D
Donald218: Förmodligen är det så, att någon anna har byggt husen men HSB har stått som byggherre. Björn
10 svar · 10,9k läst
bjolo360
bjolo360: [citat] Njae, står o faller gör det väl inte, men man har ju hört skräckhistorier om markarbeten som drar iväg och har en rätt tajt budget. Jag har iofs inget emot att lägga plattan lite högre, så om det är en billigare lösning så?
7 svar · 2,7k läst
D
DIY_freak: Plasten under isoleringen antagligen för att cellplasten inte skulle utsättas för ev fukt underifrån. Var också lite frågande till detta men fick det rådet av någon (tror det var Uponor).
14 svar · 14,3k läst
·
K
kellyk: [bild] Tänkte försöka rädda vår jordkällare för att på sikt börja använda den som just jordkällare. Invändigt är den ok med en liten "hall" och två separata rum. Framsidan/Entrén har dock fått en del stryk, frostspräningar kanske? [bild] Min fundering är hur jag skall angripa detta. Vad tror ni om detta? 0) För att undvika nya frostspräningar se om det går att göra någon
0 svar · 3,0k läst
·
M
meckis: om du bara får bort allt organsikt på väggarna (tapet, fel färg) så kan det inte mögla!
5 svar · 2,7k läst
A
AndreasYIT: Du gjorde helt rätt i att skicka iväg grävaren, ren okunskap att han ens tänker tanken att sätta dit en isodrän/optidrain skiva på en vägg med tätskikt. Jag själv dränerade i somras enligt alla konstens regler, men just avlägsna asfalten är den jobbiga biten. Minst 30% ska Slipas bort, det bästa är givetvis att få bort allt. Jag använde mig av en rondell med biltemas
19 svar · 9,5k läst
Matti_75
Matti_75: Svar ja men med högre kvalitet och XPS
1 svar · 1,3k läst
R
Riggen: Om du har ingjuten träregel i bottenplattan så se till att få bort den innan du gjuter igen. Jag hade likadan konstruktion i mitt hus men nu är de på väg bort successivt. Eftersom vi också har tunn bottenplatta så har vi bestämt oss för att lägga in ett undertrycksventilerat golv, men har ni det helt torrt så verkar det ju inte vara några problem för er. Tänk på att ni inte
10 svar · 1,6k läst
F
Fredrik Å: EPS cementen kommer att ramla i bitar.Den är väldigt porös.Tänk dig en mosad frigolitskiva nedblandad i cement. EPS ska alltid ha ett ytskikt på sig tex flytspackel om det är på golv.Om det går att putsa på EPS cement vet jag inte. Fredrik
6 svar · 3,4k läst
F
Fredrik Å: Hej Det ska inte vara grus närmast Pordrän skivorna. Fredrik
3 svar · 5,4k läst
J
Jugend: Flera av varandra oberoende personer säger att grunden inte är rak och att jag löper väsentlig risk för sättning eller förstörelse av min grund om jag gräver för nära. De rekommenderar dränering som en "vallgrav" istället från 2,5 meter från huset. Källaren är 100 kvm utan något bärande kan man väl säga ungefär så det är öppen planlösning. Tycker inte fuktigheten är
4 svar · 1,3k läst
D
DrBosa: "Byggnadsarea, BYA: Med byggnadsarea avses den area som en byggnad upptar på marken. Byggnadsarean kan beskrivas som en horisontalprojektion av byggnadens fasadliv omedelbart ovan sockeln eller andra överbyggnader som påverkar användbarheten av underliggande mark. Det gäller även om sockel ligger utanför fasadlivet. Mindre utstickande fasaddelar som listverk eller portomfattningar räknas
6 svar · 9,7k läst
Locke
Locke: [citat] Det har jag beskrivit bland annat här: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/193443-hjalp-dranering.html Jag brukar gå strikt efter Fukthandboken. Det är ett standardverk i dessa sammanhang. Används som kurslitteratur i många kurser på högskolenivå. Vi använde den en hel del då jag läste till diplomerad fuktsakkunnig också även om det mesta materialet kom i form av
9 svar · 5,0k läst
·
M
Mats: En av anledningarna till att pålarna bör slås ned djupare är ju att plattan sprider vikten på hela ytan. Pålarna koncentrerar på några få punkter så bärigheten i dessa punkter måste vara mycket högre
6 svar · 2,2k läst
ricebridge
ricebridge: Bra fråga, Fred. Men gäller det inte bara om man ska köra bil på plattorna elelr utsätta dem för liknande misshandel?
8 svar · 6,0k läst
fgo
fgo: Så kan det absolut vara. För jag märkte för någon dag sedan att det var lite fuktigt på vissa ställen i golvet. Är nog bara att gilla läget, kommer ändå inte att bygga bostadsyta där nere i källaren. Kommer nog bara ytskiktsrenovera tvättstugan där nere. Det som talar för att en dränering är gjord är att det sitter två "spolbrunnar" för dräneringen utefter två av sidorna
24 svar · 11,8k läst
·
B
b8q: Ja, 2 cm är mer än den godkända toleransen för hur en golvbrunn ska sitta, så det är nog bara att bila bort runt den och göra om.
1 svar · 1,7k läst
screamin-daemon
screamin-daemon: Håller på att konvertera en carport på plintar till ett kallgarage. Jag har satt dit panelen men då det samlas grymt mycket snö och skit vid väggen vill jag gärna kapa panelen typ 15-20cm från marken, dessutom matcher det resten av huset. Givetvis vill jag inte ha denna glipan och tänkte täcka igen det med Steni Terra sockelskiva. Dock är utseendet inte så jätteviktigt (inte min
0 svar · 3,0k läst
T
ToRy: Gott att det löste sig till slut!
53 svar · 8,4k läst
J
johangronvall: Hej alla! Vi har ett 50-tals hus med källare som ligger ganska högt. Till huset är det tillbyggt en veranda på ~12 m2 som vi vill bygga ut till ett 23-24 m2 inglasat uterum (förlängd vår/höst i Skåne) med skjutdörrar runtom. Verandan står idag på en uppmurad stödmur som är fylld med något okänt men det är sand överst mot träbjälklaget. Denna "betongklump" ansluter till grunden
0 svar · 1,7k läst
L
Lenkan1: Jag gav 3000:- för filmning och spolning av mina avloppsrör. Sen blev det asdyrt när man såg vad felet var för alla stopp som blev i avloppet. Bara bila upp och byta stammen.
6 svar · 2,9k läst
·
E
eviljava: Putsa är inte så svårt. Du får in snitsen efter ett litet tag. Googla lite på nätet så kommer du att hitta många bra instruktioner. I en källare från 60-talet gissar jag att "Putsbruk C" är det bästa om du skall laga hål och andra skador.
1 svar · 3,2k läst
hajof70
hajof70: @prototypen, tack! !!! @taxen, jodå, den installationen har jag sett med avund på :). Snyggt jobbat. Utmaningen för min del är att jag ska ställa mitt förråd på klart lerig jord och då skulle det kännas lite chansartat med den lösningen. Men, kanske jag överdriver det....
6 svar · 2,2k läst
F
Fredrik Å: Kolla isola.se Fredrik
2 svar · 1,8k läst
J
Johan FK: Det var optidrain på Hornbach, överlag hade de ingen koll på skivorna vare sig styvhey och lämplighet så jag hoppade över att handla där. Blev CPI som nämnts i en annan tråd för 115 kr /kvm ex moms, då ingick även gratis hemkörning.
29 svar · 50,2k läst
V
Voh: Hej! Jag är i planeringsstadiet av ett timmerhusbygge. Tanken är att låta bygga ett nytt timmerhus vars byggarea ligger strax över 100 m2. Tomt har jag ej funnit än och därmed är markens egenskaper en variabel, frågan jag ställer er mer kunskapsrika är... Finns det någon typ av grund som lämpar sig mer eller mindre för just timmerhus? Jag gjorde mina amatörstudier gällande
0 svar · 2,0k läst
A
alex86: Även om det är tätt alltså!
11 svar · 4,2k läst
·
T
TobbeGardner: Hej, vet inte om detta är rätt forum men lägger det här... Vi fick en yttertrappa byggt för ca 5 år sedan som bara har strulat för oss... Byggfirman har varit här och gjort om arbetet (putsat, fräst, putsat, etc) 4 eller 5 gånger (har tappat räkningen). Till putsning har Ardex (osäker på stavning) använts. Nu har vi kommit överens med firman, de ska ta bort hela eländet och ge oss
0 svar · 11,6k läst
·
F
Fredrik Å: Kolla längst ner sidan 7 i monteringsanvisnigen för källarvägg. http://www.isodran.se/index.php/ladda-ner
6 svar · 2,2k läst
J
jonaslatt: Jo det går säkert. Men då kommer det bli 'blanka' fläckar på varje ställe jag lagar. Vill gärna ha allt lika dant. Kanske laga hål/sprickor sen köpa struktur puts och lägga tunt lager över?
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.