Jag har platta på mark med fuktproblem. I juni provgrävde jag för att undersöka fuktmängden i marken (kompakt sand/moränjord).

Först grävde jag ett 50 cm djupt hål några meter från grunden. Jorden kändes fuktig men inte direkt blöt. Avrinningen var dålig när man fyllde på mer vatten (tog flera timmar att sjunka någon decimeter). Efter ett regn som fyllde gropen tog det ett dygn innan den var tom.

Sedan grävde jag 50 cm i nordöstra hörnet av grunden, där stupröret går ned i marken. Här kändes det fuktigt, rentav blött kring dagvattenröret en bit ned i marken. Såg dock inget läckage när jag spolade ned i röret med trädgårdsslangen, och detta vatten rann undan som det skulle.

När jag däremot hällde vatten i gropen runt röret såg jag praktiskt taget ingen avrinning (två centimeters vattendjup var oförändrat efter en timme). Vädret hade varit normalt veckorna före, varken särskilt mycket eller litet regn.

Mer bakgrund:

• Jag har ett berg norr om huset. Klipphällen ligger i dagen ca 8-10 meter från huset, så jag gissar att jorddjupet inte är så stort under grunden, kanske 1-2 m.
  • Vintertid får jag ofta ett lokalt tjälskott i hörnet där jag grävde. Marken reser sig närmare en decimeter på en yta av ca 0,5 kvadratmeter runt stupröret.
  • Huset är byggt tidigt -90. Byggnaden som står på plattan har tidigare varit varmgarage, men är ombyggt till boende för ca tio år sedan. Vet inte hur det är isolerat under plattan.
  • Elektrisk golvvärme. Sommartid uppstår en frän lukt om man inte kör golvvärmen. Försvinner helt på ett par timmar om golvvärmen slås på. Ventilationen är dålig.
Funderar på om jag borde ringa Anticimex/Munters och beställa en fuktutredning, eller om det är uppenbart att dräneringen är dålig och jag ska ta tag i det utan vidare utredning.

Undrar också om jag i första hand borde dränera om själva grunden, eller satsa på att dika/dränera en bit bort från huset mot berget till? Kanske gräva ned till berget och lägga dränrör där? Randisolera för att slippa tjälen, eller löser det sig självt med rätt dränering?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.