Hej

Jag funderar på en sak... Har idag en väg och uppställningsplats gjord enligt alla regler med schakt, markduk samt 0-90 och 0-18. Problemet med dessa material är ju att det har alla fraktioner vilket gör att frön etc får fäste och växer i det.... Nu är det så att jag tänkt fylla upp med ca 5cm 8-16 för att det ska bli lite renare och prydligare på utsidan... En idé jag har är att lägga fiberduk på min befintliga väg och uppfart INNAN jag lägger ut 8-16 för att stänga igen allt som kan växa upp.

Onödigt? Eller kan det vara smart?

Vol

Redigerat:
Tror tyvärr att duken kommer ta rätt mkt stryk då jag antar att du tänkt köra på ytan. Efter ett tag har du nog inte mycket duk kvar. Enklare är att köpa en gammal harv eller liknande och dra efter traktor/gräsklippare lite då o då så att man rör runt lite och fröerna inte får lika bra fäste.

S
hur menar du renare och prydligare?
du har gräs/växter nu i gruset?

SBH skrev:
hur menar du renare och prydligare?
du har gräs/växter nu i gruset?
Ja, lite... Det är ju nybyggt allt men jag gissar om några år är det växter överallt. Jag menar att 8-16 är renare och prydliga jämfört med 0-18 som ligger nu som är ett rent helvete eftersom allt blir skitigt hela tiden...

Tycker inte du ska lägga markduk emellan den kommer bara ställa till problem, försök få bort befintlig växtlighet innan du lägger på nytt grus.

Får man inte problem med att bilen sjunker ner om det inte finns någon nollfraktion?

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Får man inte problem med att bilen sjunker ner om det inte finns någon nollfraktion?
Nej, inte så länge du lägger max 5cm och använder dig av kross och inte gårdssingel. Det blir stenhårt efter ett tag när bilarna kört fram och tillbaka. Grannen har 8-16 och det är som betong nu... Dom verkar liksom hugga i varandra. Gårdssingel däremot är helt värdelöst. På tok för runda stenar.

....däremot växer det likabra i 8-16 som i något annat.....

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
MathiasS skrev:
....däremot växer det likabra i 8-16 som i något annat.....
Det är märkligt, för bevisligen stämmer inte riktigt det påståendet. Vår väg är blandkross med markduk, däremot vår framsida är 8-16 med samma markduk, utfört samtidigt, på samma åker. Där det ligger 8-16 finns inte ens en tillstymmelse till växtlighet... I blandkrosset däremot, precis överallt.

Jag är övertygad att om jag fyller en kruka med rent 8-16 och en annan med 0-18 och trycker ner frön i båda dessa krukor så kommer skillnaden vara monumental.

S
Volatyle skrev:
Ja, lite... Det är ju nybyggt allt men jag gissar om några år är det växter överallt. Jag menar att 8-16 är renare och prydliga jämfört med 0-18 som ligger nu som är ett rent helvete eftersom allt blir skitigt hela tiden...
grus är ju ett enda rensande vad man än har.

Håller faktiskt inte alls med. Jag har ju båda delar och är man på framsidan håller sig skor och allt rent. På sidan med blandkross däremot blir man skitig direkt, bilen skitig, allt skitigt. Det är helt uppenbart att om man toppar med 8-16 gör det enorm skillnad. Jag förutsätter att det också är anledningen till att många väljer att göra det..

"Lika bra" var nog en överdrift. Men växer gör det ju om man inte håller undan biomaterial.

S
Volatyle skrev:
Håller faktiskt inte alls med. Jag har ju båda delar och är man på framsidan håller sig skor och allt rent. På sidan med blandkross däremot blir man skitig direkt, bilen skitig, allt skitigt. Det är helt uppenbart att om man toppar med 8-16 gör det enorm skillnad. Jag förutsätter att det också är anledningen till att många väljer att göra det..
skillnad på blandkross och 8-16.
men jag menar när du har en riktig grusgång så får man rensa hur stor man än har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.