Vi är på väg att köpa ett fritidshus och har nu haft en inspektör från Anticimex på plats. Fick idag hans utlåtande och hans skriver följande:

"Grundläggningen i den tillbyggda delen är uppbyggd som en oventilerad krypgrund med grundmurar och träbjälklag. Utrymmet är sedan fyllt med lättklinkerfyllning somvärmeisolering. Inget avdunstningsskydd t ex plastfolie finns under lättklinkern."

och

"Bräda med underliggande grundpapp finnspå grundmuren. Murbruk finns mellanbrädan och grundmuren vilket innebär attdenna och bjälklagsändarna liggeroskyddade mot grundmuren och kanpåverkas av dels kapillärfukt och dels fukt iångfas från marken invid grundmurar. Ävenfukt i ångfas från underliggande mark kanpåverka nederkant bjälkar. Fuktkvotenuppmättes till 24 - 26 % i brädan och 17 -19 % i nederkant bjälkar. Risk för mikrobielltillväxt föreligger om den relativafuktigheten (RF) i den omgivande luften äröver 75% vilket i furuvirke motsvarar enfuktkvot (FK) på 17%. Mikrobiell luktkändes från prov av brädan och nederkantbjälke. En fördjupad undersökningrekommenderas för att konstatera orsak tilloch omfattning av uppmätta fuktvärden ochden mikrobiella lukt som upplevdes ikonstruktionen."

Ångfas, kapillärfukt, lättklinker ... inte riktigt mitt språk:). Tacksam om ngn kan förklara på svenska hur allvarligt detta är?

M
"Fukt i ångfas" = ånga
"kapillärfukt" = fukt som "sugs" uppåt i porösa material, ex murbruk
"lättklinker" = lecakulor antar jag

Tycker det är lite skumt med:
Aldrx skrev:
"Bräda med underliggande grundpapp finnspå grundmuren. Murbruk finns mellanbrädan och grundmuren...
Är det papp under brädan eller inte???

Om det luktar mögel, uppmäts höga fuktvärden och rekommenderas fördjupad undersökning skulle jag nog backa om jag inte jättegärna ville ha huset i övrigt och då kan tänka mig att bekosta en ev. dyr åtgärd....

Tack! Säljaren säger att det kommer att åtgärdas innan köp. Kommer att begära ny besiktning på säljarens bekostnad och då med ett rent protokoll om det ska bli köp.

På svenska: Husets grund är en svampodling och det är inte kantareller som odlas.

Bra att ta in ny besiktning vid ev köp, se även till att få ev entreprenörgarantier ställda på fastigheten eller dig vid köp.
Normalt gäller endast garantier mellan avtalsparter.

• Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
Aldrx skrev:
Tack! Säljaren säger att det kommer att åtgärdas innan köp. Kommer att begära ny besiktning på säljarens bekostnad och då med ett rent protokoll om det ska bli köp.

Villa vista skrev:
På svenska: Husets grund är en svampodling och det är inte kantareller som odlas.

Bra att ta in ny besiktning vid ev köp, se även till att få ev entreprenörgarantier ställda på fastigheten eller dig vid köp.
Normalt gäller endast garantier mellan avtalsparter.
Aldrx, det känns spontant som att det är läge att skippa den idén. Leta efter något annat hus ni tycker om.

Aldrx skrev:
Tack! Säljaren säger att det kommer att åtgärdas innan köp.
Hur Då?
Vill påstå att enda sättet är att riva upp skiten och göra om!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.