tullemannen
tullemannen: Tänkte förbereda takavvattning för framtida uterum på husets baksida. Lika bra att lägga ner rören nu, innan matjorden kommer på. Min fundering är hur jag ska gå på befintliga rör. Tanken är att stupröret ska komma ner vid altanens främre hörn. Sedan tänkte jag lägga ner rör bort mot husknuten. Rören som redan finns går från husets baksida och framåt. Kan man gå på dom,
0 svar · 1,1k läst
·
T
SBH: tycker att du river allt. fem år ger mycket vatten till grunden
1 svar · 952 läst
·
O
orparn: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=222247 Själv är jag inne på att göra som i denna tråden. Finns en hel del större stenar kvarlämnade i min torpargrund och en del sandmaterial som behöver tas bort vilket troligen blir med hjälp av en sugbil (allsug).
2 svar · 4,7k läst
J
Hej
joacno08: Tackar!
2 svar · 1,1k läst
J
Hej
2 svar · 1,1k läst
J
Jossan81: [citat] OK vad bra!! Tack!
12 svar · 2,3k läst
·
N
no_brakes: Vad bra! Jag trodde att det skulle liga ytterligare lägre.
3 svar · 2,9k läst
·
T
tlundberg: Betongbilen kommer på måndag, så nu gäller det att få klart gjutformen! Slänger upp ett par bilder på hur det ser ut just nu. Än så länge förstår jag att gjutformen inte kommer hålla, men hur mycket måste jag stadga upp den för att den inte ska ge med sig när mina sex kubikmeter betong hälls i? [bild] Jag har efter ovanstående bild togs satt lite hålband i underkant av formen
0 svar · 3,0k läst
·
R
Ripper500: För min egna del räckte det med plast och avfuktare. MEN, det ser ju helt svart ut på dina bilder. Ser ut som att det är svartmögel hela blindbotten.
4 svar · 4,0k läst
·
M
Macarus: Läs gärna en del byggnadsvårdslitteratur och på byggnadsvårdsforumet om detta. Att gjuta igen gamla torpargrunder har blivit en standardlösning som många slentrianmässigt förespråkar. Tycker man ska tänka sig för väldigt noga innan. Det finns alltid stora risker med nya moderna lösningar i gamla konstruktioner. Det finns gott om exempel då det blivit väldigt tokigt. Att gjuta
3 svar · 3,0k läst
H
hbenke: Kan du så kan du lägga 1-2 cm cellplast mot den gamla plattan. Får bättre isolering än inget iaf. Eller så kan du gjuta med EPS cement runt väggarna. Men då får du flytspackla över det.
1 svar · 2,5k läst
·
S
Supermalin: Ok, tack!
6 svar · 2,6k läst
S
Supermalin: Hakaner, Ja, som isolerande och dränerande skickt och sen gjuta en ny armerad betongplatta med golvvärme ovanpå det... På så sätt stänger vi inte in ev fukt i de bärande väggarna så som vi riskerar att göra om vi isolerar med ångspärr och cellplast. Det står om detta på Isodräns sida och en enrepenör vi haft kontakt med gör på det sättet tydligen... Får kolla upp det här med
3 svar · 2,2k läst
S
Supermalin: Hej! KLMV, Det låter som att våra hus är väldigt lika. Vi har också köket på övervåningen men där får det stanna för vår del. Vi kommer ev. att få 10 cm extra takhöjd eller så lägger vi de 10 cm på isolering, har inte bestämt oss riktigt. Vi har också vant oss vid 225 och känner att det är ok om det så förblir... Ja, det blir spännande! Just nu lutar vi mest åt att bila
7 svar · 2,9k läst
W
Ws1: Svårt att ge några exakta råd på den infon jag har men ett råd kan jag ge dej, köp aldrig och då menar jag verkligen aldrig huset utan att ha haft en grundlig besiktning av krypgrunden, och använd gärna en duktig fukttekniker istället för en bm från Antisimex.
4 svar · 3,2k läst
·
S
stoif: Träullit, Nike-platta är några namn. Träfiber doppade i cement är det. Jag har tagit bort det hemma hos mig, men det är nog en smaksak. Cementen gör nog så att mögel inte trivs, men träfibrerna hade hos mig brutits ned mot golvet (av fukt) så det bara var mjöl kvar. Personligen så avskyr jag dessa; isolerar inte bra, gör montering på vägg svår.
1 svar · 6,6k läst
·
V
vik_tor: Hej! Jag skall gjuta en ny platta 36m2 i en del av min maskinhall i som är 24 cm lägre än övriga delen av maskinhallen. Väggarna är putsade lecablock. Här skall jag in med lite tunga maskiner som fräs, svarv etc som kommer stå längst med den nya plattans hörn. Jag tänkte lägga 15cm cellplast ovanpå den befintliga plattan (som är en ordentligt armerad platta som ligger oisolerad på
0 svar · 2,5k läst
Lostmoose
Lostmoose: Jahapp! Då var det gjutet och klart. Jag skippade plasten till slut, jag resonerade som så att plattan skulle ha möjlighet att torka ut även nedåt om den skulle bli blöt. Om det var rätt eller fel vet jag ju inte, men jag vet att jag inte kommer att bryta upp det och göra om även om det var fel. Vi passade även på att gjuta en liten klack på ca 7cm för hydropressen och
2 svar · 2,1k läst
sir_erken
sir_erken: Ja skulle satsa på stål, men det är HELT baserat på känsla så det tillför knappast tråden något... Trä på ordentlig syllpapp kanske är lika säkert...
3 svar · 7,3k läst
MathiasS
MathiasS: Jag skulle använda grovbetong och dessutom gjuta minst 8cm.
2 svar · 1,9k läst
S
Supermalin: Precis, det är gjutna väggar. Och huset är byggt 46 så det står redan på sin plats och vid en ev. renovering av plattan kommer vi inte ha möjlighet att ha plast elller isolering under bärande väggar och ytterväggar, det är därför jag tänker att fukten kan stiga i dessa eftersom de fortfarande står tdirekt mot marken oavsett vad vi gör med plattan. Så fukt underifrån kommer vi
8 svar · 4,8k läst
·
T
tong: Dom vinklade strecken är makadam, även under sulan är det makadam, grundmuren består av fyra rader och sen har man två rader smalare block, isolering mot de smala blocken och nedan om 300mm. orsaken till den höga muren är att marken är betydligt lägre på andra sidan, ca 1,5 m
11 svar · 2,0k läst
·
T
thomasx: Ja, hårdbetong är ett särskilt material som man lägger på en nygjuten men inte härdad betongplatta för att skapa en "färdig" golvyta på betongplattan. Se t.ex. Modern Betong och deras hemsida så hittar du mycket info om hårdbetong.
1 svar · 2,2k läst
S
Supermalin: Ja, lika bra som en modern platta kan det ju inte bli, men bra nog kanske? Vi har en undervåning i markplan, byggd som en källare med betongplatta och betongväggar, ingen källarlukt... Om man bilar ur så man kan lägga 20 cm isodrän (då kan ju de bärande elementen andas ut genom isodränet?) och gjuter en ny platta med golvvärme på det... Borde väll fungera? Alternativet är att bara
2 svar · 2,1k läst
prototypen
prototypen: Jag gör som så att då det blir is slår ja på ström och efter några timmar så går isen att skyffla bort, då stänger ja av. Umeå har ju bättre vintrar så vi får sällan is utan det är snö och den är inte lika halkig som is. Ska man tina och torka då tar det tid och kostar. Protte
4 svar · 5,1k läst
F
Fredrik Å: Padda 8-16 är väl ingen vits. Det blir väl inte hårt ändå med tanke på att det saknar 0 i sig. Tunnan har nog lite isolering men cellplast är billigt. Lika bra att lägga dit 10 cm eller så. Fredrik
6 svar · 4,9k läst
T
tlundberg: [citat] Ja, det hade varit ett alternativ om det inte var så att jag redan slängt ner massa armering i formen... Blir för pilligt att trä runt plast nu. [citat] Jag skrev fel. Det är 2"8 och ingenting annat. Kör på det för att det är enklast. Får direkt rätt höjd på formen då (20 cm) och man behöver inte stadga så tätt eftersom det är rätt kraftigt i sig självt. Ytan spelar
8 svar · 13,8k läst
M
Maru79: Hej! Har nyligen köpt ett 70 tals enplans hus med platta på mark och ett tillbyggt rum på 25kvm där man gjort en krypgrund. I krypgrunden på 25kvm har det uppstått stora fuktproblem vilket inte är konstigt. Krypgrunden är dåligt ventilerad och marken består av fuktig sand vilket orsakat fuktskador i bjälklag och fukt/mögeldoft. Funderar nu på att riva upp hela golvet och gräva ut en
0 svar · 2,4k läst
W
wizebo: hej! Vi bor i ett gammal hus från början av 1900 talet, huset står på torpargrund med en väldans massa kattgluggar enligt mig, bara i vardagsrummet finns det 6 st, det är väl onödigt många, eller? Sammanlagt så är det 9 kattgluggar runt huset, och grunden är ca 80 kvm, kan det vara så att man kan stänga igen några av de för alltid? När stänger ni de för vintern? Vi stängde de
0 svar · 1,4k läst
Pilla58
Pilla58: Tack tack, cementblandare är bokad,likaså helgen....:).
10 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.