Efter att ha bilat fram vår gamla ingjutna syll vid verandan upptäckte vi fuktigt trä och skadeinsekter. Allt dåligt trä är nu borttaget och insektsangreppet kontrollerat av saneringsfirma. Det bedömdes inte vara nån fara alls. Han sa dock att vi skulle impregnera syllen med impregneringsolja eller impregnerande träolja eller liknande. En kollega föreslog Cuprinol.

Det rör sig om ca 3 meter syll som kommer att "gömmas" bakom fundamentet till verandan, under ytterdörren. Den blir ingjuten, men med platonmatta mellan syll och betong för att undvika fuktigt trä i
framtiden.

Vad ska vi ha? Spelar det nån roll?

IMG_0950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild för att förklara hur det ser ut nu. Ska alltså gjutas upp till strax under dörrens nivå. Platonremsor mellan syll (korrekt term för den där stocken?) och betong. Därefter monteras en plåt som går upp under panelen och ut över betongen. Alltihop är sedan under tak eftersom verandan kommer ovanpå.

Ingen? Kan det funka med vanlig halvolja (balsamterpentin+linolja)?

Någon bitumenbaserad tjära kanske? Trätjära är ju också ett alternativ som använts i många hundra år i det syftet.

Redigerat:
Fast jag förstod det på saneringskillen som att det skulle vara impregnerande olja. Syllen kommer ju inte att utsättas för väta efter ingjutningen, det skulle bara vara för att göra den beständigare mot eventuell fukt samt för att undvika att insekter får för sig att bosätta sig där igen. Tjäran lägger sig väl mest utanpå? Mot betongen kommer som sagt en platon eller eventuellt syllpapp (asfalt) att läggas.

Efter att ni med mycket besvär har rensat bort eländet med den ingjutna syllen är det väl synd att bygga upp samma tokiga konstruktion igen!! (Två utropstecken, för jag tycker det verkar galet.)

Varför inte låta betongen vara bortbilad, syllen vara uppe i det fria, och bygga verandan på en vettig, enkel regelkonstruktion, som man alltid gör numera.

Luften får fritt tillträde, inget är inlåst utan kan torka ut och hålla sig friskt.

Så skulle jag göra.

Du menar att man gjuter fundamentet och trappan ca 30 cm lägre än vad det var innan och gör sista biten i trä? Tror det kommer att se konstigt ut. Då blir ju även sista trappsteget i trä. Bifogar en bild så att du kan se hur hela konstruktionen ser (såg) ut. Skillnaden blir att verandan blir inglasad med gamla fönsterbågar.
IMG_3847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syllen blir ju inte ingjuten som förut. Den kommer inte att ha kontakt med betongen och inåt huset är det ju "öppet" för eventuell fukt att torka. Dessutom kommer inte betongen att vara blöt längre eftersom den dels inte kommer att vara sprucken och dels överbyggd med tak och inglasning. Fuktbelastningen borde väl då vara minimal?

Som referens kan jag nämna att originalpanelen och locklisterna har varit ingjutna i den övre delen av fundamentet i 75 år utan att ta minsta skada trots att det varit öppet för väder och vind från sidorna. Då borde väl ett nytt fundament i tät betong, med helt inbyggd konstruktion och dessutom med platonmatta som ger luft mellan syll och fundament vara rätt riskfritt?

Ta bort syllen och lägg in en ny, ni kommer aldrig att bli av med problemet annars, ni bara får besvär år efter år, tyvärr

Det tror jag inte. Jag har idag med stämjärn tagit bort allt angripet trä och det rörde sig bara om nån centimeter in. Alla gångar från hästmyror är helt borttagna och fanns bara i de yttersta centimetrarna. Kärnan är stenhård. Finns väl ingen anledning till nya angrepp om problemet med fuktigt trä tas bort i och med lagningen? Det trodde inte heller killen från saneringsfirman som var här och besiktigade.

Back in the days när de gjöt in den sas förmodligen samma sak. "det här kommer aldrig nånsin bli fuktpåverkat! Sanna minna ord!"

Just saying :)

Men, för fasen besinna er, det är 8 decennier sedan den byggdes! Inget är utruttnat, bara lite angripet. Kör på BiFuel, det kommer att hålla under din och dina barns livstid, vare sig du olja, tjärar eller låter bli :)

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Du har ju bestämt dig redan hur du skall göra, BiFuel, så det är väl bara att köra på.

Du har fått lite synpunkter, men det är ditt hus, som du känner bäst, och alltså ditt beslut.

Men jag måste säga, att när du skrev om den ingjutna syllen insåg jag inte att det var en meter över mark och helt under tak.
Det "glömde" du att tala om.

KOW, du vet väl hur det är... när man är mitt inne i nåt man funderar mycket på så glömmer man bort att inte alla andra också funderar på samma sak och vet det man själv vet ;)

Kurtivan, det är lite så vi känner också. Anledningen till att det var angripet var ju dessutom att verandan var helt rutten och fundamentet var sprucket. När det regnade sipprade vatten rakt ner i betongen och så hade det säkert varit i 20 år för man kunde se att de försökt bättra med färg och nåt bruk.

Min fråga gällde vad jag ska stryka syllstocken med. Vanlig impregneringsolja eller annat. T.ex om vissa såna produkter är mindre lämpliga för inbyggnad.

Det inre av syllstocken är har en rödaktig ton och är stenhårt. Riktigt fint trä så att byta den känns som en onödig åtgärd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.