1 189 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Koll på fukt i krypgrund
Vi ska byta från oljeeldning till fjärrvärme inom kort och då är det så att vi har halv källare och då som nybliven husägare funderar jag på om det inte blir stor risk att det blir fukt och mögel under den del av huset som inte har källare då muren inte kommer att värma upp krypgrunden? Jag tänkte att jag ska köpa en fuktmätare å hålla koll men vad ska man mäta ? i luften eller reglar och vilka värden är bra eller dåliga i så fall? Jag tänkte också att jag skulle lägga plast på marken eller finns det några nackdelar med det? Om det visar sig att det är för fuktigt kan man inte täta till ventilationen och ställa ner en vanlig avfuktare över sommaren?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Bra idé att hålla koll! Det finns mätare som du kan få tag i via något företag som sysslar med avfuktning. Jag vet att Anticimex har såna och jag tror man fäster dem under blindbotten, men det får du ju svar på om du kontaktar dem (eller något annat företag). Det finns även fuktmätare att köpa för någon hundralapp, men jag tänker att det är bättre att få riktigt bra koll så inget händer...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Efter mycket om och men blev det en sorptionsavfuktare tillsammans ned en undertrycksfläkt. Först tänkte vi ta Trygghetsvakten, vilket hade blivit mycket billigare i inköp och drift, men den fungerar inte med undertrycksfläkten. Vårt problem visade sig i dålig lukt i huset så för oss var det otroligt viktigt att ingen krypgrundslukt skulle kunna stiga uppåt.
Har du kollat Trygghetsvakten? Känns som ett bra alternativ för er... Dessutom är den (enligt säljarna) lätt att installera själv.
Börja med å kolla läget, skulle det vara riskvärden på fukten skulle jag råda att göra något åt det innan det börjar växa en massa skit.
Börja med å kolla läget, skulle det vara riskvärden på fukten skulle jag råda att göra något åt det innan det börjar växa en massa skit.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden