3 301 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Platta på mark som byggs under denna regniga augusti
Vi bygger just nu ett hus som ska stå på isolerad platta med vattenburen golvvärme. Vi har tre delentreprenader; 1) schakt, sprängning, grusbädd och isolerad platta på 40 cm kantelement, 2) leverans av monteringsfärdigt hus och 3) montering av hus och inredning till färdigt hus. Just nu står grunden färdig för gjutning och regnet vräker ner. Mellan lager ett och två av frigolit ligger ett tätskikt mot radon. Vi har täckt grunden med presseningar, men vad hjälper det; regnet kommer att leta sig ner mellan isoleringslagren. Vad kommer att hända? Är det bara att gjuta och tro att vattnet under letar sig bort? Ska vi stoppa gjutningen och avvakta avdunstning? Jag ser framför mig att vi riskerar att få vänta i evigheter innan det går att lägga tätskikt i badrummet. Ge mig råd, snälla!
Är ingen expert men skulle verkligen inte tro det är någon fara. Mest vatten innehåller ändå den betong ni häller i. Grunden är väl knappast tät som en bassäng så det står vatten kvar i formen. När ni gjuter ska ni dessutom till och med vattna på betongen under härdningstiden så betongen inte torkar för snabbt.
Tack fn76 och Matti_75 för snabba svar! Det ger mig lite lugn inför det fortsatta arbetet. Fler medlemmar får gärna ha synpunkter. Ju bredare underlag desto bättre naturligtvis.
Man vattnar ju betongen ibland för att den inte ska härda för fort . Det där är ingen fara - det viktiga är bara att plattan får torka ur ordentligt så ni inte bygger in fukten senare.
Jag har funderat lite på samma sak. med vår grund som är klar med form, isolering och armering, och som väntar på golvvärmeslang nu. Det jag funderat över är att det lär fastna en del vatten på skivorna mellan lagren av isolering. Jag kom dock efter lite resonerande med mig själv fram till att det vattnet sannolikt pressas ut och rinner ner mellan skarvarna när betong hälls ovanpå cellplasten och belastar den. Eller, vad tror ni?
Jag tycker du resonerar bra ned dig själv.. Det låter logiskt att det blir så.
Liknande trådar
-
Asfalt mot husgrund (betongplatta på mark)?
Grund & Markarbeten -
Delar till byggställning bakom garaget, någon som vet märke?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dränering oisolerad platta på mark
Grund & Markarbeten -
Hur få bort färg från husgrund (platta på mark)?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur byggs en platta på mark?
Grund & Markarbeten