Min grundleverantör har gjutit en platta på marken. Garageleverantören meddelade att lecablock på 10 cm måste gjutas som en ram runt garaget. För detta ska grundfirman ta 5000 kr. Sen vill dom ha 6000 kr extra för att putsa utsidan av lecablocken. Är det rimligt?
om det är detta som du snackar om, att mura en botten till syllen:
så:
På ett litet garage ungefär 7x6 meter med ytterväggar och en vägg genom hela "på längden" gjorde jag precis detta jobb och det tog lite mindre än en dag för allt i lugnt tempo och nogrannt som få, då det underlättar för snickarna sedan. Själv. Med 19cm-block då.
Jag ser inte att det är några speciella omständigheter som skulle motivera ett så högt pris, men de vill väl tjäna pengar. Är du händig och har någon liten slevvana i bakhuvvet kan du ju göra det själv. Lång rätskiva och mst-pass rekommenderas då, rotationslaser är också mycket användbart om du har tillgång till det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så:
På ett litet garage ungefär 7x6 meter med ytterväggar och en vägg genom hela "på längden" gjorde jag precis detta jobb och det tog lite mindre än en dag för allt i lugnt tempo och nogrannt som få, då det underlättar för snickarna sedan. Själv. Med 19cm-block då.
Jag ser inte att det är några speciella omständigheter som skulle motivera ett så högt pris, men de vill väl tjäna pengar. Är du händig och har någon liten slevvana i bakhuvvet kan du ju göra det själv. Lång rätskiva och mst-pass rekommenderas då, rotationslaser är också mycket användbart om du har tillgång till det.
Garaget är 6,9x9,4 m. Lecablocken ska vara 10 cm höga. Antar att dom kan dela ett block på hälften och mura med. Förutom det ska dom putsa insidan och utsidan av blocken. Dock är dom som sagt 10 cm höga så det borde inte vara något större jobb. Det enda som kan ta lite extra tid är att lecablocken på framsidan ska vara 14 cm breda och anpassas för två portar.
Offerten på 11.000 kr är den dyr inom en rimlig gräns eller är det till gränsen till orimligt dyr?
Offerten på 11.000 kr är den dyr inom en rimlig gräns eller är det till gränsen till orimligt dyr?
Redigerat:
Nä, det finns block som är 9 cm (+1cm fog = 10cm).
exempel:
murblock 60 st x 25 kr, bruk 20 säckar x 70 kr = 2900kr inkl moms
bilersättning 600 kr inkl moms
hantering material 2 timmar, arbete 8 timmar = 10 timmar
Arbetstid 11000 - 2900 - 600 = 7500kr inkl moms
750 kr / timme inkl. moms
600 kr / timme exkl. moms
Om de gör det på fler eller färre timmar vet jag inte, materialet är bara höftat, bilersättning likaså men jag tycker det verkar som en normal fastpris-offert-nivå. Inget extremt.
Fråga om de vill göra det löpande på timme istället, blir kanske en aning billigare.
exempel:
murblock 60 st x 25 kr, bruk 20 säckar x 70 kr = 2900kr inkl moms
bilersättning 600 kr inkl moms
hantering material 2 timmar, arbete 8 timmar = 10 timmar
Arbetstid 11000 - 2900 - 600 = 7500kr inkl moms
750 kr / timme inkl. moms
600 kr / timme exkl. moms
Om de gör det på fler eller färre timmar vet jag inte, materialet är bara höftat, bilersättning likaså men jag tycker det verkar som en normal fastpris-offert-nivå. Inget extremt.
Fråga om de vill göra det löpande på timme istället, blir kanske en aning billigare.
Klicka här för att svara