Hej alla.

Har en gammal uppfart som väl kan ses som sista (for now) projektet vad avser hus, garage och trädgård. Uppfarten är väl en sisådär 20år gammal och sluttar mot garaget. Vid garaget har vi en markränna som leder bort vattnet från uppfarten samt vändplan ovanför uppfarten. Ränna som är i trä!!! har börjat ge sig och asfalten rund denna är dålig och har sjunkti samman eller sprukit. Sedan har vi en asfalterad upphöjning vid sidan om uppfarten där vi nu har vår husbil. Denna är rejält sprucken och vi har nu tänkt jämna till upphöjningen till samma höjd som resten för att få rymligare för bilarna när vi nu låter husbilen stå inne i en hangar istället.

Min tanke är att ta bort asfalten kring markränna samt på upphöjningen för att sedan schakta bort 30-40 cm och fylla med passande kross samt gjuta en armerad bänk för den nya markrännan. Sedan paddas det nya materialet. Därefter tänkte jag placera Spikmas spikade asfaltkanter upp mot vändplan för att leda bort så mycket vatten som möjligt innan det når uppfarten. Efter detta placerar jag kraftiga armeringsnät (6/150) på den gamla asfalten samt det packade materialet. Armeringen rostskydas med bitumen som även används för att väta den gamla asfalten. Därefter får en firma asfaltera ytan om cirka 55-60kvm med en tjocklek om ca 40mm.

Vad tror ni? Är det dumt att låta delar av den gamla asfalten ligga kvar (underlättar arbetet betänkligt och det blir betydligt mindre asfaltavfall?. Asfalten är i gott skick och har överlevt i 20år vilket inkluderar några rejält tunga lastbilar samt kranbilar de senaste två åren. Så underlaget borde vara bra och armering tillsammans med den nya asfalten borde hjälpa till att stabiliera det hela ytterligare (finns flera tillgängliga rapporter om armering av asfalt och den positiva effekt).

En granne som har firma kan tänka sig att asfaltera så min kostnad består i lite armering, spikad kantsten samt en markränna. Och arbetet förstås.

Jo, just det. Finns det markrännor som tål att man asfalterar direkt emot dem eller skall man se till att lägga ett varv med marksten runt?

Mvh
///Henrik Seth

Redigerat:
Hej

Ursäkta om frågorna kanske inte blir besvarade i exakt rätt följd!

Spikma asfaltkanter, jag antar att du menar kantstöd/kantsten här. Om du spikar dessa på den gamla asfalten ska tänka på 2 saker. Du tappar ca 4 cm höjd på stenen, vilket gör att den helt kan ändra utseende, kan ibland kompenseras med att du köper en sten som är högre, dock dyrare, finns i 8,10,12,16 cm höjd. 8:an ser ut som skit, så jag skulle nog ta 10, den är rejäl. Nästa bekymmer är att om din gamla asfalt någonstans är lite ojämn kommer ju även den nya kantstenen att se ojämn ut. har du en svacka kan tex kantsten se högre ut där och tvärtom. Spika den efteråt så slipper du dessa bekymmer.

Markränna, montera en ACO DRAIN eller liknande. Kila upp den och gjut fast, det klarar man på egen hand. Denna går även att asfaltera emot, skadar inte att ha dubbla lager runt rännan då den i sig inte är särskilt stark.

Gamla asfalten Om den inte sjunkit eller spruckit för mycket finns det ingen anledning att ta bort den. Den ger ju fortfarande en viss bärighet vilket du får tillgodo tillsammans med det nya asfaltlagret om man rengör och limmar ordentligt mellan lagren.

Armeringsnät
Här känns det overkill deluxe. Såvida du inte ska in med 100 trailers varje dag så förstår jag inte anledningen. Du skriver ju att den bef. beläggningen inte har påverkats av tung trafik och då lär den inte göra det i framtiden heller. Dessutom beter sig asfalt och stål inte likadant vilket kan ge upphov till rörelser och sprickor i beläggningen i framtiden. Vill du absolut ändå armera mellan asfaltlagren vilket är helt ok att göra så ska du använda armeringsduk istället. Fabrikat t.ex. Cidex. Detta kostar dock en del pengar och jag tror inte du kommer tycka att det är värt det samtidigt som det är svårt att köpa i så små mängder som du kommer efterfråga(kanske har du tur att någon asfaltentreprenör har någon stump över från något större jobb).

Hoppas det hjälpte något, nu börjar det bli sen höst och därmed ska du inte göra jobbet för ens nästa år när marken torkat upp ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.