaturen någon grad till.

15. KnockOnWood

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Tack för infon, Hsandström,
    och vad menar du är vitsen med att blåsa ner all den fukten i grunden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.