Vi har precis köpt ett hus från 1952 som är i absolut behov utav dränering. Då vi kommer att göra om källaren till boyta är det viktigt att inomhusklimatet i källaren blir "friskt". Huset har en stor altan ( ca 8 m2, betongplatta) som vilar på två betongpelare.

Min fråga är: Om vi inte vill byta ut/ förstöra altanen, hur gör vi på bästa sätt?

Vi kommer absolut att vilja ha en altan som går tydligt i stil med den befintliga, frågan är vad som är smartast ur flera aspekter, såsom ekonomisk kostnad, arbetsinsats (både gällande att bevara alt. bygga ny) säkerhet (vi vill inte att någon blir klämd vid ev handgrävning) mm.

Vi vill helt enkelt göra det smartaste valat ur alla synvinklar...

Tusen tack för alla erfarenheter och underbyggda synpunkter!

Hej!
Jag förstår din oro, vi blev utsatta för precis samma dilemma när vi dränerade om vårt hus. Denna gången gällde det en betongrappa som vi ville bevara.

Hur som helst, jag undrar hur det ser ut i detalj. Jag antar att altanen är förankrad i huset i ena änden och står på 2 pelare lägst ut? Hur långt ut ifrån huskroppen står dessa pelare på? Du bör hålla dig en bra bit ifrån plintarna som dessa pelare står på när du gräver.

Våran lösning på problemet blev att vi grävde upp på vardera sida om trappan. Satte upp provisoriska stämp och drog en bockrygg under trappan som extra stöd. Sen var det bara att greppa spaden :)

MVH
David

• Gilla
Julin
  • Laddar…
Jag hakar på Julin på denna tråden då vi har samma dilemma. Dock är våran altan 24m2 betongplatta. En kompis gav förslag på att dränera med typ isodränskivor rätt utanför altanen. Men känner mig ändå lite skeptisk, då jag tycker fukt borde kunna komma upp i den jord som är kvar under altanen. Men, men bättre än att låta bli och säkert en billig lösning.

Tack David för dina erfarenheter

Jag skrev fel (vet inte vad jag tänkte), betongplattan vilar på fyra betongpelare, ett i vardera hörn. Det är en glipa på ca 10 till husfasaden, men balkongen är också förankrad med tunna arberingsrör vid husväggen på några ställen.

Men visst borde det på något sätt som du beskriver gå att staga upp betongskivan provisoriskt medan man gräver för att inte riskera att den ramlar ner ev handgrävare. Jag önskar verkligen att vi hitatr ett sätt att lösa det på utan att plocka bort hela altanen...!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.