Hej

Har hittat ett hus som verkar passande mig och familjen. Det är byggt 1940 med källare, samt tillbyggt 1988/90 även där källare, då gjordes även dräneringen om runt hela huset.

Vid tillbyggnaden las det även in golv värme i en del av den gamla källaren samt hela nya och klinkers över.

Spolning av dagvattenrör samt brunnar gjordes 2010,

Det ända problemet verkar vara källaren. Där har fukt uppmäts och det luktade när vi va där på visning, det är träregel direkt mot betong.

Har suttit och läst ganska mycket om källare och hur organiska material är ett "no no" och att golvvärme utan ordentlig isolering är att elda för kråkorna (till viss del) och ger fuktvandring.

I besiktningsprotokollet står det följande om källaren.

Allrum i öppen planlösning till gillestuga med klinkers/underliggande vattenburen golvvärme, utreglade isolerade väggor mot grundmurar
med träreglar, mineralullisolering, gipsskivor/tapetserade, golvsocklar av trä.
Tillbyggnation källare anslutande gillestuga med gjuten betongplatta/underliggande
golvvärme vattenburen/klinkers, utreglade isolerade väggar mot uppmurade grundmurar av
lecasten, träreglar mineralullisolering, gipsskivor/tapetserade.

Om nedre delen av källaren/gillestugan (det tillbyggda).

- Vid kontroll av konstruktionen uppmättes fuktvärden under kritisk fuktnivå för
mikrobiell tillväxt och normal lukt
upplevdes.
- Kontroll av konstrukioner utfördes genom
att provhål frästes i utreglade
väggkonstruktioner i gillestuga, allrum och
pannrum. I provhålen uppmättes fuktkvoten
(FK) och den relativa fuktigheten (RF).
Provhål 1 väggkonstruktion mellan
vinkällare/gillestuga via dörrposten, provhål
2 norra ytterväggen gillestuga, provhål 4
norra ytterväggen pannrum.
- Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om
den relativa fuktigheten (RF) i den
omgivande luften är över 75% vilket i
furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på
17%.
Befintlig konstruktion riskerar på grund av
naturlig fuktpåverkan att drabbas av
fuktskador. Detta i sin tur kan leda till
mikrobiella skador (angrepp av
mikroorganismer) som kan resultera i att
mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.
Relativ fuktivhet uppmättes till 75 % och
Fuktkvot 16 % (Provhål 1)
Relativ fuktivhet uppmättes till 73 % och
Fuktkvot 15 % (Provhål 2)
Relativ fuktivhet uppmättes till 75 % och
Fuktkvot 16 % (Provhål 3)

Den gamla delen av källaren, från 1940.

- Vid kontroll av konstruktionen övre etaget uppmättes fuktvärden över kritisk fuktnivå
för mikrobiell tillväxt.
- Kontroll av konstruktion utfördes genom
att provhål frästes i den utreglade
väggkonstruktionen samt via befintlig
inspektionslucka golvvärme central. I
provhålet uppmättes fuktkvoten (FK) och
den relativa fuktigheten (RF).
-Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den
relativa fuktigheten (RF) i den omgivande
luften är över 75% vilket i furuvirke
motsvarar en fuktkvot (FK) på 17%.
En uppföljning/fördjupad undersökning av
fackman rekommenderas för att konstatera
orsak till och omfattning av uppmätta
fuktvärden i konstruktionen vid
besiktningstillfället. Det är viktigt att tänka
på att denna rekommendation om
fördjupad undersökningen gäller hela övre
etaget/utrymmet.
Relativ fuktighet uppmättes till 82 % och
Fuktkvoten mellan 20-22 % i
stående/liggande väggreglar.
Hur illa är detta?

Min plan var att riva alla innerväggar men behålla golvet och köra bara puts eller nån fungerande färg till väggarna som andas.

Eller måste även hela golvet göras om?

Golvet är bara klinkers om jag nu inte skumläste för snabbt? Då räcker det med att riva ut allt organiskt material, dvs ta ned väggarna, putsa och måla med genomsläpplig färg.

Edit: Om källaren varit sparsamt uppvärmd av tidigare ägare kan det vara läge att höja temperaturen samt ev. sätta in en avfuktare för att ta ned de värsta fukttopparna. Blir rått klimat av fuktig luft.

Hej och tack för svar.

Det är detta som oroar mig lite.

Allrum i öppen planlösning till gillestuga med klinkers/underliggande vattenburen golvvärme, utreglade isolerade väggor mot grundmurar
med träreglar, mineralullisolering, gipsskivor/tapetserade, golvsocklar av trä.
Tillbyggnation källare anslutande gillestuga med gjuten betongplatta/underliggande
golvvärme vattenburen/klinkers, utreglade isolerade väggar mot uppmurade grundmurar av
lecasten, träreglar mineralullisolering, gipsskivor/tapetserade.
All text ovan är citat ur besiktningsprotokollet ang. källarplanet. Om jag förstår det rätt så är det bara den gamla delen av källaren som har golvsocklar av trä, tillbygnaden har bara gjuten platta och golvärme med klinkers på.

Hur skall man ytbehandla lecastens väggarna bäst, funkar det att köra puts på dom och sen en otät färg så dom kan andas, tänker främst på att det är en så mycket görvre ytan än betongväggar.

Håller på att luska lite i hur dom användt golvvärmen under sommar halvåret. Vad jag läst så får man först/värre fuktproblem om man stänger av golvvärmen under sommaren så det blir stora temperatur skillnader i plattan.

Mvh Erik

Enligt vad jag förstår det är samtliga golv av klinkers med golvvärme. I bägge delar av källaren finns utreglade isolerade väggar. Det ena av dem även med golvsocklar av trä. Golvsockel är ju det samma som golvlist, dvs en trälist längst ned på väggen mot golvet.

Alltså bör du riva ut väggarna som är uppbyggda av organiskt material, golvet är ju klinkers så där har du inget organiskt. Golvvärmen kan man förstås fundera lite på, men du är helt säker på att man inte isolerat under plattan, åtminstone i den nya delen? Att stänga av golvvärmen kan medföra risk för fuktvandring som du nämner, men samtidigt är det ju ganska svårt att ha vattenburen golvvvärme igång under sommaren (då värmepumpar normalt är avstängda), men här kan jag ha fel.

Edit: Putsa på lecasten går alldeles utmärkt. Måla sedan med exempelvis silikatfärg, men tillse att det är en med så lite extra tillsatser (plast) som möjligt.

Edit igen: Tänk på att när du tar ned väggarna så uppstår ju en ny yta mellan tidigare innervägg och den nya innerväggen som bildas av yttervägg/lecamur på huset. Här ligger med största sannolikhet ingen klinker, så förmodligen får du bila bort det gamla klinkret och lägga nytt över hela golvet eller hitta på någon annan estetiskt passande lösning på den del av golvet som nu inte har klinker. Hänger du med?

Redigerat:
Hej igen, tack för snabbt svar.

OK, då är jag med, trodde att "golvsockel" var ett uppreglat golv.

Skall se om jag kan få tag på tidigare ägare för frågor om eventuell isolering, utbygnaden gjordes under tiden han ägde huset och inte nuvarande ägare.

Hur stor risk är det för nya skador om man har värmen avstängd under sommaren, men iövrigt inget organsikt material i källaren, kan det krypa upp till bottenplan på huset? Källaren kommer alltid att ha en så nära normal innomhus temp som möjligt och är ventilerad.

Mvh Erik

Tror inte att risken är särskilt stor alls. Det tråkiga är väl att källaren kanske kan upplevas fuktig. Har ingen erfarenhet av problemet. Hur stor andel av källarplan är belagd med golvvärme?

Hela tillbygnaden är golvärme, samt ca 1/4 av den gamla källaren. ca 90-10 kvadrat sammanlagt kanske.

Om jag vore dig, men märk väl att mitt tyckande saknar vetenskaplig grund, skulle jag riva väggarna, putsa lecan och måla med silikatfärg. Därefter skulle jag köpa en trådlös digital tempmätare med hygrometer och flera externa givare. Placera en av givarna i källaren. Notera RF på vintern när golvvärmen är på och jämför dessa värden mot de du får på sommaren.

Använd gärna en station med flera trådlösa givare. Jag har t ex en prisvärd sådan där jag på en central display kan se RF och temp utomhus, på entréplan samt i källaren och på vinden. På så vis kan jag se RF på entréplanet och snabbt se om källarens miljö avviker eller någorlunda följer det överliggande entréplanet.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.