Hej alla byggahusare.

Jag håller på med en ny garageuppfart och har precis grävt klart, har grävt 40cm ner och ytan är ca 50kvm, 9.40 lång och ca 5 bred. Nu ska ett bärlager på efter markduk, tänkte mig 30 cm 0-30 sen 5cm stenmjöl eller sättsand och själva stenarna är 5cm. För det första är det någon som inte är överens med mig i detta? Fråga 2 är hur mycket 0-30 ska man beställa? Dvs hur mycket höjd försvinner i packningen?

Ska göra samma sak framöver, jag kommer däremot använda mig av ett lager med typ 0-90, jämna av med 0-32 och slitlager av 0-18 tills jag ska lägga marksten..

Hur mycket det sjunker vet jag dock inte, men snåla inte med paddningen. Hyr dig en 500kg padda.

Jag tycker 0-30 känns för klent. Ta till med 0-60 eller 0-70 iaf, eller hör med firman du ska beställa materialet ifrån vad som brukar användas.
Om du paddar med en 500-kilos trycker du säkert ner bärlagret typ 5 cm.
Tips är att vara noga med bärlagerytans jämnhet eftersom det är väääldigt mycket jobbigare att dra av ytan om bärlagret kommer igenom upp till stenmjölet.
Lycka till!

Vid kalkylberäkning av arbete pratar man alltid i volym. Pga volymen förblir oförändrad vid olika väderlekar.
Vikten däremot blir m.a.o tyngre vid regn jämfört med 2 veckors torka.

Så i ditt fall behöver du 14,1m3 bärlager (9,4x5x0,3) och vill man så räknar man ofta på densitet 1,6 vilket resulterar i 22,5ton.

Tänk nu på att det är en "exakt" uträkning efter dina mått, beställ 10% mer än beräknat så är du hemma. Så slipper du i värsta fall framför allt två transporter eller för den delen kompensera det med sättgrus vilket inte alls är bra.

Lycka till

Bergkross 0-50 kommer bli utmärkt för en uppfart

Precis i slutklämmen på min infart - dryga 60 kvm. Grävde ned till 80cm på delar av infarten, hälften stötte vi på berg vid drygt 40 cm.
Fyllde på med ca 36ton bärlager 0-65. Körde ett par vändor med 500 padda under fyllningen så att allt packades ihop.
Avlutade med 0-16 för att rikta stenen. skottade ut, grov riktade - Körde av med en 80kilos padda och strösslade på mer för fin-avjämning.

Snart är det klart! Bara kantstenen kommer någon gång...

IMG_0940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggt jobb där :-) ja som bucket skriver är väl det det optimala att köra lite olika storlekar men transporten blir så in i helsike dyr, surrade med killarna på Ballast ifjol och dom tyckte att det räcker med en storlek, men kanske ska ta 0.50-0.70 istället? Och självklart ska paddan hoppa runt tills det är jämt nog att putta golfbollar på så sättsanden inte rymmer iväg eller bärlagret hoppar upp :-)

• Gilla
slacker
  • Laddar…
En liten update här =) Garageuppfarten är nu klar och grunden blev 0-32 paddad och klar klarade den av en 13 ton tung lastbil med 6 ton sättsand i lasten och det blev inte ett märke i gruset =)

Tänkte först hyra en 500 kilos padda men transporten visade sig bli svindyr för utkörning och omöjlig för mig att frakta. Blev en 250 kilos som hade samma specs som en 500 körde några extra gånger bara =)

• Gilla
Bödde
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.