S
scim: Då missförstod jag. Du kan ju ta dit en besiktningsman som får titta huset och eventuellt mäta upp fukten i nedervåningen.
4 svar · 1,7k läst
B
breakman: Behövs källaren? Annars kan en ganska drastisk åtgärd vara att fylla igen källaren och göra kåken till en tvåpoängare ut en källare. Kräver ganska stor arbetsinsats dock... :)
18 svar · 8,2k läst
·
S
shadowfire: [citat] Nej det är exakt det jag klurar på, jag har svårt att se hur lång tid det tar för en dränbrunn att bli fylld om den någonsin blir det (upp till inloppet). 70 liters sandfång är ju ändå en del. Det varierar självklart med nederbörd, hur mättad jorden är, typ av jordmassor osv. Först ska ju marken bli så pass mättad att vattnet rinner in i dränrören... Känns som en hel
2 svar · 2,1k läst
L
MaxPax: Det behöver inte vara jämnt, det är putsningen som gör det jämnt. Det spelar förstås roll hur stora gupp och vågor där är och vad för underlag och typ av putssystem som används, har du en bild blir det lättare att bedöma läget. Välkommen till forumet för övrigt!
1 svar · 950 läst
M
mandg: Nu är jag ingen expert men min mark nisse sa "lägg ut fiberduk, lägg makadam i botten (tvättad) lägga sedan makadam över dräneringsröret och vik ihop fiberduken och täck med lite makadam sedan jord. Om man bara lägger ner rör så riskerar man att det blir stopp snabbt.... Obs ovan gällde när jag skulle lägga dränering runt tillbygget...
1 svar · 2,1k läst
L
Lutte: Helt vanlig markduk så att gruset inte sjunker/blandas med underliggande material. Och asbets behöver du inte oroa dig för nu. Men är du osäker så skadar det inte med andningsskydd och handskar. Samt det kan vara skönt o använda om duken är torr o dammar.
8 svar · 3,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Men blir inte stenmjöl väldigt kletigt och skitigt när det regnat. Och får dålig bärförmåga i blött tillstånd? Men det går säkert att blanda en hyfsat mängd stenmjöl i andra fraktioner. I en 0-nn fraktion (t.ex. 0-32) en mindre mängd och i en utan nollmaterial (t.ex. 16-32) ganska mycket, så blir det säkert ett rätt bra och stadigt bärlager av'et.
10 svar · 8,1k läst
S
sandsater: [citat] Jag skulle aldrig ge mig på det. Men farsan har ju motorsåg och jag kan bistå med.... tja, vad han nu ber mig att göra :)
5 svar · 2,4k läst
·
S
spelevink: Jag står inför en liknande operation som du verkar fundera på. Hur har det gått, kommit på någon bra lösning? Själv funderar jag på om det går att ta bort syllen till innerväggarna plus två stockar för att på så vis kunna gjuta under innerväggarna. Givetvis ska innerväggarna få nya plintar där det behövs. Anledningen till att jag vill bort med syllen är att de på vissa
5 svar · 5,9k läst
F
fn76: Fiberduk under bärlagret som du vattnar och packar hårt med padda. Detta blir så kompakt att ovanliggande material inte blandar sig. Smågatsten brukar sättas i lös sand. Ska du ställa bilen på färdiga ytan är 300 mm tjockt lager av 0-32 att föredra. Annars kan du ha 0-18.
1 svar · 1,4k läst
B
Boan: du kan kolla med Gimgården i Stenkullen (Lerum) också. Annars kan du kolla med Jehanders i Kållered, eller Vikans kross i Torslanda. (Skanska)
1 svar · 2,5k läst
J
JohanOeberg: Vad roligt. Nästan 10 år senare så står jag med uppgrävd tomt runt mitt hus med rött tegel och källare som behöver dräneras. Och tro på fanken om det inte är gott om berg runt hela grunden. Framförallt är det riktigt kinkigt i hörnen när avståndet mellan sockeln och berget kan räknas på en hand i centimeter :( Just nu velar jag fram och tillbaka om jag ska köra med
10 svar · 10,9k läst
B
Bablos: Thomas, de två länkarna är samma produkt i olika positioner. Eftersom det är 10cm högt, jag tänkt som Corre sa att gjuta en plint med 5-10cm spel mot den nya bjälk och fin justera höjden med den skoplattor. men inte samma sko som i Corres länk aftersom den ska sitta fast i plinten, det är lite ont på plats. Men skönt! jag har en plan nu! Tack för tipsen.
7 svar · 4,3k läst
larsbj
larsbj: Om du vill va säker på att Grindstolparna ska stå still gjut en platta 70 cm ned i marken som är något större än stolpen. Sen är det nog bäst att gjuta en betong plint upp till marknivå då tegel suger vatten, och sedan mura stolpen på detta. Du kan säkert göra något mellanting mellan Ernsts fuskbygge och mitt förslag, som kommer att fungera beror på hur tjälfarlig marken är.
1 svar · 6,9k läst
H
SBH: [citat] tack!
6 svar · 3,6k läst
sysmali
sysmali: Idag är det i princip öppen krypgrund under fyra radhus. Markplast under all hus. Jag behöver sätta in avfuktare, men mina grannar anser inte att det behövs. Ingången till krypgrunden är ej så stor att det går att föra in byggnadsmaterial. Ser ni något problem att dela av krypgrund med plast som fästs i bjälklaget och tejpas ihop med markplasten så att det så tätt som möjligt
0 svar · 935 läst
T
The_Nyll: men då så =) tack för svar. =)
11 svar · 1,5k läst
X
xyle: ca 100 år. Får försöka kolla upp det! Hittar jag inget så får jag väl dra till med något inte för djupt bara? Kul att han som sålde dränerings grejerna till mig skicka med 90 graders böjar. Får åka förbi bygghandeln och köpa lite 45or ist. Tack så mycket!
13 svar · 9,7k läst
·
F
FarmerBob: Hej Jag hade nog lagt med dränrör liten kostnad om du ändå ska gräva, bara du har någonstans att göra av vattnet. Sen till fråga nr 2 går säkert har aldrig provat. Det jag kan tänka mig är att täta upp makadamen med lite 4-8 så det blir lättare att lägga stenen, men som sagt har aldrig provat. Mvh Henke
1 svar · 6,6k läst
·
M
morotsman: Vi hade problem med fritt rinnande vatten in i källaren, gjorde enligt beskrivning ovan och diket uppåt mot sluttningen gjorde vi extra stort. I samband med detta bilade vi även upp källargolvet som var gjutet direkt på jord. Vissa delar grävdes ut ca 10cm och återfylles med makadam men på andra delar är det fortfarande jord(pågående projekt...) Efter långvarigt regnande syns det att
5 svar · 4,4k läst
pjapen
pjapen: jag skulle vilja säga att det är hängslen och livrem samt extra försäkring, men är du beredd att ta den kostnaden så gör det då händer garanterat inget med den grunden. har gjutit många plattor och på ett ställe gjorde vi som du beskriver med dränering på c/c 1 meter i makadam, har du dränerande lager så minimerar du risken med tjälskador då det inte finns något vatten som kan
1 svar · 2,7k läst
D
ddoo: är det någon som har nått att tillägga på "utblåset" fungerar på om man skulle göra nån lösning med ett "snorkel"-rör , av spiro-rör t.ex., så det inte är snötäckt i början av våren när jag vill börja avfukta ,bor i norrland..
7 svar · 1,7k läst
V
vectrex: [citat] Okej, det låter ju som att det kan fungera. Jag trodde du menade ett tryckimpregnerat trallgolv, likt en altan.
7 svar · 1,3k läst
M
martin991: Snyggt! Vilket program har du använt för att göra skissen?
12 svar · 1,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Om du med dränering även menar att du ska isolera med isodrän eller liknande så ska minst 30% av asfalten bort. Ju mer ju bättre.
5 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag vill minnas att man använder rostfri armering i sådana fall. Se här: http://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-siroc/balkelement [bild] [h=4]Rostfri armering[/h] Rostfri armering ø6 mm Rostfri stickarmering för förbindelse mellan kantbalk och platta. Längd 600 mm.
30 svar · 21,5k läst
·
F
FarmerBob: Hehe fick tydligen inte fram alla svar. Håller med föregående talare.
17 svar · 7,4k läst
·
Claesk
Claesk: Renoverar en gammal grund. Stora stenar. ska komplettera med några plintar. Fråga. Kan man ha tryckt virke mellan sten/plint? istället för stenar/lecablock. Tänkte på Trall Impregnerad 28x145. http://www.byggmax.se/virke/tryckimpregnerat-virke/impregnerad-trall/trall-impregnerad-28x145-p08728145 Blir jord dom lägsta. Luft på insidan. Hur länge håller dom? Kommer fukt halten öka i
0 svar · 1,4k läst
M
MBS: Hej och tack för svar. Jag fick tipset av den "flytande" konstruktionen utan att gjuta från Isodrän, men jag tyckte den lät lite underligt att inte gjuta över. Det får bli betongplatta i hela källaren. Får se om det blir trägolv, det skulle vara trevlig att ha. Jag har tittat på Nivellgolv men det låter som en väldigt dyr historia. Jag vill ändå isolera underifrån. En annan fråga
6 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.