Müssli
Müssli: [citat] Bra tips, gräva ut framför hade jag redan tänkt göra men tänkte inte på att sätta sten framför "gropen".
8 svar · 2,4k läst
·
F
FilipD: Okej ska höra med komunen om höjderna på rören. Hoppas jag slipper pumpar! Jätte bra info!!
4 svar · 869 läst
Ö
öringen: Riskkonstruktion på kryp/torpargrund står det ju alltid och säger ju egentligen ingenting, förutom att säljaren besiktningsmannen frånsäger sig ansvar. Skulle råda dig till att krypa in själv eller anlita någon erfaren som kan åla sig igenom grunden och titta. Ser det inte värre ut någonstans än vad det gör på bilden hade jag inte oroat mig. Tycker det ser relativt bra ut!
8 svar · 2,9k läst
·
M
morbidhans: En liten update här =) Garageuppfarten är nu klar och grunden blev 0-32 paddad och klar klarade den av en 13 ton tung lastbil med 6 ton sättsand i lasten och det blev inte ett märke i gruset =) Tänkte först hyra en 500 kilos padda men transporten visade sig bli svindyr för utkörning och omöjlig för mig att frakta. Blev en 250 kilos som hade samma specs som en 500 körde några extra
7 svar · 10,6k läst
·
M
MartinGOT: Vad fick ni för pris?
3 svar · 6,8k läst
N
Nilzons: Jag ska försöka få ordning på min krypgrund. Det är i dagsläget inga större angrepp där nere men det är lika bra att vara på säkra sidan. Dels undrar jag vilken sorptionsavfuktare man ska använda, jag har en krypgrund som har en volym på ca 120 m3, den är typ 80m2 stor till ytan. Har kollat på en Acetec pd-150 eller en pd-250, någon som har erfarenhet? finns det bättre
0 svar · 2,1k läst
S
senmathal: [citat] Tack för tipset! Jag tog bort trallen nu på förmiddagen och jag inser mer och mer att en platta där inte fyller någon funktion utan snarare tvärtom. Jag fyllde en hel skottkärra med löv, barr och annat fuktsamlande skräp som hade varit bättre om det hamnat direkt på marken. Frågan är nu om man orkar bila bort den eller om man ska beställa en traktor som kommer och lyfter
2 svar · 1,6k läst
pelpet
pelpet: Jag hade lagt ut det på blocket. Byggmaterial bortskänkes om man tar minst 500 kg, tar man mindre mängder kostar det 500 kr. Det finns säkert en några som vill komma och hämta fönster, dörrar, takmaterial, etc. Är det riktigt lertegel? Tar man ner det snyggt och tvättar det så har man takmaterial som hade kanske hade kostat 20 papp att köpa, kan vara värt lite jobb. Det finns alltid
6 svar · 8,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det låter ju ganska lugnt. Du får väl också titta på om det finns några tecken på fuktrelaterade skador. Och naturligtvis bedöma markförhållandena. Det som lättvindigt bedöms som en "riskkonstruktion" kan ju vara mycket bra om förhållandena är de rätta, dvs att till exempel marken är väldränerad.
1 svar · 2,2k läst
V
SBH: [citat] skillnad på blandkross och 8-16. men jag menar när du har en riktig grusgång så får man rensa hur stor man än har.
12 svar · 3,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Finns på blocket...sök på Stengrund... Jag skulle väga av ovansidan....sätta dom i betong eller packad sättsand eller liknande....
3 svar · 1,1k läst
P
PåLandet: Har en sockel som det är hög tid att laga och det tänkte jag börja med nu. Anledningen att det blivit så här är att takavrinningen fungerade inte alls när vi köpte fastigheten, allt dagvatten det svämmade över hängrännorna och vidare längs väggarna och har sen blitt stående längs sockeln. Var även riklig växtlighet närmre sockeln så i stället för något väldränerat har
0 svar · 2,0k läst
·
larsbj
larsbj: Gräv lite i din befintliga uppfart och se hur mycket grus/sand den är uppbyggd av, är det 15-20 cm eller mer så går det bra . Men hitta du lera efter 10 cm är det bortkastade pengar att lägga sten.
1 svar · 2,1k läst
B
MaxPax: Första och sista skiftet tar alltid längre tid med mätning och slå upp ev. käppar till snören, kolla vinkel osv. Sedan ska det blandas bruk och bäras block med jämna mellanrum, plus rengöring. Högst en och en halv dag för en gubbe som inte hetsar och är noggrann tänker jag är väl rimligt. Tumregeln brukar vara en kvadrat i timmen, men varierar alltid pga förutsättningar som är
1 svar · 9,4k läst
F
-=fullmoon=-: Vill man och ska meka seriöst så är det ju bara bila upp plattan och gjuta om och i med lite ameringsnät. Inte so noga. Du har nog rätt mycket granit där iofs så det bär ju. Sen som andra nämnt så viljar ju plattan mot grunden så finns ju inget tomrum. Bara att meka vidare. Man kan ju vara försiktig som sagt med punktbelastningar annars är de bara att köra.
4 svar · 2,9k läst
P
plager: Har sett plattor av plast (bikake-mönstrade) som man lägger ut och sedan täcker med grus. De skall tydligen fixa en bil med 3,5 tons vikt. Det kanske kan vara något? Då blir det mindre grävjobb.
4 svar · 3,8k läst
A
MaxPax: Nä, det finns block som är 9 cm (+1cm fog = 10cm). exempel: murblock 60 st x 25 kr, bruk 20 säckar x 70 kr = 2900kr inkl moms bilersättning 600 kr inkl moms hantering material 2 timmar, arbete 8 timmar = 10 timmar Arbetstid 11000 - 2900 - 600 = 7500kr inkl moms 750 kr / timme inkl. moms 600 kr / timme exkl. moms Om de gör det på fler eller färre timmar vet jag inte, materialet är bara
5 svar · 8,5k läst
·
myrn
myrn: Hej! Vi är förstagångsbyggare och har valt ett husföretag med totalentreprenad. Budgeten är ansträngd så i samband med slutbeställningen så valde jag att anlita schaktentreprenören vid sidan om för att spara tioprocentspåslaget som husföretaget annars skulle ha adderat på slutsumman. Nu undrar jag hur dumsnålt detta egentligen är? Det är samma entreprenör som husföretaget
0 svar · 1,7k läst
B
Bjober: De "riktiga" systemen för torr luft i rör längst bort i grunden så luften cirkulerar tillbaka till avfuktaren men i ett mindre och öppet utrymme så funkar det kanske med bara fläkten i avfuktaren. Mät nära och längst bort så ser du hur jämt luftfuktigheten fördelar sig. Visar mätarna bra värden behöver du ingen bättre utrustning enl mitt sätt att se det. Min avfuktare blåser ut
9 svar · 2,1k läst
S
Supermalin: Norrbottenstorpet, Ja, precis så! Så de bärande väggarna samt ytterväggar får ingen isolering under sig men grunden under golven blir ny med isolering och golvvärme.
5 svar · 2,5k läst
S
soyari: Jag har ett hus från sent 1800 tal där jag har tagit upp de gamla trägolven för att isolera. Huset är byggt på lerjord och på marken är det torrt, finns sprickor i leran. Björken utanför har rötter under huset, så det kan vara en anledning. Måste köra ett varv med dammsugaren för att få upp de sista spåna. Hur är det med rötter, måste de också tas bort? Tänkte på björken
0 svar · 693 läst
Bödde
Bödde: Har du kollat Trygghetsvakten? Känns som ett bra alternativ för er... Dessutom är den (enligt säljarna) lätt att installera själv. Börja med å kolla läget, skulle det vara riskvärden på fukten skulle jag råda att göra något åt det innan det börjar växa en massa skit.
6 svar · 1,2k läst
A
andersjm: Okay, tack för svaret! Det som går att ordna "enkelt" är att få kanske 1,5 meter sluttning ut från huset, och därefter en sluttning med branthet ca 1:3 upp till kringliggande marknivå på ca en meter (på värsta stället). Funkar det, eller är det att inbjuda till fuktproblem i framtiden när regnvatten från den här högre belägna marken tar lättaste vägen ner och rinner mot huset?
2 svar · 942 läst
J
JOW: Jag hade nog hällt i 8-16 makadam eller så, dränerande, kapilärbrytande och förhindrar möss/råttor/sorkar att bygga bo i mellanrummet. Grunderna ska väl som du säger inte sitta ihop..
1 svar · 1,1k läst
S
Stefan Lövgren: Hej! Jag har en fråga gällande att mura en vägg i källaren , jag har ett hus med halv källare å resten torpargrund, Jag ska bygga om mitt pannrum och ska ta bort oljetanken som står i ett utrymme som bara har en väggdel från golv och en meter upp sen är det öppet in mot torpen,min tanke är att gjuta upp resten av väggen mot källartaket/trossen hur avslutar jag med lecan mot
0 svar · 1,4k läst
pegee
pegee: Se där!! Att hugga i sten betyder inte nödvändigtvis betyda ett misslyckande.
43 svar · 19,2k läst
·
H
herrnalle: Vi valde regin, kommer om ett par veckor! :-)
3 svar · 1,7k läst
Bödde
Bödde: Jag vet precis hur ni känner er. Det är förjävla jobbigt när man hamnar i såna situationer... Kämpa!
5 svar · 1,2k läst
PAF
PAF: Väcker frågan igen... Jag har samma fundering och skall försöka hitta en prisvärd pump, vill helst inte lägga mer än 1000kr på detta. Förutsättningen för mig är att jag har lagt dit en betongring med botten plus ytterligare en ring där dränering och regnvatten samlas i. Överst har jag en avsmalnade ring med lock och utlopp till stenkista. Jag har beräknat att den rymmer ca 700
2 svar · 3,9k läst
pelpet
pelpet: Hur gjuter man en isolerad grund med gjutform? Jag har en rejäl hög med begagnad formplyfa som bara ligger hemma. Då borde det ju bli rejält mycket billigare med gjutform än med färdig kantbalk. Dessutom ligger grannens hus 1,2 meter från långsidan på grunden som ska gjutas så man borde kunna avlasta gjutformen mot huset. Att bara gjuta grunden verkar ju hyfsat enkelt men man vill ju ha
5 svar · 20,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.