Hej!
Känner att jag vill ha er feedback om mitt fall även om där finns flera andra liknande ämnen.
Känns som detta i mitt fall har kommit i helt fel ordning.
Nu på hösten upplever jag detta vita pulvret som definitivt mer än vad jag hade tidigare i vår/sommar.
Tidigare fastigh ägare (vi är ägare sedan april) hade ingen avfuktare men och hade till syntes inga problem, men jag tog det säkra och skaffa mig en avfuktare som nu har varit där nere sedan ca maj-juni.
ingenting syns i trossbotten.
jag har i mitt yrke en relativt god erfarenhet kundbesök i form av källare o allt möjligt så jag tycker att jag har en bra näsa för att känna de minsta doft på "mögel"/fukt. Men sånt känner jag inte, det är för övrigt väldigt torr luft.
hoppas jag kunnat förklara för er på ett bra sätt och att ni kan hjälpa mig med vad problemet är...
Känner att jag vill ha er feedback om mitt fall även om där finns flera andra liknande ämnen.
Känns som detta i mitt fall har kommit i helt fel ordning.
Nu på hösten upplever jag detta vita pulvret som definitivt mer än vad jag hade tidigare i vår/sommar.
Tidigare fastigh ägare (vi är ägare sedan april) hade ingen avfuktare men och hade till syntes inga problem, men jag tog det säkra och skaffa mig en avfuktare som nu har varit där nere sedan ca maj-juni.
ingenting syns i trossbotten.
jag har i mitt yrke en relativt god erfarenhet kundbesök i form av källare o allt möjligt så jag tycker att jag har en bra näsa för att känna de minsta doft på "mögel"/fukt. Men sånt känner jag inte, det är för övrigt väldigt torr luft.
hoppas jag kunnat förklara för er på ett bra sätt och att ni kan hjälpa mig med vad problemet är...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Eftersom du inte ser något på trossbotten så ser du alltså det vita pulvret någon annanstans, kanske på muren? I så fall handlar det säkerligen om naturliga saltutfällningar p.g.a fukt i muren. Kanske syns det ännu tydligare nu när muren torkar upp tack vare avfuktaren.
Lägg gärna upp en bild.
Lägg gärna upp en bild.
Då är det inte mögel, det vågar jag nästan svära på. Saltutfällningar är ett vanligt fenomen:
Edit: Försökte lägga in en länk till sökresultat på ordet "saltutfällning", men forumet hanterar uppenbarligen inte länkar med "ä". Sök i sökrutan här på forumet efter order saltutfällning och du kommer att få många intressanta träffar.
Edit: Försökte lägga in en länk till sökresultat på ordet "saltutfällning", men forumet hanterar uppenbarligen inte länkar med "ä". Sök i sökrutan här på forumet efter order saltutfällning och du kommer att få många intressanta träffar.
Ja och nej kan man säga. För det första, du behöver inte vara orolig för mögel. Däremot innebär saltutfällningarna att det är ganska hårt vattentryck mot muren. Vad finns på utsidan? Rabatter? Stuprör som mynnar ut ovan mark? Det vore nog bra att åtgärda orsaken eftersom det på sätt och vis påverkar funktnivån även inne i krypgrunden.m1cke skrev:
Ca 0,7m plattgång utanför och sedan gräsmatta.
Som det ser ut så är där ingen vattensamling utanför då det troligtvis försvinner i gräsmattan innan. Men det letar sig kanske mot husgrunden?
Dock kan det ju ha varit rabatt en gång i tiden, det är mer än jag vet...
Fogskum är det pga avfuktaren.
Finns många delade meningar men det förespråkar att täta ventilationen för att "sluta" utrymmet o låta avfuktaren sköta det så det inte ska komma in fuktig luft utifrån igenom ventilerna.
Som det ser ut så är där ingen vattensamling utanför då det troligtvis försvinner i gräsmattan innan. Men det letar sig kanske mot husgrunden?
Finns många delade meningar men det förespråkar att täta ventilationen för att "sluta" utrymmet o låta avfuktaren sköta det så det inte ska komma in fuktig luft utifrån igenom ventilerna.
Kan ha varit en rabatt och därmed någon form av lerjord under plattgången, alternativt väldigt mycket stenmjöl under plattorna. De binder fukt som tusan. Har själv sett fenomenet på en källarvägg här hemma. Grävde upp närmast husväggen och kunde bygga lerfigurer av stenmjölet, så blött och kompakt var det.
jag bara missa attt du hade än nu.m1cke skrev:Ca 0,7m plattgång utanför och sedan gräsmatta.
ja. ett bra tips är att smaka på det.