Hej
Vi har precis blivit klara med vår kupa i köket. 5 m2
Nu (efter 2månader efter klart) börjar det krypa upp fukt i "grunden" det är en guten pallat med L-stöd i frigolit längst ut. frigoliten är klädd med någon tunn skiva (betong?)
Det går ett dagvatten rör under bygget, för att försäkra mig om att det inte är det som gått sönder så kopplade jag bort det. (ledde bort vattnen) se blå slang på fotot t.v.
Har läst lite om kapilärkraft..
men jag blir inte klok på det.
börjar bli lite orolig.
skall ringa dom som gjorde plattan i veckan.
men nu har det regnat en hel del och det kommer mer och mer fukt. (göteborg)
någon som kanske vet?
Tack på förhand Stefan
Den en brunn är rensbrunn dagvatten den andra avlopp.
det är 3 rör som går till dagrensbrunnen
Skall nog koppla ur den som kommer ifrån det nya taket, så att inte fallet är fel i rören.
eller kanske alla 3 så man kan utesluta det.
ps
det skall tilläggas att det inte gick upp fukt innan köket byggdes ut, synligt iaf.
Vi har precis blivit klara med vår kupa i köket. 5 m2
Nu (efter 2månader efter klart) börjar det krypa upp fukt i "grunden" det är en guten pallat med L-stöd i frigolit längst ut. frigoliten är klädd med någon tunn skiva (betong?)
Det går ett dagvatten rör under bygget, för att försäkra mig om att det inte är det som gått sönder så kopplade jag bort det. (ledde bort vattnen) se blå slang på fotot t.v.
Har läst lite om kapilärkraft..
men jag blir inte klok på det.
börjar bli lite orolig.
skall ringa dom som gjorde plattan i veckan.
men nu har det regnat en hel del och det kommer mer och mer fukt. (göteborg)
någon som kanske vet?
Tack på förhand Stefan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den en brunn är rensbrunn dagvatten den andra avlopp.
det är 3 rör som går till dagrensbrunnen
Skall nog koppla ur den som kommer ifrån det nya taket, så att inte fallet är fel i rören.
eller kanske alla 3 så man kan utesluta det.
ps
det skall tilläggas att det inte gick upp fukt innan köket byggdes ut, synligt iaf.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår inte problemet.
L-elementen i cellplast är täckta med fibercementskivor, s.k. minerit.
Och skivorna blir blöta när det regnar, Som Fredrik Å säger.
Vad är problemet?
Där finns väl fuktisolering mellan balken/betongplattan och träkonstruktionen?
Eller är själva golvet inne i "burspråket" blött?
Kanske helt enkelt dräneringen utanför "burspråket" behöver förbättras.
Hur ser de ut under betongplattorna?
L-elementen i cellplast är täckta med fibercementskivor, s.k. minerit.
Och skivorna blir blöta när det regnar, Som Fredrik Å säger.
Vad är problemet?
Där finns väl fuktisolering mellan balken/betongplattan och träkonstruktionen?
Eller är själva golvet inne i "burspråket" blött?
Kanske helt enkelt dräneringen utanför "burspråket" behöver förbättras.
Hur ser de ut under betongplattorna?
Har haft liknande fenomen, tog då bort stenbeläggningen från marken någon decimeter runt hela väggen och la grus där istället. Tror det fick till resultat att dels så dräneras vattnet bort och dels så kan det avdunsta. Under stenarna hade jag stenmjöl och det hade en himla förmåga att binda vatten och kunde sugas upp på väggen, i mitt fall slammade lekablock. Gruset känns bättre och håller inte fukten lika bra. Har nu alltså en liten kanal med grus närmast väggen och det är till och med snyggare.
Stenmjölets förmåga att binda massor av fukt har jag också erfarenhet av. En källarvägg utsattes för ett enormt fukttillskott tills jag tog bort det och lade makadam/singel närmast husväggen.
En lite märklig sak på bilden ovan dock. Precis där man ser att sockeln är fuktig, ser man också att plattorna är fuktiga. Men bara just där, plattorna bredvid är torra och där förefaller också sockeln vara torr. Vad händer när det regnar, lutar plattorna lokalt mot den fuktiga delen av sockeln, eller är en hängränna möjligen full av skräp så att det rinner över kanten just här?
En lite märklig sak på bilden ovan dock. Precis där man ser att sockeln är fuktig, ser man också att plattorna är fuktiga. Men bara just där, plattorna bredvid är torra och där förefaller också sockeln vara torr. Vad händer när det regnar, lutar plattorna lokalt mot den fuktiga delen av sockeln, eller är en hängränna möjligen full av skräp så att det rinner över kanten just här?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra observation, EndZone!
Det är nästan så jag misstänker att det är stopp/tilltäppt i hängrännan ovanför, så det rinner över och ner längs fasaden.
PS
Kul med bilder där man ser spegelbilden av fotografen
Tack för alla svar.
Hängrännan är inte full, mao det rinner inte över ifrån den.
Det skvätter inte in dit heller, som att det bara är blött just i mitten, och jag har studerat allt i kraftig nederbörd.
Det ligger inte setenmjöl/sättsand under plattorna utan flis.
Det är inte blött inne i huset. utan det jag observerat är bara det ni ser på bilden. fukt på minerit? skivan. som sitter limmade? på L-stöden i frigolit.
Plattorna ligger nästan kloss an grunden, kan vara en orsak, kanske skall ha en glipa på några cm med flis eller nått liknande.
dock så ligger ju samtliga plattor kloss an grunden, så det kanske inte är det ändå
Det är heller inte läger punkt ju just där.
dräneringsslangen ligger i närheten, så visst den kan det vara, om det är något fel på den, el systemet.
och ja, det ligger fuktspärr (plast) under träkonstruktionen, mot plattan. men fukt i plattan är väl inte bra oavsett?
Det skall tilläggas att många andra grannar har samma typ av utbyggnad, och deras grunder är torra hela vägen.
vi har samma rörsystem under bygget.
såg även att det blir lite vitt där fukten är (syns på bilderna) får kolla närmare på det i morgon.
skall nog ta och lyfta dom blöta plattorna.
Som sagt, jag vet inte om detta är eller kommer bli ett problem.
har svårt att tro att den fukten går in i plattan så det är isolerat med frigolit. men blev lite orolig då det ser ut som det gör.
Tack igen för allas engagemang.
Redigerat:
Sådant här är intressant. Jag hade nog plockat bort plattorna och låtit underlaget torka upp. Sedan vid nästa regn hade jag noga studerat om marken blir blötare just där plattorna och sockel idag är som blötast. Om så är fallet, ja då får man så att säga "gräva djupare" i problemet 
Klicka här för att svara