Vi har bott ett par år nu i vårt radhus och jag börjar fundera på om vi inte borde göra nåt åt en hyfsat stor spricka i sockeln. Nedan en bild:

10410936906_0ffd61e83e.jpg

I besiktningsprotokollet står bara "sättspricka" men jag var ju med när den gjordes och muntligen sa han att "det där var nog inga problem, men jag måste skriva upp det i protokollet", men jag börjar fundera på om det där kan vara en delorsak till att vår ventilerade platta inte fungerar riktigt 100%.

Det fanns nämligen en del lukt i huset, och det slutade med att ytterväggssyllarna byttes (på säljarens bekostnad, det syns på bilden med den tvärsgående brädan ovanför sockeln) som komplettering till att man redan för tio år sen hade lagt in platonmatta och installerat utsugsfläkt. Det här är det äldre systemet med ventilerade socklar, så tanken är att uppvärmd inneluft ska sugas ned i ena kanten, transporteras under golvet och sugas ut via fläkten och ta med sig lukten ut, samtidigt som ny tillväxt hindras. Tyvärr blev det inte RIKTIGT bra och jag har haft experter här flera gånger som föreslagit olika åtgärder - vi har bytt asfaboard och panel (behövdes ändå), försökt öppna upp luftinsläppen i sockeln och senast så tätade vi under en list där det kom in luft som kortslöt systemet. Det sista var för två veckor sen och nu tycker vi att vi märkt att de sista luktresterna är borta. Tyvärr vet vi sen förut att det är väder och årstidsberoende så fråga mig igen om ett år...

Nåja, igår så gjorde jag plötsligt den tankekopplingen att det avsnitt där nedsuget verkar fungerat sämst ligger precis i närheten av den där sprickan. Det är dock ingen, och det har varit tre olika experter på fukt och golv här, som bekymrat sig om det tidigare. Den firman som bytte till stålsyll skulle också täta noga utifrån och de har heller inte sagt något om på att sockeln skulle vara allvarligt skadad vilket jag tycker att de borde märkt. Men jag börjar tänka att det kan nog inte skada att göra nånting åt det där.

Kan man fylla det där själv med t.ex. HusFix trots att det kan vara svårt att nå in till botten av sprickan, eller måste man ta bort mer material runt om? Är det för stort (jag ser inte tydligt hur djup den är) för att göra det själv? Det är en tydlig förskjutning i sockeln också, högersidan i bilden börjar ett par millimeter längre ut.

Så är det säkert. Ventilerade golv bygger på att det ska vara absolut tätt överallt så det inte bli tjuvluft.
Jag skulle gräva upp precis runt sprickan, kapa ur sprickansom ett v med vinkelslipen och sen lägga i bruk.
Kapa inte för långt så du går igenom bara.
Köp en säck murbruk A, Blanda en lite skvätt till vällingkonsisten och borsta in i v:et, laga sen med murbruk i rätt konsistens då jag gissar att det där är ren betong och ingen puts.
När bruket satt sig lite kan du riva lagningen med en bräda så syns det knappt

Fredrik

En en spricka som uppkommit av rörelse där även framtida rörelse förväntas bör aldrig lagas med en hård fog då den kommer spricka i framtiden och då gör nästa lagning ännu svårare. Välj därför istället en SMP/MS-polymer byggfog av hög kvalitet (finns även färgade) och foga med denna istället, prima innan.

Hur vet du säkert att det kommer att fortsätta att röra sig?
Att kleta med fog tycker jag låter amatörmässigt.
Betong lagar man med betong ;-)

Redigerat:
Jag hade provar att laga med husfix eller liknande. Spricker det igen så hade jag tagit mjukfog. Alternativt mjukfog innerst och husfix utanpå om det ser dumt ut med mjukfogen längst ut. Då är det iaf tätt även om fixering spricker upp igen.

Ja, jag ser inte att det är något yttre putslager, jag tror det är betong direkt. Det är ju platta på mark så det borde väl inte finnas nån risk att "gå igenom" med vinkelslipen - som jag har förstått det så är plattan homogent gjuten och syllarna sen står ovanpå den? Men jag erkänner glatt att jag inte är nån expert på betong och gjutning.

Det går inte se inne att nånting har rört sig - all tapet och färg är hel - så just nu tror och hoppas jag att det inte förväntas nån framtida rörelse, förutom kontinentaldriften då och det är ett senare problem... Jag tror det sprack redan vid gjutning och att man sen ställde syll ovanpå när man byggde. Det vore inte enda genvägen i de här husen. Men en hård fog har iallfall "fördelen" då att jag skulle veta att det rör sig om den spricker igen.

Jag tippar på det är kantelement med frigolit innanför betongen.
Fredrik

Injektera med expanderbetong

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.