Jag har mer och mer intresserad mig för vad som händer runtomkring vägarna där jag åker till jobbet; vad man sysslar med och hur man löser diverse problem. Har ofta stannat för att gå ut och titta. Försöker lista ut vilka regler som ligger bakom, och jag försöker ta tillvara det jag ser angående hur man bygger. Men ibland kan man hitta konstiga konstruktionslösningar.. som där de lägger plåttak på nyproducerade villor. Direkt under plåtarna och direkt mot taket hade de inte lagt reglarna lodräta, utan horisontella. Det innebär att om vatten lyckas tränga in, vilket det finns risk för så småningom, så kan detta vatten inte rinna av utan hindras av de längsgående reglarna.

Men, det är inte hus jag hade tänkt att fråga om utan de markdukar man använder när man bygger vägar. Antar att det heter Geotextil och vad är det för klass på dem i så fall!? Behövs det verkligen så gedigna och robusta markdukar, eller är det ett krav att använda sådant vid anläggning av vägar!? Men å andra sidan ger markdukar verkligen ett avgränsande skickat mellan marken/jorden och stenmaterialet som bygger upp vägen!

Ingen som har något klokt svar? Finns sådana dukar att köpa ute i handeln?

Hej, det heter geoduk eller geotextil och används som du skriver som en avskiljare mellan olika material.

Det finns också olika klasser på textilerna och dessa bestämmer helt enkelt vilken fraktioner av sten som de är godkända för, ju bättre klass desto större(och vassare) sten klarar textilen av.
Det är iaf mig veterligen standard att man använder duk idag, då kostnaden är så pass liten jämfört med om du skulle få problem med material som blandar sig med tiden.

Sen kan man alltid diskutera huruvida det är nödvändigt, bygger du på en grusås kanske det kvittar men är du på en lerjord så fattar nog vem som helst att man absolut ska ha det.

Det kan köpas på många ställen, kostar bara ett par kronor/m2.

Hoppas det klarnade något !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.