Grund & Markarbeten
vagabondo: har tänkt på det också men likväl så måste jag leda allt vattnet till brunnen, kommer inte ut på gatan ändå. jag kanske får kombinera ihop nåt, vill gärna ha bort lite vatten ut på gatan eftersom det ligger ett gatuavlopp par meter framför utfarten.
olofh: det är torrt upptill på väggarna så antingen är det gjort ett dåligt avslut på dräneringen nertill eller så kommer det fukt från bottenplattan. Köpte i vilket fall som helst huset. Får väl gräva mig en djup grop till våren och kolla hur det ser ut längre ner och sen ta ställning...
Fredrik Å: Enda sättet att bli av med latex helvetet är att fräsa/blästra bort färgen men då åker du säkert på att putsa om. Fredrik
Sondell: Jag får väl helt enkelt höra till veckan vad de på kommunen säger, byggtrycket i vår kommun (Umeå) är hyfsat stort men tomten har varit ledig i ca 2 år mest troligt pga av markförhållandena Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Mats: jo tack. Gjorde en liten platta som uppställningsyta i mitten på oktober. Tog väl tre dygn innan den var tirräckligt ythård för att man skulle kunna gå på den :) Sommartid brukar jag ge det några dagar, sen brukar det vara hårt nog men då är jag aldrig snål med dimensioneringen å andra sidan
Locke: När det gäller gamla mögelhus så skall man pruta ordentligt. Att få ordning på mögel är ett helsike. Köpte själv en mögelkåk och jobbar för fullt med att göra vid den. Det är inte kul när allt man jobbar med är illaluktande och hälsovådligt. Tänk noga över om ni har kunskap och ork att greja med det där. Tänk också på att det kan påverka andrahandsvärdet om det varit
minih: Ja, det är en bostadsrättsförening, jag är helt ny i styrelsen, då den andra avgick hastigt, så det är mycket att sätta sig in i. Saken är den att vi nu är inne i slutfasen av ett omfattande arbete som är beställt av en entreprenad, de har bytt fasad, bytt tak och dränerat kring husen, föreningen är ganska stor med 89 lägenheter, så det var ett arbete för närmare 10 miljoner,
Mats: Ska man gjuta något med högt krav på hållfasthet och säkerhet så skulle jag inte göra det. Ska jag sno ihop en enklare trädgårdsmur, några plintar till en friggebod eller så så skulle jag definitvt använda 0-18 om jag hadde det hemma
Horrocks: Bara att testa. Går det så går det. Det som kan ev vara en bra ide är att kolla att det inte finns större sten där blivande mittsträngen mellan hjulspåren kommer. Även med grus i hjulspåren tenderar de att sjunka ner en bit och ev sten i mittsträngen riskerar att plocka ett avgassystem.
Elkludde: Jag har haft samma förhållanden Skapade bort det översta o ersatte med kross 2-4 den är lättare att justera än stenmjöl myrorna trivs inte heller i kross det gick hyfsat bra undvik att röra för mycket i det bef. Använde inte markduk,men padda är bra
nikke: tanken är att nästa stock ska bli ny syll. Golvbjälklaget kommer att byggas med nya bjälkar ca 45x220, först en ram runt i varje rum som bultas fast mot den nygjutna grunden (detta p.g.a sen nya syllen kommer lite för högt upp) och i den kommer de nya bjälkarna sitta...
Seflora: Jag har både till- och frånluft i källaren. Vårt tvätt rum är också beläget där. Jag kör avfuktaren ibland på sommaren. Avfuktaren har mycket större kapacitet än den avfuktning/befuktning de 0,35l/s m2 som ventilationen bidrar med. Även om det inte är optimalt att köra avfuktaren samtidigt som ventilationen (eftersom man blåser in fuktigare luft än vad man suger ut) tycker jag
FRS05: Ja, jag är lite borta idag. Håller på att måla här så jag har inte riktigt alla hästarna hemma:). Tackar för svaren och hjälpen!
paratek: Väggen är murad med Isoblock det är Lecablock med Isolering i mitten. Jag vill putsa utvändig för att slippa att wärmen går ut. Stenar kan ju knappt håller wärmen utan puts. På insidan ska också putsas. Jag tänke ju nu att putsa och lega fuktmattan framför sedan jord. Jag har även massor med Frigolit kvar 10cm och sånna markskivor. går det kanske att använda de också? tack
Pumba: Jag ska själv börja bygga i slutet på augusti och jag har valt platta, byggfirman vill inte ens göra torpargrund. Torpargrund har jag dåliga erfarenheter från då mina föräldras tidigare hus hade det och vettifan hur mycket arbete och pengar som fick läggas ner där med div lösningar när huset skulle säljas, det luktade illa från grunden i hela huset, det var plastmattor, fläktar
mycke_nu: [citat] Kolla så att taket inte tar upp det utåtriktade trycket från takstolarna. Det kan bli nödvändigt att sätta in förstärkningar längre upp så att inte väggarna trycks ut. Beror givetvis på hur ladugården är konstruerad, men hör med en byggare.
Fnurga: [bild] Isodrän placeras [bild] [bild] Markduk läggs ut på isodränen. Frågor, funderingar, klagomål, kritik mm, mottages med öppna armar! Mvh
thomasx: Ja själva pumpningen är ju inga konstigheter i sig, det jag funderar lite kring är idén att samla upp vattnet med hjälpa av en dräneringsbrunn. Det borde ju funka på samma vis som att lägga i ett dräneringsrör.
1457g: Jag hade onödigt grova cylindrar och för mig funkade det fint med traktorns hydraulik, inte lika snabbt som en vanlig minigrävare men fullt tillräckligt.
Enoksson: Eps betongen ska väl gjutas minst 50mm om jag inte minns helt tokigt. Kör på eps och sedan en flytspackling ovanpå
mozze: Tack för ditt svar. Jag vet som sagt startpunkt, men inte slutpunkt. Det är i förebyggande jag tänkte dra rören i år, och göra grunddräneringen nästa år. 75cm djup? På det djupet ligger ju min jordvärme?! Låter som onödigt djupt för att vara ytdränering. (jag har dock ingen kunskap inom detta område) Okej, så det är alltså muffar man använder för övergången mellan stuprör
Mats: visst bygger man på plintar alltid, Dock kan det vara bra att förtsätta med samma grundtyp. En variant då är ju att man gjuter på en sarg så att säga så att man får jämna nivåer och sen murar man upp torpargrunden med lecablock. Man behöver ju inte gjuta till jämhöjd utan bara sektioner som motsvarar ett lecablock i höjd
Tomas J: Vad bra, då gör jag så. Tack för svaret.
Busster: Hej hopp! Jag har just grävt ur längs ena sidan på huset och tagit bort tidigare fyllnadsmassa. Det var "stor gårdssingel" 16/32. Har nu satt platonmatta och fyller med kross 8/16. Busster
mino75: Har förut frågat här lite angående mitt projekt att flytta ett älvsbyhus och funderar nu kring era erfarenheter/kunskaper när det gäller grund. Hur skulle det fungera att göra en platta på mark och sedan ställa huset jag flyttar på, dvs. trossbotten på platta på mark. Hur mycket tror ni isf att man behöver isolera plattan under, inte då i värmesynpunkt utan för att inte behöva
Lillgus: Tack för alla svar. Nu känns det som jag har fått hyfsad koll på det mesta.