3 590 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
plast eller inte plast i krypgrund
Jag har byggt ut huset 50 m2 i sommar. Grunden är en krypgrund ca 70 cm hög.
Jag la en plast mot marken.
Nu har jag kollat in i krypgrunden (genom ett källarfönster)
och ser att det är väldigt mycket vattendroppar på undersida plast,
och städningen innan jag la plasten på marken var inte optimal (krattade ihop det mesta),men det kan finnas lite organiskt material kvar .
När jag tittar under plasten ser det ut som det blir mögel på träbitar under plasten,
Jag har även en tilluft ventil från krypgrund till källare (krypgrunden är annars väll ventilerad o bra isolerad ca 11 grader) utbyggnaden har golvvärme.
Skall man ha kvar plasten och det blir en massa mögel där eller skall man ta bort plasten och vädra ur.
Jag la en plast mot marken.
Nu har jag kollat in i krypgrunden (genom ett källarfönster)
och ser att det är väldigt mycket vattendroppar på undersida plast,
och städningen innan jag la plasten på marken var inte optimal (krattade ihop det mesta),men det kan finnas lite organiskt material kvar .
När jag tittar under plasten ser det ut som det blir mögel på träbitar under plasten,
Jag har även en tilluft ventil från krypgrund till källare (krypgrunden är annars väll ventilerad o bra isolerad ca 11 grader) utbyggnaden har golvvärme.
Skall man ha kvar plasten och det blir en massa mögel där eller skall man ta bort plasten och vädra ur.
Under plasten gör inget någon skada. Var glad att du la plast. Annars hade vattendropparna du ser diffunderat in i huset ...
Men jag hade städat rent innan jag lagt på plast. För att minska risken för skadad plast. Men om den är hel så händer inget ....
Men jag hade städat rent innan jag lagt på plast. För att minska risken för skadad plast. Men om den är hel så händer inget ....
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Plasten skall vara kvar. Tejpa skarvarna och hål med åldersbeständig tejp.
Då är allt väl!
Då är allt väl!
Allt organiskt ska bort, både under och över plasten.
Sen kan man antingen lägga stort överlapp (minst 50cm tror jag) eller tejpa skarvarna elelr om man vill ha lite hängslor både och.
Dropparna under visar bara att plasten uppfyller sitt syfte
Sen kan man antingen lägga stort överlapp (minst 50cm tror jag) eller tejpa skarvarna elelr om man vill ha lite hängslor både och.
Dropparna under visar bara att plasten uppfyller sitt syfte
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Låt det vara som det är om det inte är jättemycket organiskt material under plasten.mmotor skrev:
Att det är vattendroppar på undersidan av plasten är bara bra. Då vet man att den gör nytta.
Skulle du ha vatten på ovansidan däremot är det inget bra.
Klicka här för att svara