Har en krypgrund som aldrig haft fukt i sig eller problem. Förra året fick vi äkta hussvamp, detta berodde på att bjälklaget i köket låg i jorden. Vi grävde ut, sanerade, bytte all angripet virke. Nu har skiten kommit tillbaka. Troligtvis har sporer legat kvar och fått fäste. Eftersom resten av krypgrunden är snustorr så vill jag nu eftersom vi måste sanera igen ta in en riktig avfuktare. Jag har lite frågor. Jag har ju en del stenar så att få ut plast blir ju ett helvete. Hur gör man? Jafg har läst många som lagt ut plast har fått problem med kondens på plasten som blir vattenpölar. Kan man bara lägga ut spirorören direkt på marken?

På vissa ställen är det så lågt att man knappt kan krypa, dock är det torrt. Hur gör man då? Kan man lägga ut dessa rör i blindo? Har förstått att det räcker med ca halva grunden så blir det utjämning.

Skulle vilja ha lite råd.

Vi hade fukt men inte hussvamp, och vår grund är av samma typ som din med mycket sten i olika storlekar. Vi såg heller ingen annan utväg än avfuktare, fast vi satte oxå dit fläkt för å skapa undertryck så att inte någon lukt skulle komma upp i huset.
Jag la plast direkt på marken i krypgrunden, och precis som hos er var det extremt trångt på vissa platser. Jag skar stora bitar som jag drog med mig när jag ålade fram och sedan slängde jag lite singel över plasten så att den "smet åt" över alla ojämnheter. En del stenar i grunden är typ 0,5 kubik stora så där gick det åt en massa plast kan jag lova.
Jag la ut 80 m2 plast på 4-5 timmar. Jävligt hårt jobb, men med facit på hand blev det riktigt bra.
Vi har ingen kondens på plasten, men däremot under plasten på vissa ställen. Dock, i vårt fall spelar det ingen roll eftersom vi avfuktar och skapar undertryck, vilket gör att ingen lukt kan tränga upp i huset.
Hela grunden är tätad med skumisolering. Jag trodde inte det skulle funka eftersom vi har en del murat med natursten (väldigt mycket genomsläpp), men det gick alldeles utmärkt! Bara man är noggran och låter det ta den tid det tar.
Vi låt Ljungby fuktkontroll installera maskineriet för säkerhets skull. Dyrt men tryggt...

På vissa ställen kan jag inte ens krypa in är typ 25cm men torrt. Där hussvampen är arr det krypning ca 80cm. Det är bara där det är markfukt. Jag har ju ventiler fyra stycken så dessa är ju bara att täta. Jag kommer inte åt hela grunden det är mitt problem. Mina pengar är begränsade med tanke på den massiva saneringen förra året.

Magnus Lindberg skrev:
På vissa ställen kan jag inte ens krypa in är typ 25cm men torrt. Där hussvampen är arr det krypning ca 80cm. Det är bara där det är markfukt. Jag har ju ventiler fyra stycken så dessa är ju bara att täta. Jag kommer inte åt hela grunden det är mitt problem. Mina pengar är begränsade med tanke på den massiva saneringen förra året.
Jag förstår, svårt läge. Det enda fuktexperterna har gemensamt är att de är tydliga med att det är svårt att sia om hur det kommer gå och vad som är bästa metoden. Vi hade som sagt luktproblem så för oss var valet lätt.
En del sprutar in lecakulor, men det vet jag inte om det är aktuellt i ert fall. Jag gissar att du vill lägga plast bara där du kommer åt och strunta i resten?! Kanske kan det funka, men det är jag inte människa att kunna bedöma...

Var något dom jsg tänkt ja med plasten. Försöka få upp stenarna när golvet är uppbrutet. Just nu hoppas jag egentligen att man eldar upp skiten och vi får ut pengar som täcker huset och dess lån.

Jag vet precis hur ni känner er. Det är förjävla jobbigt när man hamnar i såna situationer... Kämpa!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.