P
Har en sockel som det är hög tid att laga och det tänkte jag börja med nu. Anledningen att det blivit så här är att takavrinningen fungerade inte alls när vi köpte fastigheten, allt dagvatten det svämmade över hängrännorna och vidare längs väggarna och har sen blitt stående längs sockeln. Var även riklig växtlighet närmre sockeln så i stället för något väldränerat har det under åren snarare blivit matjord. Nu är avrinningen ordnad och allt dagvatten försvinner ner i en stenkista så nu kan jag laga sockeln. Det är ett gammalt stall så det är ingen källare under.

Har grävt ut med spade vad jag tycker borde räcka, grävt ut 30 cm utåt och 40 cm djupt.

Hur ska jag sätta ameringen, vad för typ av armering ska jag använda, avstånd etc.?
När armeringen sitter där så får det bli en gjutform i brädor, med stöttor så den inte kollapsar. Behöver jag ha en vibrator att stoppa ner och vibrera med när jag fyllt i bruket, eller räcker det med att knacka på utsidan av formen med klubba för att få ut ev. luft?

Vilket bruk är rätt att använda, ska jag ha ett hårt eller mjukt bruk?

Nedertill är grunden idag riktigt porös. Stenbitar mm man ser på bilderna kan jag lätt bryta bort för hand.
Längre upp och längst ut verkar det vara cementbruk men detta sprängs nu bort i stora sjok så det får jag plocka bort/knacka bort där det börjar spricka.

Syns kanske inte så bra på bilderna, men marken har varit knappt 10 cm under den nedersta tegelstensraden. Tacksam för era tips och råd.

• 20140608_072812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140608_072821.jpg
    Skapa konto
  • 20140608_072849.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.