D09
D09: [citat] Kollat med centralerna? Fraktkedjan, GLc, NA schakt, agerbloms åkeri osv
1 svar · 2,0k läst
P
PeerSvenson: Vi har nyligen byggt ett uterum med gjuten platta. Jag märkte nu när de var klara att det är lite dåligt utgrävt vid ena kortsidan. Jag upplever att jorden ligger lite väl nära själva plattan. Behöver det åtgärdas eller är det lugnt? Jag skickar med två bilder där jag krafsat undan gruset på två ställen.
0 svar · 1,1k läst
·
N
Nisken: Stort tack för din ansträngning Kallelus! Lite klokare blev vi ju... men några frågetecken kvarstår? 1/ gäller det strikta ansvaret med omvänd bevisbörda även krutspräckning? 2/ Räknas det fortfarande som krutspräckning om man använder egna tändare? Det förändrar ju knappast gasbildningskaratäristiken, den beror ju mest på det omgivande trycket. Högt np ger hög 1:a derivata
7 svar · 18,5k läst
·
S
sekelskifteshus: Har hus från sekelskiftet. Br på övervåningen och ska nu renovera nedervåningen och göra ett stort lantkök där. Huset var från början ett pensionat med många rum. Renoverades hårt på 70-80 talet, så det finns inte mycket orginal kvar. I vintras var golven nere superkalla. Både dragiga och kalla. Vi tänker lägga nytt golv (nu plastmatta på trägolv) och eventuellt golvvärme om
0 svar · 3,3k läst
·
D
Desa: Man kan hitta mycket roligt i fyllningsmassor...förra sommaren dök det upp en gammal svarv från 50-talet när vi skulle dränera :)
3 svar · 2,6k läst
·
J
Johan Yim Banxer: Hej! Jag har lite frågor och hoppas någon med kunskap kan hjälpa mig. Det är så att det gjordes ett avlopps arbete utanför min villa för ca 1 år sedan, och när det sedan asfalterades igen efteråt så missade dom att asfaltera upphöjning vid min garagenedfart som jag hade där tidigare. Vilket då leder till att det rinner massor med vatten från vägen ned till garaget (har garaget i
0 svar · 1,2k läst
M
mysan76: Hej, en dem av mitt hus har krypgrund som fått en del fuktproblem och golvet blir väldigt kallt. Isodrän säger i sin marknadsföring att det ska bli bra om man lägger isodrän på marken och isolerar väggar med cellplast. Ingen ventilation alls. Någon med erfarenhet om det fungerar bra?
0 svar · 2,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Om vi skall vara allvarliga (inte alltid så lätt :o ) så är det troligen något rör för avlopp, värme eller vatten, som utvidgas och drar ihop sig med förändrad värme. Då kan det knäppa eller "smälla" lite grand när rören rör sig igenom något där de sitter lite trångt. Så mitt tips är att kolla rören som går genom bjälklag och grundmurar. Men smäller det verkligen högt?
5 svar · 2,2k läst
titanium
titanium: Hur många ton är domkrafterna på? Det räcker med en vanlig 2 tons utan problem. Tom 1 ton kommer att räcka.
2 svar · 6,8k läst
·
P
psau: Standardsvaret är 28dagar, styrkan I fogarna växer fram och efter 28 dagar beräknas de ha fått full styrka... Men sen beror det lite på situationen I just ditt bygge, själv gjuter jag valv och har därför stämp under som bär mitt bjälklag därför väntar jag inte 28dagar utan gjuter så fort som möjligt för att slippa ytterligare väntetider utan bade valv och vägg får växa I
1 svar · 5,0k läst
Ingenjören
Ingenjören: Kravet är att det ska hålla..... Om du (eller konstruktören) klarar skjuvkrafterna av tvärkrafterna i voterna utan bygelarmering så behövs de inte men har du punktlaster från avväxlingar etc. är det nog omöjligt att klara det utan grova voter eller bygelarmering.
1 svar · 1,9k läst
Keexet
Keexet: Hej, jag vill börja med att tacka för all hjälp jag fått här tidigare, nu har jag en fundering jag vill stöta med lite olika folk igen. Allas åsikter är välkomna. Sedan två år är jag ägare till ett fritidshus av det lite speciellare slaget, det är väl mer som en villa och huset är byggt med en konstgjord kulle kring ena långsidan och i naturlig sous-terrain på andra. På så vis
0 svar · 3,6k läst
·
P
pojak: Följande frågeställlning borde vara ganska vanlig. En grävfirma kommer att utföra en omdränering av huset, och anlägger Jackons superdränskivor (10 cm tjocka) mot källarväggen. Under det blivande uterummet kommer grävfirman att gräva bort jord och ersätta med ett kompakterat lager av singel/makadam. Vi kommer att lägga skivor av cellplast ovanpå, och gjuta en grund för nytt uterum
0 svar · 1,8k läst
G
Grodgatan: När jag köpte hus häromåret skickade försäkringsbolaget Anticimex för en snabbkoll. Tog "besiktningsmannen" ca 2 minuter innan han försökte sälja in en avfuktare för 50.000kr. Krypgrunden har fungerat finfint utan fuktproblem i 50 år och besiktningsmannen vi själva anlitade tyckte (liksom vi själva) att grunden såg riktigt bra och snustorr ut. Jag ställde mig därför rätt snabbt
9 svar · 2,2k läst
·
L
Lutte: [citat] Du kan köra ner ankarmassa eller dubba med någon expander o sen naja armeringen från det. Men om det bara är glidskydd så hade jag borrat hål i samma dimension som det tänkta armeringsjärnet och bara slagit ner det i hålet
3 svar · 1,6k läst
larsbj
larsbj: Det fallet blir bäst om du gör det i betongen när du gjuter, det går fint med en murslev.
11 svar · 3,9k läst
·
S
scim: Du får väl lugna dig lite. Du behöver ju inte skapa en till identisk tråd bara för att du inte får svar på två timmar en söndag mitt i semestertider.
1 svar · 3,0k läst
V
Villaideal: Har sett att man vid vägbyggen använder cellplastblock för utfyllnad. Jag har ett sutteränghus där jag skall motfylla och jämna ut runt. Nu undrar jag om cellplast kan vara ett alternativ för att fylla ut. Finns det någon med erfarenhet?
0 svar · 1,5k läst
T
SBH: [citat] ingen ide att få dig i andra tankar. du får leva i din lilla värld
25 svar · 16,1k läst
N
norrbottenstorpet: Ni ska gjuta en platta på mark? Tjockleken på ett kapillärbrytande lager beror på vilken typ av material man använder till skiktet. Normalt ska man använda dubbla tjockleken av vad som betraktas som kapillär stighöjd i det materialet. För tvättad makadam 8-16 brukar den höjden vara ca 100-150 mm. Byggs grunden på cellplast, kan man ju dessutom mellan cellplastlagren lägga en
1 svar · 3,7k läst
D
Drömhus2012: Mygg.
9 svar · 9,0k läst
·
L
Lutte: Att vatten rinner ner under huset gör inget se däremot till att vattnet inte blir stående under huset så det dunstar och går upp i golven. Där det samlas vatten kan du borra och bila en ränna så det rinner undan eller samla upp vattnet innan och leda det med rör så det kommer bort. Se sedan till att du inte har organiskt material där under som börjar mögla och ruttna på marken. Sen
24 svar · 11,0k läst
·
S
scim: Jag skulle dragit PEX rör i rör: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pe-x-ror-i-ror-16x2-2-25mm-50m/
6 svar · 4,2k läst
·
M
McFeast: Har tyvärr nu upptäckt att vi har förhöjda fukt värden på reglar mot betong plattan , huset är ett 70 tals hus med oisolerad bottenplatta.. Har haft en fukt inspektör här som gjort 4 st titt håll genom golven..och har uppmätt föjande värden : Hål 1 Regel 15,5% FK Ytterväggsyll 22,3% FK Hål 2 Regel 17,1% FK Ytterväggsyll 16,8% FK Hål 3 Regel 17,9% FK Kök ingen syll , men där
0 svar · 1,2k läst
R
Robbisail: Vi har för avsikt att bygga till en våtrumsdel på vårt gamla hus på landet Det gamla befintliga huset är flera hundra år gammalt och har stenkilad grund Funderingen är om vi ska välja en platta på mark med elektrisk golvvärme eller bygga en torpargrund med golvbjälklag och el golvvärme Ytan är 4500 x 4100 och ska innehåla toa dusch badkar samt tvättmsk och en liten bastu Vi har i
0 svar · 708 läst
T
tobbew: Hej Eftersom det är helt omöjligt att få tag i murare så kanske jag gör bäst i att testa lite själv. Av att ha läst en massa, tittat på filmklipp och klurat så har jag några frågor, hoppas att ni har svaren :) Jag har en garagevägg som ska muras, bara en av de fyra väggarna dock (10 meter lång och motfylld på utsidan. Isoleras med 20 cm isodrän). De andra tre görs i trä, pga
0 svar · 1,3k läst
T
tobbew: Jag skulle nog formsätta med plankor på utsidan och en lutad i överkant, som hänger ned som ett tak ner i betongen som lutar på samma sätt som fallet du vill ha och sedan fylla formen med betong, så att den "tar i taket" på utsidan och ligger i jämnhöjd med plattan på insidan. Då får du fallet du vill ha. Jag fick min garageplatta gjord för två veckor sedan. Jag gick ut och gjorde
1 svar · 1,4k läst
·
T
tobbew: Bra fråga du. Men oavsett, en vinkel gör alltid väggen starkare, oavsett riktning. Om man gör kontreforerna (kul att lära sig nya ord) ut i mitt blivande förråd så blir de ju ett mothåll på något sätt. Men samtidigt, när de går in i marken och är armerade osv så kan ju inte marken trycka ut muren utan att den drar med sig den som är inbäddad. Stödmurar har ju annars ofta t.ex.
7 svar · 3,5k läst
W
Ws1: Såvida inte plattan är 130 meter lång så känns inte dessa toleranser ok. Men varför har ni betalt skojaren?
5 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.