Grund & Markarbeten
swejocke: Hrm, jag gissar oxå att det är någon form av mögel men hade hoppats att den är ofarlig - som en ost eller så :) Tror jag ska ta en livlina och ringa en bekant som har Anticimex som bidragsgivare (eller arbetsgivare kanske man säger) och be honom komma för utlåtande. Jag är glad för all input och hoppas att din väg, pelpet, är funkis, dvs tvätta med mögeltvätt och hoppas att slippa
Claesk: Betalade 3000 kr för att fälla 15 träd. Bara fälla. Allt annat gjorde jag själv. Inga hus i vägen.
Enk Projektet: Jag tog bort en bit isolering under där pelaren skulle stå...dubbelarmerade och satte fast lyften med dom medföljande expanderbultarna......
Anders&Ylva: Ja, jag är tveksam till att man kan jämföra en öppen krypgrund med Leca kontra en stängd konstruktion med isolering samt ångspärr över. Att den blir fuktig är en sak, det blir ju allt längst ned oavsett dränering eller ej, men både Leca och singel klarar ju av fukten där. Jag tror dock fortfarande att singel är bättre än Leca men det innebär ett helsikes mycket mer jobb för min
nypon: 100 000 kr för 35 m L-stöd är ett helt rimligt pris. Det är ungefär en veckas jobb lite beroende på hur omfattande rivningen och återfyllningen är. Fördelen med L-stöd är ju att allt är helt klart från fabrik. Ingen puts som släpper, en ordentlig klack som håller det stabilt i många år. Tyvärr det inte så lätt att montera dessa om man inte gjort det ett par gånger och risken
nypon: Hej Ursäkta om frågorna kanske inte blir besvarade i exakt rätt följd! Spikma asfaltkanter, jag antar att du menar kantstöd/kantsten här. Om du spikar dessa på den gamla asfalten ska tänka på 2 saker. Du tappar ca 4 cm höjd på stenen, vilket gör att den helt kan ändra utseende, kan ibland kompenseras med att du köper en sten som är högre, dock dyrare, finns i 8,10,12,16 cm höjd.
nypon: Hej, det heter geoduk eller geotextil och används som du skriver som en avskiljare mellan olika material. Det finns också olika klasser på textilerna och dessa bestämmer helt enkelt vilken fraktioner av sten som de är godkända för, ju bättre klass desto större(och vassare) sten klarar textilen av. Det är iaf mig veterligen standard att man använder duk idag, då kostnaden är så pass
EndZone: Om jag vore dig, men märk väl att mitt tyckande saknar vetenskaplig grund, skulle jag riva väggarna, putsa lecan och måla med silikatfärg. Därefter skulle jag köpa en trådlös digital tempmätare med hygrometer och flera externa givare. Placera en av givarna i källaren. Notera RF på vintern när golvvärmen är på och jämför dessa värden mot de du får på sommaren. Använd gärna
EndZone: Mögel-Fri kanske? Har ingen egen erfarenhet dock: http://www.lfs-web.se/bruksanvisning_mogelfri.htm
Dodger: Tänkte ställa ett spabad på stenplattor och undrar lite vilket underarbete som krävs? Gräsmattan består av rätt mycket sten.
Turebert: Rummet, eller rummen som jag ska göra i ordning ligger intill varandra med öppet dörrhål o är storleksmässigt ca 33m2 där ena delen blir tvättstuga o andra hobbyrum så för mig är det viktigt att det blir mer än komfortvärme på golven. Blir prisskillnaden för stor mellan isodrän/pordrän och frigolit blir det nog det billigaste alternativet. Själva grävningen kostar ju inget o
jostmart: Jag fyller nog med singel runt stenarna då. Det suger inte vatten, är ganska hårt och går att få att rinna iväg hyffsat.
hantverkare1: [citat] Låt det vara som det är om det inte är jättemycket organiskt material under plasten. Att det är vattendroppar på undersidan av plasten är bara bra. Då vet man att den gör nytta. Skulle du ha vatten på ovansidan däremot är det inget bra.
durdens: Själva materialet är inte dyrt, det är jobbet, och mycket jobb är det. Oerhört tidskrävande att bygga en sprängstenmur. Skulle gissa på runt 2500-3000 kr /kvm.
EndZone: Nej, man ska inte stirra sig blind på en sak, men genom att ta en sak i taget kan man sakta men säkert utesluta punkt efter punkt. Det kan ta tid, men det är det nog värt. Börja exempelvis med syllarna och kolla dem, eller t ex källaren. Men hoppa inte i panik från punkt till punkt. Ta det lugnt och stegvis.
shogo99: Blir lite ändringar, djupet i "grunden" är ca 350mm, jag kommer att lägga i två lager med 100mm tjock cellplast och ett 70mm lager (totalt 270mm cellplast)och sen armeringsnät på distanser och gjuta en 70-80mm tjock platta. Skall man lägga i ett lager med tät plast mellan de första två lagrena med cellplast för att bromsa att markfukt tränger upp eller är det onödigt? Blev lite
EndZone: Jag är ingen expert på just krypgrunder, men att byta stenmjölet närmast väggen mot exempelvis som i mitt fall 40 cm djupt lager av makadam/singel hjälper förmodligen rejält. Tror inte ens att du behöver isolera eller sätta platon, men jag skulle nog bara satt platon i så fall, såvida du inte ser ett problem med oisolerad krypgrund förstås. En sak att beakta är att en del varnar
EndZone: Varför lägger du upp en exakt likadan tråd igen? Be moderatorn flytta den gamla om den hamnat fel. http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/222777-vad-ar-detta-typ-av-grund.html#post1845847
Fredrik Å: Plasten ligger där för att hindra markfukten från att förångas upp i krypgrunden. Marken har i princip alltid 100% relativ fuktighet. Jag tycker du ska släppa det här helt. Det dina bilder visar är fullt normalt och huset är relativt nytt. Fredrik
anders07: För oss landade Nivell+spån på runt 150mm och sen 16mm LK EPS och så ca. 20mm för fix+sten på det. Vårt uppreglade golv inkl. parkett var drygt 160mm så vi byggde upp med ca. 25 mm högre än det var tidigare. En sak man ska komma ihåg är ju att man slipper flytspackla med Nivell så det är ju en "sparad" kostnad. Vår platta lutade ca. 30 mm som värst mellan rummen men det kan Nivell
Magnus Ladulås: Gjöt just in en sådan där i plattan under värmepumpen. Pallade upp den under till rätt höjd med betongsten och dörrkilar i plast. Därefter täck toppen med plast och tejp så att inte betongen rinner ned i (man behöver ju överfylla lite för att ha att jobba med fallet). Därefter några träbitar på tvärs ovanpå och och ett par cementsäckar som vikt ovanpå dessa. När betongen är
jostmart: Trist att den här tråden inte fick några svar. Hur gick det för dig Markus?
noone70: [citat] Då skulle jag köra på att såga ;) Sprängkilar kan dock vara bra att ha till hands om du stöter på stora stenar som är i vägen
Fotografen: [citat] Hur Då? Vill påstå att enda sättet är att riva upp skiten och göra om!?
Fredrik Å: Man säljer aldrig ett hus utan man säljer illusionen om det lyckliga villalivet. Frågar du mig så är fårskocken ute på hal is när man tittar på vita tapeter osv. Pelpet har rätt.Vi gjorde precis så och fick allt utom dräneringen klart redan vid köpet. Den fårskallen som tycker att spa i källaren och vita tapeter är viktigare får säkert lära sig den hårda vägen när fukten
Mogg: Har man byggt upp huset utan isolering i bottenplattan skall man inte sätta igång att lägga trä på golvet, montera golvvärme, bygga upp reglar direkt på bottenplattan, osv osv.. Det kommer att skapa en fuktvandring uppåt!! Och som tumregler väl att man inte skall isolera och bygga träväggar i källare under mark.. :(
Fredrik Å: Det är inget att oroa sig över. Sockeln tål regn Fredrik
largab: Jmf med en betongplatta som gjuts på EPS. Den torkar enkelsidigt inåt tills den är genomtorr. Varför skulle en vägg som troligtvis tom är ngt varmare inte torka inåt ? Det är bara en försäljningsgimmick att "fukt transporteras innifrån ut genom väggen och gör källaren torrare". I princip all fukt transporteras bort genom ventilation.