S
Supermalin: Ja, Fredrik det är ju det där man är orolig för! Att man gör en kostsam renovering som alla tycker är bra nu och så står man med långnäsa om 20 år... Samtidigt förstår jag inte hur det ska kunna ställa till med så mycket problem om man inte stänger inne fukten och har genomsläppliga material? Vet någon hur länge man har isolerat gamla iosolerade plattor på mark på det här
5 svar · 1,8k läst
T
MaxPax: Ja det funkar att hänga upp i najtråd, det gjorde vi när vi gjöt sulan till vår jordkällare förra året. No problems.
12 svar · 4,5k läst
·
N
MaxPax: [citat] [citat] Eh... ska du gjuta eller mura?
4 svar · 5,5k läst
I
Ing: För en s k liten grävmaskin är det i detta fallet nästan exakt samma kostnad för maskintid och mantid. Tror grävaren är på 6 eller 8 ton, men det finns mycket större. Och det finns mindre också. Samma för lastbilen, ungefär 50/50 mellan förare och maskin. Men proportionerna kan ju ha ändrats lite på senare år, rotavdraget påverkar väl verkligheten... dvs hur firmorna allmänt
6 svar · 6,3k läst
J
jaek: Ingen som vet hur man gör?
1 svar · 1,3k läst
G
Ghost79: Ok, lite sidtravande från ämnet men bra information ändå. Tack! / Henke, rookie
16 svar · 3,9k läst
C
Crebel: [citat] Den fungerar synnerligen dåligt, därav så används den helst inte :-). Min sambo körde fast i våras och sprejade ner hela husfasaden (det var jordstänk ända upp till över fönsterna på övervåningen) när han försökte få ut bilen. Dock är det inte speciellt långt ner till berget, så med ett par varv paddning som markmaterialfirman rekommenderade så hoppas jag att det ska
7 svar · 4,4k läst
H
HCX: Hejsan Genomförde en dränering/tilläggsisolering -06 och med tiden har fyllnadsmassan sjunkit vilket är normalt. På den ena sektionen som bara har drängeringsrör har fyllnadsmassan dragit med sig fiberduken så att isodränskivorna/täcklisterna släppt från väggen ca 3 cm. På den andra sektionen som även har avlopp/vatten ovanför dräneringen, har det sjunkit så att en springa på
0 svar · 1,0k läst
E
Entreprenör 1: Hej Peter Det är inkl material och jobb, med ställning tillkommer ca 15% och moms tillkommer med 25%
9 svar · 20,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: En Heineken-tunna skulle man ha!
3 svar · 10,0k läst
·
prototypen
prototypen: Se till att den nya är en aning högre så slår inte eventuell skopa på traktorn i kanten på den gamla delen. Protte
9 svar · 6,9k läst
B
b8q: [citat] Det är inte så konstigt, väggen står säkert direkt på icke-kapillärbrytande material och suger upp fukt underifrån genom sulan. Dränering hjälper inte mot allt...
9 svar · 15,9k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Helt otroligt....
31 svar · 24,4k läst
·
D09
D09: Har upptäckt en spricka i muren. Bakgrunden är nog en lite klantig sväng som resulterat i en för hög belastning Hur säkrar man upp denna? Varit inne lite på att göra en ytterligare mur utanför denna för att fånga upp ev tryck utåt, samt få bort allt för höga höjder. [bild] [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
N
NightRider: Instämmer med föregående - köp eller hyr en borrhammare! En kompis har en Biltema som faktiskt hållit för ganska många hål nu och inte kostar en förmögenhet. Skulle du inte komma längre in med borrhammaren så har du nog stött på armering, och då skulle jag ta upp ett nytt hål bredvid. När jag "praoade" på en elfirma för 15 år sedan så skulle vi borra ett hål genom en
5 svar · 8,5k läst
R
Roundup: Det går säkert lika bra, bara mycket dyrare per kilo, men det spelar ju ingen roll när man bara ska ha litegrann.
4 svar · 3,7k läst
·
K
Kurtivan: Är det springor som bara är en cm så kan du väl lägga en masonit ovanpå bräderna och sedan en vindpapp innan du fyller på och packar kutterspån allteftersom du skruvar/spikar nya golvbräder.
1 svar · 2,1k läst
T
Tobias Andreasson: Jag är i farten med att dränera om huset. Var inget fel på den, men nyss köpt huset som byggdes 74 och ska bygga altaner runt om samt renovera så att det bli boende i källaren. blir Platon på väggarna samt frigolit utanpå det. Har slipat bort det gamla lagret på tjära på väggarna förutom längst ner där klistermembranet ska sitta. har tänkt på det förut och såg sedan att
0 svar · 1,2k läst
D
Durus: Hej! Ska börja med bygge i Länna/Huddinge. Behöver förstås göra geoundersökning innan. Tipsa gärna om personer/företag som utför detta för rimligt pris i Stor Stockholm. Tack i förhand! /Dennis
0 svar · 843 läst
B
b8q: Jag tror du kan sova lugnt, av de tidigare bilderna att döma verkar du ha en rejält bred sula, så den står nog stabilt ändå.
14 svar · 2,6k läst
·
S
Anonymiserad 48587: [citat] Man behöver nå upp över lemmarna på flaket också ifall man inte kör med lastväxlarflak så det får inte vara för liten maskin beroende på hur det ser ut där man ska lasta. Den som gräver hinner också få ihop en del massor medan lastbilen är iväg och tippar och då kan det vara bra att kunna lasta lite snabbare. Det var också den hjullastaren jag hittade till uthyrning i
18 svar · 16,7k läst
C
camaro1969: oj, och här i sundsvall har vi ca 10 grader... men det är nog lugnt=) om det är kallt 3 timmar på natten borde det inte hinna påverka plattan så mkt skulle ja tro
18 svar · 5,7k läst
·
R
Rosersbergsbyggarn: Hej, vi tänker v 41 gräva ur för pool i Rosersberg och undrar om det är någon som behöver jord? Det kommer att bli ca 54 m3. Erbjuds gratis mot bortforsling. Kontakta toni.cedermark@gmail.com
0 svar · 995 läst
N
Ned-Flanders: fungerar det bra att lägga cellplast under eps betongen?
1 svar · 1,4k läst
B
Beetleboy: Jepp, då är jag egentligen tillbaka på min originalkonstruktion förutom då att man kanske kan fylla upp med makadam inuti.
10 svar · 15,6k läst
smiler
smiler: Jo förstår inte varför ja tvekar igentligen. Blås på bah :)
2 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ser bra ut. Formen verkar välbyggd. Att armeingsbyglarna är på snedden, är det för att dom var för breda för voten din? Du har isolerat under plattan, men inte på sidan, varför då?
8 svar · 7,2k läst
·
T
too: Har läst på lite mer om EW-grund, vilket jag antar att jag har. Är det någon skillnad på hur man bör gå tillväga i isoleringsarbetet om grunden är gjuten i vattentät betong eller inte? /too
1 svar · 3,9k läst
P
PL1975: Pratade precis med en byggmästare i 65 årsåldern. Han menade att nederkanten av betongklacken med största sannolikhet är försedd med armeringsdubb, så det borde vara möjligt att dränera och isolera ändå. Jord- och stenmassorna som grunden fyllts med hade ändå inte varit tillräckligt för att ensamt hålla uppe tegelväggen. Några tankar kring detta? /PL
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.