Byggahus.se
Hsandström- låter som du har en för dåligt isolerad grund, hur mycket isolering var det och var det någon isolering alls på golvet? Om inte kan man knappast kalla det varmgrund och då håller jag med KnockOnWood om att det är idiotiskt att blåsa ner varm fuktig luft.

Just nu brottas jag med problemet syllen som köldbrygga. Hur löser man det ? Isolering på insidan, utsidan, både och? Plast eller inte plast och hur får man dit plasten rent tekniskt?

Bortsett från allt raljerande (ber om ursäkt om jag har låtit överlägset besservisseraktig hittils),
så är detta nog ett stort problem i många hus från 80-talet.
Det var väl då begreppet varmgrund torgfördes som ett sätt att lösa fuktproblemen med torpargrund.

Vill minnas att t. ex. Faluhus byggde med denna konstruktion.
Har inte de stora hustillverkarna och försäkringsbolagen tittat på detta och utfärdat några rekommendationer.

Problemet är ju lika komplext som det här med enstegstätade putsfasader, som har exploderat på senare år.

KnockonWood: Du har rätt i vad du skriver. Tanken med vår grund tycker jag var god men man gjorde den inte fullt ut. Det är bara isolering på golvet längs med väggarna vilket nu skall åtgärda och lägga 10 cm isolering på hela golvet i grunden.
Den springande punkten är ju att på sommaren komma över temperaturen då fukten kondenserar från luften.

Lars K skrev:
Grunden är redan isolerad så då tyckte jag att jag kunde spara in på bjälklagsisolering, få varma golv och (förhoppningsvis) slippa klassiska krypgrundsproblem, då utbyggnadens grund inte kommer att värmas av någon murstock. Vad jag förstår ska plasten hindra den varma luften att kondensera, liknande som i vanliga väggar, men den kanske inr behövs när grunden är isolerad med frigolit, är den diffusionstät?

Indus, berätta mer om din befintliga lösning och dina planer!
Om jag väljer varmgrund framöver så är kravet att byggnaden placeras på en höjd i landskapet och att marken i sig är av en dränerande sort. I annat fall skulle jag inte våga göra det i full skala. Just nu känns det inte nödvändigt att blanda in plast, men kan kanske bero på hur huset är byggt i övrigt. (och absolut inte att blåsa ner luft då kan jag lika gärna isolera och sätta in avfuktar)

I nuvarande huset består grunden av putsad naursten och en grund som är fylld upp till golvet med lecakulor. Golvet är vanligt massivt furplank. I den delen av huset är golvet varken varmt eller kallt, skulle tro att det håller rumstemperatur.

I den andra delen av huset är det precis likadant uppbyggt förutom att det är jord istället för leca. Fungerar också bra men golvet är betydligt kallar där.

Har nu varit och tittat på ett hus med varmgrund där man har värmekällan i den isolerade krypgrunden och ingen bjälklagsisolering samt springor i golvet längs väggarna och ventilerade socklar.

Värmekällan i huset jag kollade på var 1 st 6kw fläktkonvektor kopplad till en vedspis (via acctank) samt en st värmepump från Jula. Enbart värmepumpen klara inte att hålla värmen vid minus 30, men väl vid minus 20. Husägaren eldar dock så gott som dagligen under vintern. Grunden är 14x9 m med hjärtvägg endast på plintar samt en bärlina. Själv har jag en massiv hjärtvägg av betong varför jag planerar att installera 2 fläktkonvektorer - en i vardera avdelningen för att vara säker på att få värme överallt.

Husägaren påstår att klimatet i grunden året runt är samma som i den bebodda delen av huset, golven är varma eller ljumna. Golv med klinker är kallare än om man hade golvvärme - men inte iskalla som om man inte hade golvvärme. Fläkten hörs inte. De flesta golven är endast belagda med 28 mm furuplank och jag tyckte inte att golvet var "bullrigt" eller gav ett ihåligt ljud.

Jag tycker detta låter extremt spännande. Nu ska jag fundera lite och sedan konsultera röris...

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.